tompa_70 skrev:
Timme hit och krona dit. Jag tror att ni kanske glömmer en sak när ni diskuterar vad som är ett ok pris för ett jobb, nämligen hur jobbet blir utfört. Det är väl först då, efteråt, man vet om det var ett bra eller dåligt pris? Vem blir jätteglad över att snickaren bara tar 300 kr i timmen när det bara blir skit och strul? Den som hittar en hantverkare som har valt att konkurrera med kvalitet kan höra av sig. Jag har aldrig hört talas om denna art inom faunan existerar.
jag har fått förklarat för mig flera gånger att vi är för nogranna och för ambitösa på våra jobb, det är dom gångerna vi blir inkallade som UE på löpande mot en byggare som lämnat fastpris vilket händer ganska ofta.
 
Tyresö
tompa_70 skrev:
Timme hit och krona dit. Jag tror att ni kanske glömmer en sak när ni diskuterar vad som är ett ok pris för ett jobb, nämligen hur jobbet blir utfört. Det är väl först då, efteråt, man vet om det var ett bra eller dåligt pris? Vem blir jätteglad över att snickaren bara tar 300 kr i timmen när det bara blir skit och strul? Den som hittar en hantverkare som har valt att konkurrera med kvalitet kan höra av sig. Jag har aldrig hört talas om denna art inom faunan existerar.

Jo, jag vet ett par hantverkare som - om man nu kan kalla det konkurrera - men deras kund kan ringa dom sent på natten en helg pga kunden hade en fundering och det tycker dom hantverkarna är okej - det är deras service till kunden - förutom att dom gör allt det övriga man kan förvänta sej.

Ovan på det tar dom inga jobb, där kunden struntar i om jobbet blir snyggt - bara det går fort, är funktionellt och billigt. Dom hantverkarna tar inte såna jobb pga dom har sitt rykte att tänka på, eftersom varje jobb dom gör hamnar på deras hemsida (ett löpande system) , som referensjobb för blivande kunder.

Det finns faktiskt hantverkare som tar samma betalt som alla andra, men dom gör det där lilla extra pga sin yrkesstolthet.

Jag vet definitivt att den sortens hantverkare är sällsynt - men dom finns.
 
Om jag vore hantverkare i en bransch där det var norm att lägga till en massa extra avgifter, och jag
a) Ville att mina kunder skulle vara nöjda kunder som redan innan informerades om vilka avgifter som gällde
och
b) Inte ville förlora offerter till mindre nogräknade konkurrenter som nogsamt underlät att informera om vedertagna extrakostnader
så skulle jag ha som regel att upplysa potentiella kunder om att dessa kostnader är vedertagna i branschen och att de vid en eventuell prisjämförelse bör höra sig för om dessa tillkommer även hos andra. Det skulle t.o.m. kunna plitas dit med fetstil på det där Word-dokumentet som Mikael_L så förtjänstfullt tipsade om...
T.ex.
"För er möjlighet att göra en korrekt bedömning av slutligt pris redovisar vi härmed samtliga faktorer som kan påverka priset. Vår ambition är nöjda kunder även efter att fakturan levererats! Firma XXX använder en avgiftsmodell som är standard i YYY-branschen, och detta är avgifter som är allmänt vedertagna men ibland inte redovisas vid offertgivande. Vid eventuella prisjämförelser med annan offertgivare rekommenderar vi att man säkerställer huruvida dessa avgifter ingår eller tillkommer i konkurrerande anbud".
Jag håller med Mikael_L fullständigt i att den hantverkare som redovisat avgifterna öppet från början skulle fått extra cred från mig, jämfört med den som höll tyst till jag frågade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.