Jag är dåligt insatt i tråden men om inlägget på ett bra sätt besvarar det som citeras tycker jag det är OK, men inte mer. Onödiga reklaminslag men rätt tydlig med att det är ett "företagsinlägg".
 
oceanis skrev:
Vi kanske trots allt ska utgå ifrån att läsarna här har ett sunt förnuft och kan sålla sådana saker som du anser vara reklam. Om vi ska väga vart enda ord på guldvåg så blir saker ganska trista till sist.
Jag tror också att alla klarar det.
Men det bads om en recension :D
Däremot ställer jag inte upp på att låta reklamen vara ok för att inlägget i övrigt var fakta. Reklam är fel för att det är fel, inte för att det var för lite fakta runt om.
 
ullberg
Kanske ingen skräll att jag tycker inlägget är helt ok, jag hävdar att det inte är min "ideologi" utan att jag tycker så eftersom det innehåller bra (nyttig) information. Visst hade jag hellre sett inlägget utan "bara goda erfarenheter, men som redan sagts tidigare, eftersom ursprunget är så tydligt kan jag lätt värdera informationen.

För att ge perspektiv skulle jag säga att det inte är ovanligt med inlägg i stil med:

"håll er borta från lågprismärken, kör på de stora, jag som elektriker brukar använda Schneider Exxact".

Märk väl att jag på inte sätt påstår att vi har katter bland hermelinerna, jag tror hittills de som gör sken av att vara elektriker är just det, elektriker som inte har någon vinning i att rekommendera ett visst märke (och i just denna sakfråga håller jag med denne fiktive skribent). Men hur svårt skulle det vara för någon säljare från Schneider Electric att, kanske för att inte bli utslängd från BH, låtsas vara en elektriker, för det mesta bara bidra med sin djupa kunskap (för att man vill och försöker få oss att bli bättre i vårt hempulande) men lite då och då slänga in en blänkare om att man själv mest använder Schneider - inte speciellt svårt skulle jag påstå. Då föredrar jag alla dar i veckan inlägg likt detta, med en tydlig avsändare.

/U

PS: ledsen att jag aldrig kan vara kortfattad, man kan sluta efter första stycket...
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Jo, en sak till: Grymt bra intiativ Marlen, att ta ett konkret exempel och fråga oss vad vi tycker i just det fallet, riktigt bra!

Den metoden är det enda som skulle kunna få mig att ändra åsikt i frågan (givet att det också kommer ett inlägg som faktiskt får mig att göra det, men ett sådant tror jag inte finns tills jag blir motbevisad)

/U
 
ullberg skrev:
Jo, en sak till: Grymt bra intiativ Marlen, att ta ett konkret exempel och fråga oss vad vi tycker i just det fallet, riktigt bra!

Den metoden är det enda som skulle kunna få mig att ändra åsikt i frågan (givet att det också kommer ett inlägg som faktiskt får mig att göra det, men ett sådant tror jag inte finns tills jag blir motbevisad)

/U
Instämmer helt med ullberg när det gäller Marlens initiativ! Gärna fler exempel både på potentiellt tillåtna företagsinlägg men också på det motsatta.

Gällande aktuellt inlägg så tycker jag att det är ett lysande exempel hur nyttiga företagsinlägg kan vara. Informativt och med tydlig avsändare. Det öppnar också upp för oss konsumenter att kunna ställa raka frågor till en person med yrkesmässig kunskap i ämnet. Att märka ord leder ju ingen vart och att försöka reglera det med strikta regler kommer bara vara kontraproduktivt. Som några redan skrivit, vi konsumenter är fullt kapabla att filtrera formuleringar som snuddar vid marknadsföring...att hävda att vi måste skyddas mot detta är att idiotförklara folk tycker jag.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Helt ok. Ingen reklam utan jag ser det som teknisk fakta.
Bättre att få ett snabbt och adekvat svar från källan än från någon som tror sig veta och gissar.
Visst både tror och gissade jag när jag skrev mitt inlägg som föranledde företagsrepresentanten att "berika" forumet. Dock bekräftade representanten att allt jag skrev var korrekt. Att han inte håller med om de negativa bitarna som ju är mitt personliga tycke om prylen är ju självklart då han kränger den. Den enda kritiken han väljer att bemöta är ljudet från knappsatsen där ju tycke och smak återigen spelar in.

För övrigt är jag tveksam till att ha företag härjandes på forumet av enda anledning, nämligen att man genom att säga nej aldrig kommer till punkten då man måste moderera bort galna företagsrepresentanter. Kan tyckas orättvist mot alla de företag som skulle kunna sköta sig på forumet men ändå argument nog för att säga nej till alla. Brasklapp för att jag kanske ser på det annorlunda med tiden.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bra resonemang i det sista stycket i phl's inlägg!

Jag skrev tidigare (i kommentar #266)
Så länge det inte är marknadsföring (svår gränsdragning, jag vet)
Och Marléns exempel är väl ett typexempel på just marknadsföring.
Inga fakta, ingen hjälp till någon som undrar över en funktion utan bara ren och skär marknadsföring.

Nej, sådana företagsinhopp avstår jag gärna från.
Vill företagen göra reklam får de väl betala för det.
På Bygga Hus via annonser, eller i reklamtidningarna.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Inga fakta, ingen hjälp till någon som undrar över en funktion utan bara ren och skär marknadsföring.
Jag kan inte tro att vi läste samma inlägg...det enda jag ser som tangerar marknadsföring i inlägget är att han beskriver att produkten funnits länge och fungerar bra. I övrigt förklarar han ju sakligt hur marknaden ser ut för det som efterfrågats.
 
Marlens exempel visar på problematiken vid bedömning av företagsinlägg, de ger "saklig" information + lite smygreklam och givetvis inget bemötande bet kritik vidare är "sakligheten" altid bara posetiva egenskaper aldrig riktig saklighet. Tillåts detta kommer givetvis sakligeten att mer och mer krympa och pr, sälj, reklam öka, lite mer och mer med tiden för det är företagets verkliga intresse. Så, reklam nej tack!!!
 
Lite förundrad över att så många skriver typ... Helt ok, ingen reklam. Dagens konsumtionssamhälle kanske är fulländat. Inläggets upplägg är: produkten fungerar si och så bla bla bla. Bara bra erfarenheter från tidigare användare. Besök oss gärna oss (länk till hemsida) vi berättar mer. Personligt bemötande med signatur. Det är ju skolbok i reklam.

Ser ni inte det?
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Jag är inte lika cynisk. Tills motsatsen är bevisad väljer jag att se en människa som är genuint intresserad av sin sysselsättning och som gärna tar sig tid att informera befintliga och presumtiva kunder om de produkter han kan.

Ni som ropar "reklam!" verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av företag på forum. Jag har precis det motsatta, jag är medlem på ett litet forum startat av ett företag med webshop som gärna ser att produkter de inte säljer diskuteras. Det har till och med hänt att de rekommenderat en konkurrerande produkt inom samma område då de ansåg att denna skulle passa frågeställaren bättre.

Bara för att någon säljer saker betyder det inte per automatik att deras enda och yttersta mål är att få ut så mycket reklam som möjligt. En del är genuint intresserade av sitt område och gillar att dela med sig av sina kunskaper. Dessa förlorar vi om företag bannlyses och då går vi miste om mycket kunskap här på BH.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Så det är tydligt.
Min bild att företag bör kunna yttra sig på forumet ändrades inte av att just det här inlägget i vissa delar tog i lite för mycket för min smak.
 
ullberg
Villa vista skrev:
Lite förundrad över att så många skriver typ... Helt ok, ingen reklam. Dagens konsumtionssamhälle kanske är fulländat. Inläggets upplägg är: produkten fungerar si och så bla bla bla. Bara bra erfarenheter från tidigare användare. Besök oss gärna oss (länk till hemsida) vi berättar mer. Personligt bemötande med signatur. Det är ju skolbok i reklam.

Ser ni inte det?
Lite förundrad att du har problem med detta inlägg bara för att du vet att det är en företagsrepresentatant som står bakom, ponera att jag (som jag inte tror du vet exakt vem det är) gör följande inlägg (ändringar i fetstil):
FiktiveUllberg skrev:
Någon Z-Wave lösning med kodlås för den svenska marknaden finns ej idag så vitt jag vet. Denna lösning verkar vara skapad för att på ett enkelt sätt av- respektive pålarma sin bostad men ändå skydda funktionen från en eventuell inbrottstjuv. I flera år har lösningen varit i drift i ett antal hushåll jag känner till med bara goda erfarenheter där de används av såväl pensionärer som barn som tycker det är enkelt att aktivera larm med kod och avaktivera med RFID-tagg. Konstruktionen besår såvitt jag förstår av kodlås med ansluten I/O-modul där lösningen är ”trådad”, med aktiverade RFID-taggar samt avprovad innan leverans. Enkelt väljs om kodlåste ska signalera vi inbyggd summer eller ej där ljudsignalen är på liknande nivå som andra traditionella larmlösningar.

Jag svarar gärna på frågor om kodlåset (eller för den delen kring andra Z-Wave produkter) i forumet.

/Ullberg - en privatperson som testat
(lite [sic!] gäller i ovanstående). Inlägg liknande detta förekommer dagligen, kanske görs de av just "privatpersoner personer som testat", kanske görs de av installatörer el. liknande som inte har egen vinning i att rekommendera en produkt, eller - hör och häpna - kanske det finns folk som har ett egenintresse i frågan och utan att indikera det gör inlägg som detta... Om inte spelreglerna är klara (=användare är tydliga med sitt ursprung), ja då finns det en risk att vi får se (redan ser) reklam i en form är svårare att ignorera som just reklam...

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Nej,
FiktiveUllberg, det där hade ingen som växt ur konfirmationskostymen tagit för något annat än dålig textreklam.

Speciellt när det var inlägg #1 från en nyreggad användare.

Bättre kan du nog ;)
 
Redigerat:
M
OK. AIDA-formeln:

A = Attention - inlägget i sig blir läst, uppmärksamhet och medvetenhet om en viss tillverkare/produkt skapas. Nu har jag inte läst tråden innan detta inlägg så den delen av formeln kanske redan var kirrad av sig själv här i forumet.

I = Interest - intresse skapas genom att "här är någon fom faktiskt kan saker om detta"-stil. Vem vill inte lyssna på ett proffs om man redan är lite intresserad?

D = Desire - det skapas här en åtrå för produkten med nyckelfraser/nyckelord såsom redan mångfalt poängterade "bara bra erfarenheter", "enkelt" - det skapar en undermedveten sinnesstämning som "känns bra" (såvida man inte är kritiskt lagd och kan denhär sk-ten)

A = Action - läsare ser mail-adressen och antingen skriver in den i en ny tabb som en http-adress eller mailar för information. Någon kanske till och med i slutändan av detta köper något från företaget, det är då målet för denna del av formeln.

...bara mina 218 pfennig
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.