Ok, han har fått betalat 1410kr (om han inte använder ROT) för mindre än en halvtimmes arbete. Dyrt? javisst!

Men det fungerar ju, det kan ju vara värt en del det också.
 
Bytet av panel var endast föt att få tillgång til inställningar. VP har kört hela tiden men när det blåser mycket är det bra att kunne höja tempen lite.
Panelen är hur lätt som helst att byta (15 min högst om det inte hade varit en gammal gubbe som knapt kunne gå op och ned av trappen till källeren) men går inte att köpa utan besök av installatören.
Det tar max 10 min at köre från röris till mig så jag tycker det är väldigt dyrt (20 min körsel + 15 min arbete motsvarer då en timlön på 2417 kr. Måste ha valt fel utbildning som akademiker även om jag jobbar i Danmark där lönen är lite högre.


Desutom har jag tyvärr ingen möjlighet för ROT dersom jag inte har någon svensk inkomst att avdraga emot.
 
blackladder. menar du att om man råkar ha sådan tur att hantverkaren t.o.m. lyckat utföra sitt jobb så är det ok att betala 3000 kr/timme? Visst hade det varit ett geni som löst ett världsproblem så vore det ok. men en röris???? Oj vad man har slösat många år på högskolan då för att tjäna mindre än en tiondel av detta.
 
Sluta att gnälla om detta nu. Om ni lämnar bilen står ni med klockan och tar tid och tycker att faen vad dyrt det va med olja för 600 sek/l och 1300 kr tim? Och det var billigare förr?
Kan man inte själv får man betala antingen röris, sotare, målare eller bilmek bit i det sura och sluta gnäll!!
 
Tyresö
Tompa21 skrev:
Snickar-Urban:
250-300:- i skogen är inkl. moms (vi får ca 100-130:), dessutom är nog maskiner och bil BETYDLIGT dyrare för oss (motorsåg ca 8000:- , röjsåg ca 9000:- , håller ca 3 år + en massa reparationer o reservdelar, aspenbensin ca 100:- /dag/gubbe, dyra skyddskläder (ca 5000:- /år/gubbe), 4WD-bil mycket högt slitage (inte så mycket asfalt som för rörisen) och många mil.
Dessutom ska allt ingå: ev. hyra av släpvagn för risplockning, hämtning/lämning av sågar-resevdelar mm, färd till o från arbetsplats (kund betalar bara för den tid vi jobbar)
Mitt stambytejobb är inte kort, handlar om veckor.
Inte en chans att den timpenningen är inkl. moms! Så du menar att exkl. moms, tar ni ut mellan 200 - 260 kr? När jag ser vilka omkostnader ni har, och ska betala det med en timtaxa på 200 - 260 kr, så får jag ihop kalkylen om ni jobbar 40 timmar/dygn - trots att dygnet bara har 24 timmar. Om ni får 100 - 130 kr/tim, är det innan F-skatten eller efter? Om det är efter F-skatt, då fattas 20 - 30 kr/tim på nettointäkten. Om ni då står 20 - 30 kr minus/tim på nettointäkten, vad betalar ni då med, alla 4WD-bilar och röjsågar med?

Jag får inte ihop kredit och debet, med dina siffror!

Jag är bara en simpel företagare och har en revisor som sköter kredit och debet i mitt företag pga att jag är urkass på det. Men dina timdebiteringar är så uppenbart fel, att även jag som är totalt värdelös på företagsekonomi, kan räkna ut att dina kalkyler är fullständigt fel!
 
bybackarn skrev:
Kan man inte själv får man betala antingen röris, sotare, målare eller bilmek bit i det sura och sluta gnäll!!

Tamefan det vackraste jag hört sedan jag blev konfirmerad!
 
Tyresö
källarråtta skrev:
Mycket utsvävningar om annat här :)

500 inkl moms är rimligt.
De flesta rörisar brukar dessutom ha någon sorts köreersättning utanpå priset.
Helt OK, men man får se till så att arbetsdagen inte ser ut såhär:

kommer kl 800.
hummar till 830
handlar på dahl till 1000
jobbar från 1030 till 1200
lunch till 1300
jobbar till 1500

fakturerar 8 timmar plus körersättning...

jorå, jag har bara fina erfarenheter av rörmokare d^_^b
Äntligen fick jag bekräftat vad jag hört många gånger på byggena om rörmokarnas arbetsmoral. Hade jag haft den arbetsmoralen i min bransch (betongpumparbranschen), så hade jag varit i konkurs för länge sen. Det är tydligen inte lika hård konkurrens i rörmokarbranschen!
Ännu bättre vore det om jag kunde ha lika höga % påslag på mitt material (betong) som rörmokarna har på sitt.

om det inte hade varit för att jag vägrar jobba i bajs och avloppslukt, så hade det varit värt att skola om sej......
 
Mikael_L
bybackarn skrev:
Sluta att gnälla om detta nu. Om ni lämnar bilen står ni med klockan och tar tid och tycker att faen vad dyrt det va med olja för 600 sek/l och 1300 kr tim? Och det var billigare förr?
Kan man inte själv får man betala antingen röris, sotare, målare eller bilmek bit i det sura och sluta gnäll!!
Precis.
Någon rörkrökare kommer aldrig få gå över min tröskel. :)
 
Tyresö skrev:
Inte en chans att den timpenningen är inkl. moms! Så du menar att exkl. moms, tar ni ut mellan 200 - 260 kr? När jag ser vilka omkostnader ni har, och ska betala det med en timtaxa på 200 - 260 kr, så får jag ihop kalkylen om ni jobbar 40 timmar/dygn - trots att dygnet bara har 24 timmar. Om ni får 100 - 130 kr/tim, är det innan F-skatten eller efter? Om det är efter F-skatt, då fattas 20 - 30 kr/tim på nettointäkten. Om ni då står 20 - 30 kr minus/tim på nettointäkten, vad betalar ni då med, alla 4WD-bilar och röjsågar med?

Jag får inte ihop kredit och debet, med dina siffror!

Jag är bara en simpel företagare och har en revisor som sköter kredit och debet i mitt företag pga att jag är urkass på det. Men dina timdebiteringar är så uppenbart fel, att även jag som är totalt värdelös på företagsekonomi, kan räkna ut att dina kalkyler är fullständigt fel!
Ja du Tyresö, du jobbar tydligen ej i ledningsgator...
100-130:- är innan A-skatt för oss löntagare.
När jag de facto vet att Estländare (som dessutom är mycket arbetssamma) röjer för 75:- /tim som egna företagare åt ett Svenskt konkurrensföretag, så kan vår chef omöjligt ta ut mer än jag skrivit, då vore vi borta direkt...
Visst borde vi gå back, men tack vare att vi sliter som svin så lyckas vi överleva. I din perfekta värld kanske inte det hela går ihop, men i vår måste den göra det...
 
Tompa21 skrev:
Ja du Tyresö, du jobbar tydligen ej i ledningsgator...
100-130:- är innan A-skatt för oss löntagare.
När jag de facto vet att Estländare (som dessutom är mycket arbetssamma) röjer för 75:- /tim som egna företagare åt ett Svenskt konkurrensföretag, så kan vår chef omöjligt ta ut mer än jag skrivit, då vore vi borta direkt...
Visst borde vi gå back, men tack vare att vi sliter som svin så lyckas vi överleva. I din perfekta värld kanske inte det hela går ihop, men i vår måste den göra det...
Om ni tex ska ha en lön på 115 kr i timmen före skatt så måste firman dra in 214 kr varje timme. sen ska man lägga på övriga kostnader som maskiner, bensin osv osv som du beskrev, så tex om firman har extra kostnader i runda slängar på 70.000 kr per år (vilket jag tror är i underkant) så måste varje timme debiteras med 258 kr per timme men låt säga att omkostnaderna lägger sig på 100.000 kr per år så är timdebiteringen 276 kr per timme och då har det inte tagits ut vinst och det räknas bara på dom i firman som är produktiva så eventuell kontorspersonal, revisor och annat är inte inräknat. Inte bra business om man måste ligga så pass på marginalerna.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Om ni tex ska ha en lön på 115 kr i timmen före skatt så måste firman dra in 214 kr varje timme. sen ska man lägga på övriga kostnader som maskiner, bensin osv osv som du beskrev, så tex om firman har extra kostnader i runda slängar på 70.000 kr per år (vilket jag tror är i underkant) så måste varje timme debiteras med 258 kr per timme men låt säga att omkostnaderna lägger sig på 100.000 kr per år så är timdebiteringen 276 kr per timme och då har det inte tagits ut vinst och det räknas bara på dom i firman som är produktiva så eventuell kontorspersonal, revisor och annat är inte inräknat. Inte bra business om man måste ligga så pass på marginalerna.
Enligt skatteverket är arbetsgivaravgifterna 31%, vilket med dina 115:-/timme resulterar i 151:-. En bra bit från 214:- ... :cool:
http://www.skatteverket.se/foretago...ravgifter.4.233f91f71260075abe8800020817.html
 
Tyresö
Tompa21 skrev:
Ja du Tyresö, du jobbar tydligen ej i ledningsgator...
100-130:- är innan A-skatt för oss löntagare.
När jag de facto vet att Estländare (som dessutom är mycket arbetssamma) röjer för 75:- /tim som egna företagare åt ett Svenskt konkurrensföretag, så kan vår chef omöjligt ta ut mer än jag skrivit, då vore vi borta direkt...
Visst borde vi gå back, men tack vare att vi sliter som svin så lyckas vi överleva. I din perfekta värld kanske inte det hela går ihop, men i vår måste den göra det...
Min perfekta värld? Det är inte jag som har uppfunnit matematiken som skatteverket följer, jag följer bara skatteverkets regler, precis som vilken företagare som helst, men jag förstår att du inte inser skillnaden på F-skatt och A-skatt. Om din arbetsgivare bara tar ut 200 - 260/tim exkl. moms (Det är den summan din chef får, resten ska skatteverket ha i moms).

Om din chef betalar dej 100 - 130 kr/tim, så går hans företag med sån enorm förlust, att om han inte kan höja timkostnaden till minst det dubbla inom rimlig tid, så beror det bara på hur stor buffert företaget har innan det är konkurs - för enligt dina kalkyler, så går din chef back 300 kr/timme för varje anställd. Det är bara att gånga antalet anställda med 300, då vet du hur många kronor din chef går back varje timme ni jobbar. Jag kan inte göra annat än räkna på dom siffrorna du uppgett, och räkneformeln har skatteverket bestämt.

Om dina siffror som du uppgett är helt rätt, så avråder jag dej att jobba som ett svin, och riskera att slita ut dej i förtid - för ett konkursmässigt företag.

Jag vet att skogsarbete är det tyngsta och djävligaste jobbet som finns (Mygg på sommaren och meterdjup snö på vintern) och man måste vara elittränad (minst) för att överhuvudtaget klara en enda arbetsvecka. Jag vet, min svärfar har jobbat i skogen i hela sitt liv. Han är tystlåten och inte den sorten som "skarvar" när han berättar......det räcker, det han berättar, för att jag ska förstå vilket omänskligt fysiskt lidande han gick igenom under sitt yrkesverksamma liv.
 
Mikael_L skrev:
Enligt skatteverket är arbetsgivaravgifterna 31%, vilket med dina 115:-/timme resulterar i 151:-. En bra bit från 214:- ... :cool:
[länk]
Nu utgår jag från en räknesnurra som redan har det inlagt och räknar ut det hela automatiskt och med alla avgifter, försäkringar skatter osv osv så blir det 214 kr, det räcker liksom inte bara med arbetsgivaravgifterna. Sen så var ju momsen medräknad också. Räkna om gör rätt nu :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Men 115 +31% blir väl 151 ???
Jag har ingen fin räknesnurra utan bara en helt ordinär casio-miniräknare ...
Tror du det är fel på den ? :S
 
Tyresö
Glufsglufs skrev:
Nu utgår jag från en räknesnurra som redan har det inlagt och räknar ut det hela automatiskt och med alla avgifter, försäkringar skatter osv osv så blir det 214 kr, det räcker liksom inte bara med arbetsgivaravgifterna. Sen så var ju momsen medräknad också. Räkna om gör rätt nu :)
Hahaha Du menar en sån snurra som varje ICA-handlare hade, när jag var åkare åt ICA.

Finns dom kvar? Var får man tag på dom? Jag har säkert ingen nytta av dom i betongpumparbranschen, men bara den där nostalgikänslan att se den där snåla ICA-handlaren som tjänade miljoner, men grät när han sket pga utgifterna för toapapper.

Svik mej inte! var får man tag på dom där "ICA-snurrorna"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.