bybackarn skrev:
Sluta att gnälla om detta nu. Om ni lämnar bilen står ni med klockan och tar tid och tycker att faen vad dyrt det va med olja för 600 sek/l och 1300 kr tim? Och det var billigare förr?
Kan man inte själv får man betala antingen röris, sotare, målare eller bilmek bit i det sura och sluta gnäll!!
Tramsprat. Du resonerar knappast på detta sätt när du går till tandläkaren eller andra saker du inte kan göra själv och det är dyrt?

Bara för att du inte kan göra en rotfyllning på dig själv, har du då förlorat rätten att tycka att en specifik tandläkare tar ut för hög timpenning eller att det är dyrt att laga ett hål? Knappast.

I rörisfallet så styrs priset av tillgång och efterfrågan. Detta styr vad som är rätt och fel pris. Om det är dyrt eller inte är en helt annan sak. I detta fall verkar det som att priset var fel OCH det var dyrt.
 
Tyresö skrev:
Min perfekta värld? Det är inte jag som har uppfunnit matematiken som skatteverket följer, jag följer bara skatteverkets regler, precis som vilken företagare som helst, men jag förstår att du inte inser skillnaden på F-skatt och A-skatt. Om din arbetsgivare bara tar ut 200 - 260/tim exkl. moms (Det är den summan din chef får, resten ska skatteverket ha i moms).

Om din chef betalar dej 100 - 130 kr/tim, så går hans företag med sån enorm förlust, att om han inte kan höja timkostnaden till minst det dubbla inom rimlig tid, så beror det bara på hur stor buffert företaget har innan det är konkurs - för enligt dina kalkyler, så går din chef back 300 kr/timme för varje anställd. Det är bara att gånga antalet anställda med 300, då vet du hur många kronor din chef går back varje timme ni jobbar. Jag kan inte göra annat än räkna på dom siffrorna du uppgett, och räkneformeln har skatteverket bestämt.

Om dina siffror som du uppgett är helt rätt, så avråder jag dej att jobba som ett svin, och riskera att slita ut dej i förtid - för ett konkursmässigt företag.

Jag vet att skogsarbete är det tyngsta och djävligaste jobbet som finns (Mygg på sommaren och meterdjup snö på vintern) och man måste vara elittränad (minst) för att överhuvudtaget klara en enda arbetsvecka. Jag vet, min svärfar har jobbat i skogen i hela sitt liv. Han är tystlåten och inte den sorten som "skarvar" när han berättar......det räcker, det han berättar, för att jag ska förstå vilket omänskligt fysiskt lidande han gick igenom under sitt yrkesverksamma liv.
Ja, du har rätt i att jag inte är någon expert på F-skatt.
Men fakta är att om vårat företag skulle höja anbudspriserna (som då motsvarar 250-300:) så skulle vi bli utslagna, då våra uppdragsgivare xxx bara ser på priset. Att vi har bättre kvalitet spelar ingen roll, om vår "fuskande" konkurrent är 50:- billigare / km ledningsgata får han jobbet.
Vi räknar kallt med att fuskarna ska slås ut inom kort i.o.m. hårdare besiktning efter utfört arbete, och då ligger vägen öppen för betydligt högre anbud o lön till oss, men just nu är det kärvt...
Det stora problemet är ju Öststatare som jobbar som egna företagare åt Svenska företag, men vi har planer för det också... d^_^b
 
Mikael_L skrev:
Men 115 +31% blir väl 151 ???
Jag har ingen fin räknesnurra utan bara en helt ordinär casio-miniräknare ...
Tror du det är fel på den ? :S
Den är data baserad och åter igen, 115 + alla avgifter, försäkringar, moms osv blir 214 kr. Varför läser du inte ordentligt vad jag skriver. Det ingår en hel del mer än bara arbetsgivaravgifter när man har kostnader för en anställd.
 
Tyresö skrev:
Hahaha Du menar en sån snurra som varje ICA-handlare hade, när jag var åkare åt ICA.

Finns dom kvar? Var får man tag på dom? Jag har säkert ingen nytta av dom i betongpumparbranschen, men bara den där nostalgikänslan att se den där snåla ICA-handlaren som tjänade miljoner, men grät när han sket pga utgifterna för toapapper.

Svik mej inte! var får man tag på dom där "ICA-snurrorna"?
Vad ICA-handlare använder har jag ingen aning om men med tanke på hur dom tjänar så verkar det ju vara en bra snurra.;)
 
storkarp skrev:
blackladder. menar du att om man råkar ha sådan tur att hantverkaren t.o.m. lyckat utföra sitt jobb så är det ok att betala 3000 kr/timme? Visst hade det varit ett geni som löst ett världsproblem så vore det ok. men en röris???? Oj vad man har slösat många år på högskolan då för att tjäna mindre än en tiondel av detta.
Ja du har verkligen slösat bort åren på högskolan om du räknar på det viset.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Den är data baserad och åter igen, 115 + alla avgifter, försäkringar, moms osv blir 214 kr. Varför läser du inte ordentligt vad jag skriver. Det ingår en hel del mer än bara arbetsgivaravgifter när man har kostnader för en anställd.
Ja med momsen tillagd blir det 189:-/tim.

Men sen då ...
Vad är det för avgifter och försäkringar du talar om?

(Har varit borta hela dagen, därav det sena svaret)
 
falegname
MathiasS skrev:
Tramsprat.
I rörisfallet så styrs priset av tillgång och efterfrågan. Detta styr vad som är rätt och fel pris. Om det är dyrt eller inte är en helt annan sak. I detta fall verkar det som att priset var fel OCH det var dyrt.
Men snälla rara MathiasS, vilken tillgång tror Du att det finns på rörmokare som åker en mil med sin servicebil och monterar en pryl i 20 minuter och fakturerar 20 minuter :D.

Ring runt och gör en undersökning och visa ditt resultat så får vi se om Du är lika säker på att priset var fel och att det var dyrt..??? Ingår det inte i samma kategori? Pris fel och dyrt?
 
Mikael_L skrev:
Ja med momsen tillagd blir det 189:-/tim.

Men sen då ...
Vad är det för avgifter och försäkringar du talar om?

(Har varit borta hela dagen, därav det sena svaret)
Det tillkommer nog 13% i semesterersättning och sedan försäkringar för den anställde. Städfirmor kör på 190-220 plus moms och inte går de back.
 
Jobbar själv som röris i stockholm. Minimidebiteringen är 1,5 timme oavsett om man bara varit på plats 5 minuter eller 1,5 timme. Tror vi tar 700:- per timme. Jobbar på en av Sveriges största rörfirmor. Och alla tar ungefär lika där jag bor.
 
LAINE skrev:
Det tillkommer nog 13% i semesterersättning och sedan försäkringar för den anställde. Städfirmor kör på 190-220 plus moms och inte går de back.
Och vad har då dom anställda ut i lön??
 
Det känns som det här ämnet har tjatats till leda, här på byggahus. 500 spänn ink moms är ett bra pris. Jag debiterar ca 100 kr mer, och får jobb ändå, för att folk vet att saker och ting fixas och funkar som det skall. De som tycker det är dyrt får gärna anlita ngn annan eller göra jobbet själv. Sverige är ett fritt land.
 
Mikael_L skrev:
Ja med momsen tillagd blir det 189:-/tim.

Men sen då ...
Vad är det för avgifter och försäkringar du talar om?

(Har varit borta hela dagen, därav det sena svaret)
Jag tror det är enklast att du tar och kollar upp hur mycket en anställd kostar ett företag totalt sett under ett år och sen slå ut det per timme för det är inte så stor idé att försöka förklara om det enda du tror kostar är arbetsgivaravgifter.
 
Glufsglufs skrev:
Jag tror det är enklast att du tar och kollar upp hur mycket en anställd kostar ett företag totalt sett under ett år och sen slå ut det per timme för det är inte så stor idé att försöka förklara om det enda du tror kostar är arbetsgivaravgifter.
Kan bara instämma... inte många Svensson förstår vad de själva kostar företaget de arbetar för och då är det inte lätt att förstå varför företag debiterar de kostnader de gör.

Dock finns det många ställen att läsa om dett bara man gör en liten enkel googling. ;)

http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/1754/Vad%20kostar%20en%20anst%C3%A4lld.pdf

http://www.tks.nu/starta-eget/20-mer-att/anstallda.asp

http://marianova.com/users/miztiq/blog/hur-mycket-kostar-du

Smidiga verktyg för uträkningar...

https://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/


Oftast tillkommer det en massa saker som aldrig omnämns men skiljer en del beroende på vilken yrkeskategori man diskuterar...

Hantverkare behöver t.ex en bil som kostar pengar, verktyg, telefon, arbetskläder m.m som företagaren också måste få täckning till genom timdebiteringen...
 
Mikael_L
Vilket företag ska jag kolla då?
Ditt eller Tompa21's?
Eller ska jag kanske kolla vad SEB bankens personal kostar?

För nu kommer vi till min poäng, du har ingen aning om vad ett annat företag har i försäkringar och förmåner som dom ger sin personal, därför är ett sådant generellt påståenden som att "Det kostar minst 214:-, annars går det inte runt" omöjligt att fälla.

Men de skatter som alltid finns där går ju inte att undvika, så ska man påstå att det finns någon form av lägsta timpenning går det väl bara att räkna på just detta.

Dvs ska den anställda ha ut 19.000:- i månadslön kostar det företagaren minst 189:-/timme.

Men sen är jag givetvis inte dummare än att jag förstår att denna lägsta summa inte är hållbar, förutom ev försäkringar på den anställde, utbildning och olika förmåner till denne så har vi ju firmans totala omkostnader (förutom löner) som ska täckas.

Däri finns administration, ej debiterbar tid, verktyg/material, hyror, räntor, avskrivningar, bränslen, osv osv
Men nu börjar vi komma in på sånt som varierar jättestort mellan olika branscher.

Ta t.ex. olika IT-konsulter och andra tekniska konsulter, dom har ofta något mellan 700 och 1200:- / timme för sina uppdrag, men sen har företaget otur (eller är dåliga, eller åtminstone dåliga på att sälja) och det börjar sitta gubbar på kontoret utan uppdrag i månadsvis (dvs slår illa på debiterbar tid).
Och en som kontrakterar en konsult under lite längre tid är ju inte dummare än att han vet att ett långtidsuppdrag är mycket värt av nämnd anledning så han förhandlar ner timpenningen rätt rejält, så det ofta hamnar neråt 700:-/timme.
 
Mikael_L
Och till JagKat:
Jag tycker kostnaden för "ett servicebesök" är helt OK. Det är inget konstigt att man kan behöva ha en halvhyggligt tilltagen kostnad för korta besök. För att täcka lite restid och annat plock, som tillkommer oavsett uppdragets storlek.
Denna verkar vara lagd i häraden "ca en timme", enligt en relativt vanlig timdebitering inom VVS.

Men den milersättning som dom vill att du ska betala känns ju fel. Han hade väl åkt taxi billigare?

Fråga(/ifrågasätt) denna ersättning. Vem vet, dom har kanske har råkat knappa in fel någonstans eller så.
Sen är ju frågan om vad man orkar dra, en variant är ju att betala och sen snacka skit om firman så mycket du bara kan under resten av ditt liv.
Jag hade en rörpulare under en halvtimme och fick en faktura på två timmar.
Men jag orka inte bråka, det var ju inga andra avgifter, så jag såg den där överdebiteringen som någon form av körersättning (förmodligen gjorde han det också). Skulle han även haft en sådan inlagd i fakturan hade jag självklart bett han förklara sin timangivelse.

Men jag undrar hela tiden varför det är så jävla svårt för hantverkarna att kommunicera lite om kostnader och ersättningar. Men dom skäms väl antagligen, vet med sig att dom själva skulle bli ursinniga om dom var tvungna att betala så mycket för så lite.
Nu gnäller dom väl mest om alkoholskatt ..., ja förutom idioterna till kunder då ... :cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.