När jag var på tekniskt samråd på kommunen berättade dom för oss att de inte godkände att fasadputssystemet inte hade någon luftspalt, jag försökte då förklara att systemet bestod av en oorganiskt skiva i botten, en mineralull som har dränerande egenskaper samt en tjockputs även den med dränerande egenskaper. Plus att Gar-Bo försäkringar försäkrar gentemot systemet under en 10års period..
Vill nu fråga er andra om det verkligen är okej från kommunens sida att bara förbjuda, säga sådär FÅR ni inte göra även fast systemet helt klart verkar vara okej..

Nån som har mycket kunskap om sånt här??

Be dom visa upp exakt vad i regelverket dom stödjer sig på.

En kommun får väl hitta på vilka regler dom vill så länge deras egna regelverk inte gynnar någon speciell leverantör.

Jo det känns verkligen som att dom hittar på egna regler. Men man tycker ju att någonstans borde det ju finnas praxis för hur det skall gå till och vad man får och inte får göra. Det borde väl länsstyrelsen ha koll på tycker man men jag vet inte riktigt, är inte tokinsatt på hur allt fungerar tyvärr :(

Vad är problemet?

Jag undrar som sagt om det är någon som vet om kommunen får bestämma saker själva hur som helst eller om det finns något som reglerar det som dom håller på med..

De kan nog iofs kräva att det skall finnas någon nivå av typgodkännande för konstruktionen.

Jag vet inte bara vad det är dom kräver. De enda putssystemen i Sverige som har en P-märkning från SP är ett system från Knauf Danogips och ett system från Skanska. Vet ju med all säkerhet att dessa inte är de enda som används i sverige. Det finns ju ett otal system bland annat från seriösa leverantörer såsom Finja m.fl. Dessa är som sagt godkända av försäkringsbolag. Man tycker ju inte att någon på kommunen då skall kunna sitta och diktera vad man får ha och inte ha, bara för att det är dens personliga åsikt. Lite professionell måste man ju vara..

Nimajneb skrev:
En kommun får väl hitta på vilka regler dom vill så länge deras egna regelverk inte gynnar någon speciell leverantör.
Nej, absolut inte! När det gäller bygglov är det bygglagstiftningen som ska ligga till grund för de regler och krav som kommunen ställer upp. Kommuner är inte lagstiftare.

Det finns regler för hur offentlig upphandling ska ske
Det finns regler för vilka lagar o normer som gäller

Sedan finns det som sagt egna tuffare regler som dom kan sätta så länge det inte bryter mot dom två ovan.

Mikael_L
Du får be dom att skyndsamt ge er beslut på detta, så ni så snabbt som möjligt kan överklaga och få det överprövat i förvaltningsdomstol.
Säg också att det är tråkigt att det måste gå på detta vis, men då ni inte vill bli alltför försinkade så vill ni nu att detta sker så skyndsamt som möjligt.

Sen ska ni även försöka få in en artikel i UNT om detta sen när länsrätten sagt sitt.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mmm.. det är så tråkigt att det inte finns någon instans som man kan vända sig till och fråga såna här frågor och få ett rakt och ärligt svar, de flesta håller bara varandra om ryggen..

Bygglovsingenjörerna är oerhört okunniga i Uppsala. Vid ett samtal jag hade med en av dom så hävdade han att privatpersoner inte fick utföra VVS-arbeten själva (bygga badrum etc). Som tur var så fick jag en annan ingenjör vid byggsamrådet så frågan kom aldrig upp.

Nimajneb skrev:
Som att sätta gällande byggnormer ur spel?

Rent spontant låter det ju som om handläggaren hört talas om problemen med enstegstätade putsfasader och inte vill ha något sånt på sitt bord (antingen för att han vill undvika snack om att "hur kunde kommunens bygglovsavdelning godkänna det här, efter alla kända skandaler?!", eller för att han vill skydda en kund som han tror inte vet bättre.). Men någon laglig rätt att hindra det vete tusan om han har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.