Viktor.J Viktor.J skrev:
Varför håller du på nu när elpriset är lågt och du sparar någon krona ? Du säger ju samtidigt tror du har 12 grader hemma.
12 grader var när priset var högt. Nu har man fixat miljöförstörande ved att elda med till kvällen. Du vet väll att som pålägg till ditt elpris så lägger staten på ytterligare i avgifter hos nätleverantören och den avgiften med skatt och sedan moms på avgifterna + skatt är större än elen du köper in i år. Under vinterhalvåret brukar det landa på runt 5 000 kr kvartalet hos mig om jag elar för fullt för att få värme och med regeringens höjning 2024 blir det istället närmare 6 000 kronor. Men att ha VVB avstängd på dagen är som du säger ingen stor besparing i år. Elda med miljöförstörande ved är dock en sjuhelvete besparing om man har tid att meka med detta. Och ja, jag vet att tillverkning av el kanske inte är så miljövänligt det heller. Och torr ved skitar inte ner så mycket men har grannar som eldade surved förra året så man fick gå omvägar runt deras hus.
 
Redigerat:
johnjensen johnjensen skrev:
12 grader var när priset var högt. Nu har man fixat miljöförstörande ved att elda med till kvällen. Du vet väll att som pålägg till ditt elpris så lägger staten på ytterligare i avgifter hos nätleverantören och den avgiften med skatt och sedan moms på avgifterna + skatt är större än elen du köper in i år. Under vinterhalvåret brukar det landa på runt 5 000 kr kvartalet hos mig om jag elar för fullt för att få värme och med regeringens höjning 2024 blir det istället närmare 6 000 kronor. Men att ha VVB avstängd på dagen är som du säger ingen stor besparing i år. Elda med miljöförstörande ved är dock en sjuhelvete besparing om man har tid att meka med detta. Och ja, jag vet att tillverkning av el kanske inte är så miljövänligt det heller. Och torr ved skitar inte ner så mycket men har grannar som eldade surved förra året så man fick gå omvägar runt deras hus.
Har du gratis ved? Måste väl finnas enklare eller mindre plågsamma sätt att spara pengar på ?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon som byggt en bra regulator för detta i home Assistant?

Min är bara villkorsstyrd, typ om elpris>medelpris och tempivvb>35 värm inte... Pga liten beredare och tonårsbarn och fru som klagar måste jag värma om det blir FÖR lågt. Var det 4 av mig som bodde här skulle det funka, inte pga 4 gånger fler personer mekar med HA utan helt enkelt att jag tar korta duschar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Finns det någon som byggt en bra regulator för detta i home Assistant?

Min är bara villkorsstyrd, typ om elpris>medelpris och tempivvb>35 värm inte... Pga liten beredare och tonårsbarn och fru som klagar måste jag värma om det blir FÖR lågt. Var det 4 av mig som bodde här skulle det funka, inte pga 4 gånger fler personer mekar med HA utan helt enkelt att jag tar korta duschar.
Jag har lagt upp min så här:
- om elpris<nattmedel kör beredaren
- om elpris<dagsmedel och VVtemp<47 grader och utetemp<8 grader, kör beredaren
- om elpris<dagsmedel och VVtemp<43 grader, kör beredaren
- om forcering, kör beredaren (forcering är när någon tryckt på knappen för extra värme (i appen)

dagsmedel är snittet 06-24
nattmedel är snittet 00-06

Vi har ingen effekttariff än.

Eftersom min beredare är i en FLVP så har jag dessutom lagt till regeln om utetemp, det är för att vi skall få lite värme i badrummen och dotterns sovrum också. I övrigt värmer vi huset med LLVP (och sonens dator i hans rum).

Sonen duschar normalt sett till dess att varmvattnet är slut om man inte bankar på dörren...
 
  • Gilla
  • Haha
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har lagt upp min så här:
- om elpris<nattmedel kör beredaren
- om elpris<dagsmedel och VVtemp<47 grader och utetemp<8 grader, kör beredaren
- om elpris<dagsmedel och VVtemp<43 grader, kör beredaren
- om forcering, kör beredaren (forcering är när någon tryckt på knappen för extra värme (i appen)

dagsmedel är snittet 06-24
nattmedel är snittet 00-06
Jag har också något mer komplex regel än jag beskrev, men behöver se över, Tack för tips...
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ingen effekttariff än.

Eftersom min beredare är i en FLVP så har jag dessutom lagt till regeln om utetemp,
Vi har effekttarriff och bvp. Jag har en llvp som jag tänkt ska få stärka värmen när det inte är för kallt ute...
pacman42 pacman42 skrev:
Sonen duschar normalt sett till dess att varmvattnet är slut om man inte bankar på dörren...
Så gör vår dotter också... Gärna när elpriset är som allra dyrast!
 
J JohanLun skrev:
Så gör vår dotter också... Gärna när elpriset är som allra dyrast!
Vilket gör att reglerna för nytta!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
12 grader var när priset var högt. Nu har man fixat miljöförstörande ved att elda med till kvällen. Du vet väll att som pålägg till ditt elpris så lägger staten på ytterligare i avgifter hos nätleverantören och den avgiften med skatt och sedan moms på avgifterna + skatt är större än elen du köper in i år. Under vinterhalvåret brukar det landa på runt 5 000 kr kvartalet hos mig om jag elar för fullt för att få värme och med regeringens höjning 2024 blir det istället närmare 6 000 kronor. Men att ha VVB avstängd på dagen är som du säger ingen stor besparing i år. Elda med miljöförstörande ved är dock en sjuhelvete besparing om man har tid att meka med detta. Och ja, jag vet att tillverkning av el kanske inte är så miljövänligt det heller. Och torr ved skitar inte ner så mycket men har grannar som eldade surved förra året så man fick gå omvägar runt deras hus.
Om jag förstår det rätt så är 300kr/månad i ökade uppvärmningskostnader kämpigt för dig och i så fall förstår jag att du försöker göra vad du kan. Men som tidigare skrivit så funderar jag också på om det inte finns bättre sätt att spara pengar på alt. Se över nuvarande boendeform om det är bäst för dig. Att ha 12 grader inne är inte skönt.

En notis, att elda med ved nu är inte ekonomiskt optimalt så länge du inte får färdigklyvd ved gratis levererad till din dörr.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om jag förstår det rätt så är 300kr/månad i ökade uppvärmningskostnader kämpigt för dig och i så fall förstår jag att du försöker göra vad du kan. Men som tidigare skrivit så funderar jag också på om det inte finns bättre sätt att spara pengar på alt. Se över nuvarande boendeform om det är bäst för dig. Att ha 12 grader inne är inte skönt.

En notis, att elda med ved nu är inte ekonomiskt optimalt så länge du inte får färdigklyvd ved gratis levererad till din dörr.
Tar ner träd själv. Räcker något år innan alla är borta och nu pratar jag om att gallra rent på tomten dvs ska ändå mejas ner. Men kan köpa på rot efter det. Tar det som extra motion på vintern utöver min löpning i naturen. Men kortsiktigt så är vedeldning en förlust om man tänker på utrustningen som behövs. Motorsåg, skyddsutrustning, ved klyv och kap. Motorsågen har jag köpt själv men resten har jag fått. Förutom att jag inte har någon vedkap med det fixar jag för hand.

300 kronor i månaden i ökade kostnader är värme plus annat som drar el. Inkomst 8 998 kr efter skatt - 2 000 kr/år i restskatt vart år. 300 kronor blir ungefär 4% av inkomsten. Löpningen kostar mer, 12% fördelat på 3 år men gör att när jag är ute i naturen så behöver det inte vara varmt hemma. Och inget tjöt om bidrag nu för det får jag inga. Gick i pension 3 år för tidigt, skyll dig själv, för att jag inte tyckte mitt jobb var säkert att genomföra även om det var kul, intressant och underbara medarbetare. Staten måste ju ha in pengar till detta: https://sverigesradio.se/avsnitt/sverige-i-gangvaldets-grepp Fasiken vad min räknemaskin i huvudet gick igång. Extra skolresurser + psykiskt plågade skötsamma elever, fångvård, ungdomsvård, lägenheter bekostade av socialen, beskydd av anhöriga mm men sedan kan jag hålla med om att detta inte har att göra med att spara el. Bara åsikten om att om alla var laglydiga så hade vi nog haft det bättre.

Till slut, ska bli intressant att se om man sparat med Tibber även i december. Ligger på ca 9 000 KWh/år. Återkommer med rapport när decembers medelpris inkluderat moms, påslag och elcertifikat räknats ut. Kan ni själv jämföra här: https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#rorligtelpris
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kör vedhantering året runt, så slipper man kuta på gym. Dessutom inte lika plågsamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Men inköp av motorsåg är en investering! em investering i.hälsam
Alltså hamnar den på annat konto
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Egentligen är allt jagande efter kw onödigt. Eftersom staten äter upp en stor del av kakan.... Förbrukning 930kkwh 1300kr Resten 1300:- Det är bara avgifter.
Jag tycker man kan lägga ner den här roliga återbäringen och istället sänka en det av skatten. De måste vara mycket billigare; och höra
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
MrJay
Funderar man på att stänga av vattenberedaren för att kunna betala räkningen bör man ta sig en funderare om man verkligen borde bo i ett hus.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Funderar man på att stänga av vattenberedaren för att kunna betala räkningen bör man ta sig en funderare om man verkligen borde bo i ett hus.
Jag ser ingen anledning att inte stänga av varmvattenberedaren under de dyraste timmarna, jag kan ju göra det och då spar jag el till andra som dessutom får den billigare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser ingen anledning att inte stänga av varmvattenberedaren under de dyraste timmarna, jag kan ju göra det och då spar jag el till andra som dessutom får den billigare.
Är det för att spara el och att man klarar sig utan kan jag förstå tanken, jag syftade mer åt hållet "det är för dyrt att bo i hus, vad kan jag stänga av för att få ner kostnaden?"
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Är det för att spara el och att man klarar sig utan kan jag förstå tanken, jag syftade mer åt hållet "det är för dyrt att bo i hus, vad kan jag stänga av för att få ner kostnad?"
"För dyrt" kan man ju tycka utan att man har brist på pengar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.