MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
"För dyrt" kan man ju tycka utan att man har brist på pengar.
Du vet vad jag menar.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
I mitt tidigare hus satt vi in en plejd-puck som styr en kontaktor i elcentralen. Den värme upp vin till 65 grader(ny nibe compakt) mellan 23-04. Fungerade toppen, och skulle varmvattnet ta slut så kan man starta igång den manuellt i plejd-appen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser ingen anledning att inte stänga av varmvattenberedaren under de dyraste timmarna, jag kan ju göra det och då spar jag el till andra som dessutom får den billigare.
Läste du ens tråden innan du svarade? Handlar inte om enkel styrning av vvb till billigare timmar, tuffare läge än så.
 
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Läste du ens tråden innan du svarade? Handlar inte om enkel styrning av vvb till billigare timmar, tuffare läge än så.
Jo, jag har läst.
 
Undra hur de dyraste timmarna kommer och ser ut när och lastbilar och blir eldriva?
 
johnjensen johnjensen skrev:
Tar ner träd själv. Räcker något år innan alla är borta och nu pratar jag om att gallra rent på tomten dvs ska ändå mejas ner. Men kan köpa på rot efter det. Tar det som extra motion på vintern utöver min löpning i naturen. Men kortsiktigt så är vedeldning en förlust om man tänker på utrustningen som behövs. Motorsåg, skyddsutrustning, ved klyv och kap. Motorsågen har jag köpt själv men resten har jag fått. Förutom att jag inte har någon vedkap med det fixar jag för hand.

300 kronor i månaden i ökade kostnader är värme plus annat som drar el. Inkomst 8 998 kr efter skatt - 2 000 kr/år i restskatt vart år. 300 kronor blir ungefär 4% av inkomsten. Löpningen kostar mer, 12% fördelat på 3 år men gör att när jag är ute i naturen så behöver det inte vara varmt hemma. Och inget tjöt om bidrag nu för det får jag inga. Gick i pension 3 år för tidigt, skyll dig själv, för att jag inte tyckte mitt jobb var säkert att genomföra även om det var kul, intressant och underbara medarbetare. Staten måste ju ha in pengar till detta: [länk] Fasiken vad min räknemaskin i huvudet gick igång. Extra skolresurser + psykiskt plågade skötsamma elever, fångvård, ungdomsvård, lägenheter bekostade av socialen, beskydd av anhöriga mm men sedan kan jag hålla med om att detta inte har att göra med att spara el. Bara åsikten om att om alla var laglydiga så hade vi nog haft det bättre.

Till slut, ska bli intressant att se om man sparat med Tibber även i december. Ligger på ca 9 000 KWh/år. Återkommer med rapport när decembers medelpris inkluderat moms, påslag och elcertifikat räknats ut. Kan ni själv jämföra här: [länk]
Huruvida det är lönsamt att styra förbrukningen (flytta i tid) påverkas i princip bara av elprisets volatilitet. Om det är lågt eller högt hela tiden så spelar det ingen roll. Värt att tänka på. Men varje krona sparad är en krona i handen så det är ju bra att du försöker om du känner du har orken.

Ett annat tips är att isolera VVB. Läste mycket om det här och jag var sugen på att göra det men bytte värmesystemet istället.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bugg i Bygga hus forum
Bananskalare Bananskalare skrev:
Undra hur de dyraste timmarna kommer och ser ut när och lastbilar och blir eldriva?
Intressant Bananskalaren. Om batterierna räcker för en hel dag så kommer ju lastbilarna laddas under kväll/natt och om fler skaffar elbil kommer ju även de laddas under kväll/natt. Folk skaffar batterier för att ladda när det är billigt och gör det under natten. Kan sluta med att elpriset blir jämnare över dygnet och bolag som Tibber spelar ut sin roll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
om
johnjensen johnjensen skrev:
Intressant Bananskalaren. Om batterierna räcker för en hel dag så kommer ju lastbilarna laddas under kväll/natt och om fler skaffar elbil kommer ju även de laddas under kväll/natt. Folk skaffar batterier för att ladda när det är billigt och gör det under natten. Kan sluta med att elpriset blir jämnare över dygnet och bolag som Tibber spelar ut sin roll.
Troligtvis inte, har sett siffror på att elektrifiera hela bilflottan motsvarar ungefär 10% av elproduktionen i Sverige så tror inte att det är tillräckligt för att helt ta ut topparna.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Troligtvis inte, har sett siffror på att elektrifiera hela bilflottan motsvarar ungefär 10% av elproduktionen i Sverige så tror inte att det är tillräckligt för att helt ta ut topparna.
Inte för att de har med tråden att göra men de som glöms i just den diskussionen är att man idag använder (fiktiv siffra)
100 energi( olja)för att driva nuvarande fordonspark, går man över till el så sjunker den siffran till ca 20 energi( el)
Så om man ändå ska köra på olja så kan man ta tillvara på både elen och värmen i ett kraftverk och på så vis bli ännu effektivare även om man kör elbilarna på olja

Som jag sagt innan... all energi behövs så bygg på.


Men om vi nu återgår till ämnet.. En vvb är den som är mest kompetent att ändra när den drar ström.
Värmen finns i beredare innan man börjar duscha, och börjar värma när man duschar, men denna lilla tillförsel av värme behövs inte för att duscha.
Så om vvb värmer på vatten och det duschas dagtid så skulle jag påstå att 95% av befolkningen inte kommer veta eller bli påverkade.
De andra 5 % får köra vvb några timmar till förslagsvis mitt på dagen.

Vill man test, stäng vvb och gå i ta en dusch, lika varm o Go som vanligt
 
Är varmvattenberedaren någorlunda isolerad drar den ju minimalt då man inte tappar varmvatten.
 
B
johnjensen johnjensen skrev:
Intressant Bananskalaren. Om batterierna räcker för en hel dag så kommer ju lastbilarna laddas under kväll/natt och om fler skaffar elbil kommer ju även de laddas under kväll/natt. Folk skaffar batterier för att ladda när det är billigt och gör det under natten. Kan sluta med att elpriset blir jämnare över dygnet och bolag som Tibber spelar ut sin roll.
Klart en del av den tillkommande effekten för transportsektorn hamnar dagtid. Långt ifrån alla kan ladda nattetid bara. En del kanske laddar på jobbet, eller på stan. Och är det ingen prisskillnad, så skulle man ju sluta med att nattladda.

Skulle folk bara skaffa batterier för att ladda billigt under lågpristimmar, så skulle folk med samma logik upphöra med att skaffa batterier om skillnaderna mellan hög och lågpristimmar minskar.

Förr så var kraftproduktionen reglerbar, vilket höll igen prisskillnader. Nuförtiden byggs ju bara oreglerad kraft, då måste ju konsumenterna i större utsträckning reagera på priset för att nå balans i utbud efterfrågan. Eller vara beredd att betala rejält för att förbruka el under högpristimmarna.

Skillnaden i pris kommer inte försvinna, frågan är bara hur stor diffen kommer vara. Enligt de prognoser jag sett så kommer det bara bli fler och fler timmar med extremt låga elpriser, och fler h med extremt höga elpriser.
 
L Liljeros skrev:
Troligtvis inte, har sett siffror på att elektrifiera hela bilflottan motsvarar ungefär 10% av elproduktionen i Sverige så tror inte att det är tillräckligt för att helt ta ut topparna.
Nu pratar jag om lastbilar. Det är en väldig skillnad jämte elbilar. Sen har aldrig gillat siffran om elbilar. Eftersom det handlar om att man slår ut det på hela Sverige.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är varmvattenberedaren någorlunda isolerad drar den ju minimalt då man inte tappar varmvatten.
Och den lilla förlust som sker är vintertid ändå som vilket annat tillskott som helst till uppvärmning av huset så det blir ju ingen förlust
 
Står i DN om att det kan bli en tredubbling av elpriset efter nyår. Detta på grund av en kombination av höjd elskatt och kallare väder. Ändå billigare än förra året men Gaspriserna börja hicka lite uppåt på grund av oroligheterna i mellanöstern så man vet inte vad som komma skall.

Apropå min futtiga 65 kronor sparade i November med Tibber. Förtydligar att det inte är bara att varmvattenberedaren endast går på natten vissa timmar utan det är hela förbrukningen. Alltså samma beteende jag har nu och samma beteende om jag haft rörligt månadsvist. Uppmätt förbrukning årets sista dag klockan 18 är 883 KWh till priset av 975 kronor säger Puls-mätaren (ungefär 10% av min inkomst efter skatt). Får se om det är plus eller minus jämfört om jag haft rörligt månadsvis. Försökt elda när det varit som dyras el och kallast denna månad. Värmepumpen ska ju vara effektiv bara över nollan har jag för mig men kan ha fel. Kan vara till minus 5 kanske? 6 år gammal Panasonics.
 
johnjensen johnjensen skrev:
Står i DN om att det kan bli en tredubbling av elpriset efter nyår. Detta på grund av en kombination av höjd elskatt och kallare väder. Ändå billigare än förra året men Gaspriserna börja hicka lite uppåt på grund av oroligheterna i mellanöstern så man vet inte vad som komma skall.

Apropå min futtiga 65 kronor sparade i November med Tibber. Förtydligar att det inte är bara att varmvattenberedaren endast går på natten vissa timmar utan det är hela förbrukningen. Alltså samma beteende jag har nu och jag haft rörligt månadsvist. Uppmätt förbrukning årets sista dag klockan 18 är 883 KWh till priset av 975 kronor säger Puls-mätaren (ungefär 10% av min inkomst efter skatt). Får se om det är plus eller minus jämfört om jag haft rörligt månadsvis. Försökt elda när det varit som dyras el och kallast denna månad. Värmepumpen ska ju vara effektiv bara över nollan har jag för mig men kan ha fel. Kan vara till minus 5 kanske? 6 år gammal Panasonics.
Hur stor vvb har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.