Är det farligt, om man tänker på bakterier, att stänga av varmvattenberedaren på dagen och bara köra den på natten. I stillastående varmvatten som håller för låg temperatur kan ju legionellabakterier växa. Jag tänkte på att värma mellan 22-08. Beredaren håller värmen till disk och sådant har jag för mig. Duscha får jag göra när den är igång.
 

Bästa svaret

Nej, det är inte farligt, men du behöver timmätning om de ska göra skillnad direkt, men även om du har rörlig, så är det bra för elsystemet ändå, då effekten på dagen minskar
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Det är bra att läsa på om legionella på exempelvis Wikipedia. Se till att värma till 60 grader på vattnet då den kör (krävs tio minuter). Faran finns inte främst i varmvattenberedaren (om den bara hålls över 50 grader några timmar varannan vecka) den finns istället i första hand om du har en gren i varmvattenledningarna som inte spolas regelbundet (minst varannan vecka). Alla grenar i vattensystemet behöver spolas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Förlåt att jag kapar tråd,
Sliter det mycket på elektroniken med att stänga av och på med strömbrytaren? bör det undvikas när VVB arbetar?
dom bytte en del i min och i samband med detta hade jag den avstängd och endast igång vid behov, så har funderat på smart styrning till min gamla, men är lite oroligt att det sliter hårt på elektronik/kompressor osv av att strömmen bryts?
 
H hardbigfoot skrev:
Förlåt att jag kapar tråd,
Sliter det mycket på elektroniken med att stänga av och på med strömbrytaren? bör det undvikas när VVB arbetar?
dom bytte en del i min och i samband med detta hade jag den avstängd och endast igång vid behov, så har funderat på smart styrning till min gamla, men är lite oroligt att det sliter hårt på elektronik/kompressor osv av att strömmen bryts?
Hur långt är ett snöre? Det beror på väldigt mycket. Jag skulle dock säga att normalt sett så slits inte elektroniska komponenter av detta i så stor utsträckning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej det sliter inte nämnvärt.
En vanlig VVB har ingen kompressor , det finns https://indol.se/modeller/ men hur vanliga dom är vet jag inte.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Förlåt. Jag skev vvb. Men jag har en nibe figther 1225 med jordslang och i den är det kompressor. Men frågan står kvar om det sliter mycket att bryta strömmen.
 
Mätte strömmen på min varmvattenberedare under natten och 0,5 KWh drog den så ingen ide att stänga av om man har vanligt rörligt. 1,5 dygn med diskning och en dusch landade på 3 KWh.

Timpris då om beredaren drar halva 700W för att komma upp i värme under 8 timmar på natten. 2,8 Kwh. Så besparingen blir grovt räknat 5 kr/dag men är osäker på hur man räknar ut ett riktigt elpris.
Pris på Nord Pooll + vad elbolaget tar i vinst
fasta avgiften 1 840 kr per år + 34 öre/kWh inkl. moms
Energiskatt på el är 2022 36,0 öre/kWh
Elcertifikat, avgifter till Nord Pool och Svenska kraftnät
 
2023 och jag går över till Tibber timpris i november. Köpte en Deltaco smart strömbrytaren med övervakning genom WiFi genom en app till mobilen. Testade att se hur min Nibes strömförbrukning var om den är avstängd under dagspris och värmer bara under nattpris. Hela dygnet räknar drar varmvattenberedaren 40% mer ström så frågan är ju om det är någon ide att köra den på timer. Med användandet så märkte jag ingen skillnad på varmvattnet om den var på eller avstängd under dagen.
 
B
Om du förbrukar 40% mer ström så beror det på att du använt mer varmvatten, inte att förlusterna ändras i beredaren beroende på om vvb är på dygnet runt eller bara nattetid.

Tittar man på hur instabilt elpriset är så anser jag att det är en god idé att rma varmvatten på lågpristimmarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Energiförbrukningen i en VVB kan inte gå upp av att temperaturen ibland är lägre än den varit tidigare.

Kör på, du kommer att tjäna pengar på detta.

Kom ihåg att ha en topptemp som är säker ut legionellaperspektiv. 58 grader skulle jag välja, men det beror ju på vilken profil på användningen man har.
 
B BSOD skrev:
Om du förbrukar 40% mer ström så beror det på att du använt mer varmvatten, inte att förlusterna ändras i beredaren beroende på om vvb är på dygnet runt eller bara nattetid.

Tittar man på hur instabilt elpriset är så anser jag att det är en god idé att rma varmvatten på lågpristimmarna.
Stämmer kanske. Fortsätter väll som du och pacman42 rekomenderar 😁
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Då har jag kört med beredaren avstängd under dagen sedan jag skaffade Tibber 28 oktober. Använder en Deltaco Smart Plug WiFi som även mäter hur mycket ström man gör åt. Riktigt kul att kolla när elpriset är som lägst och lägga in det i timern från mobilens app, idag är det klockan 02-04. Men skatten slipper man inte. Helt otroligt att man ska frysa till maj på grund av att man ska betala skatt till välfärden. 15-18 grader har jag inne och vore det inte för alla skatter så kunde men höjt någon grad. Hänt att jag vaknat till 12 grader.
 
Inga fantastiska summor man sparade i november på Tibber mor rörligt elpris i område 3 men inga stora besvär att tänka på när man ska använda mest el. 62 kronor = 5 timmars parkering där jag brukar parkera om jag åker till stan.
 
Varför håller du på nu när elpriset är lågt och du sparar någon krona ? Du säger ju samtidigt tror du har 12 grader hemma.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.