Nerre skrev:
Har du varit medlem på nåt forum som inte har regler mot reklam i forumet? Det har jag, och det är ingen kul upplevelse kan jag säga.
Men vänta lite nu...det är väl ingen som ens varit i närheten av att anse att vi inte ska ha några regler alls som reglerar reklam? Det måste ju vara lite måtta på argumentationen...

Det är möjligt att det på nåt sätt går att få till regler som gör att företag kan få skriva i forumet utan att man får en sån anarki, men dels kommer det antagligen att ta en massa moderatorresurser att hålla efter och dels kommer det alltid att gå att hitta kryphål. Redan i dagens regler finns det ju kryphål (att om man mörkar att man representerar ett företag går det att smyga in reklam).
Det är just denna cyniska bild som jag vänder mig emot. Tror du verkligen att det smyger företagsrepresentanter runt forumet likt lejon på jakt för att kasta sig över veranda tråd så fort reglerna förändras och att forumet kommer svämmas över av smygreklam? Inga regler i världen kan stoppa dold reklam men ett öppnande för företag med tydliga regler för hur de får bete sig kommer inte trigga en massa mer av den arten heller.

Det är därför min åsikt är att det går inte att införa att företag får svara sakligt, det blir helt enkelt för svåra gränsdragningar. (Vi såg ju hur mycket det blev kring ett enda exempel-inlägg här, tänk om moderatorerna ska behöva göra såna bedömningar för ett par dussin inlägg om dagen....)
Gränsdragningarna blir väl inte svårare än de är idag? Snarare tvärt om, skriver du reklam utan att tala om att du representerar ett företag med anknytning till ämnet får du en varning och fortsätter du bryta mot reglerna blir du bannad. De flesta företagsrepresentanter är nog ganska skraja att få brallorna neddragna på öppna forum så får de chansen att öppet redovisa vilka de är tror jag att de flesta gladeligen gör det. Detta har jag sett på andra forum, att någon skriver väldigt gott om en produkt vilket får andra medlemmar att reagera. Efter att blivit påkomna sker oftast en av två saker: 1. medlemmen slutar logga in eller 2. medlemmen redovisar mha sin signatur vad denne representerar och fortsätter skriva inlägg som följer reglerna för reklam. Här på BH existerar inte alternativ 2...
 
Paxman skrev:
Det är just denna cyniska bild som jag vänder mig emot. Tror du verkligen att det smyger företagsrepresentanter runt forumet likt lejon på jakt för att kasta sig över veranda tråd så fort reglerna förändras och att forumet kommer svämmas över av smygreklam?
Ja, jag har varit moderator på en del olika sidor på Nätet och jag ser ju hur det t.ex. ser ut på Facebook, och det är skrämmande många som ser internet som en "gratis annonsplattform".

Googlar man efter tips om marknadsföring på Internet så hittar man också en massa tips om hur man blir sedd på olika forum.

Och jag har som sagt var sett sidor "gå under" just på grund av att de som drev sidan inte motarbetade reklamen.
 
Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter. För mig är det som jag nämnde tidigare tvärt om...övervägande goda erfarenheter med företag som hjälper, informerar och lyssnar på feedback via forum. Givetvis bevakade av både moderatorer och forumets övriga medlemmar så att reklamen inte smygs in.

Att jämföra Bygga hus med Facebook tycker jag är väldigt missvisande. BH är ett ämnesspecifikt forum med engagerade medlemmar med i stort sett samma mål: snacka hus och allt som rör det. Facebook är ju helt ämneslöst och huvudparten av medlemmarna är där mest för att visa upp sig för andra. Där finns ingen "forumanda" vilket det oftast gör på ämnesspecifika forum.

Jag känner ju inte dig överhuvudtaget Nerre men jag känner ändå att vi har något gemensamt eftersom vi båda är här på BH, vi är BH:are. På Facebook ser jag en massa människor jag inte känner men med dem känner jag ingen gemenskap, de är bara andra människor. Vi vanliga BH:are är i stort sett överens om att reklam inte ska förekomma i trådarna och vi kommer kollektivt straffa företagare som försöker smyga in det. Något sådant händer på Facebook endast när det handlar om livets verkligt viktiga frågor typ stoppa våldet, rasismen, mobbning etc.
 
Jag ser inte en massa människor jag inte känner på FB, jag är inte med på några företagssidor eller såna grejer så de jag ser är mina FB-vänner och deras vänner. Och även där ser jag tyvärr hur det smygs in en massa reklam, t.ex. gör min kusin varje vecka reklam för sin sons catering-firma genom att posta deras lunchmeny i sitt nyhetsflöde.
 
Det jag menar är att om jag såg din kusins lunchmeny på FB så skulle inte jag kunna göra så mycket eftersom jag på FB är en ensam medlem, ingen skulle bry sig om jag skriver "lägg av med reklamen". Om din syssling skulle skriva här på BH om sin förträffliga solfångare han säljer kan jag, med stöd av resten av BH-medlemmarna, såga honom jäms fotknölarna och rapportera honom till moderator. Om din syssling inte är en komplett idiot kommer han då lägga ned smygreklamen, skriva i sin signatur att han tillverkar solfångare och gärna bidrar med sin kunskap om folk har frågor eller så loggar han ut.

EDIT: Förtydligade meningsbyggnaden.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Och jag upprepar som en envis åsna den åsikt jag alltid haft, vilket är att byggahus är ett konsument-forum och den dag man låter företag svara på inlägg så förminskas byggahus till vilket litet forum som helst. Företagare har alltid mer pengar, kunskap och makt än den enskilde konsumenteten. Men byggahus är ett undantag, vilket antalet medlemmar bl.a. bevisar. Moderatorerna gör ett lysande jobb vilket bidragit till den höga status BH har idag.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.