HL1 skrev:
Eller ska man göra det kortare som ditt så att man ser displayen? Regnsensorn sitter väl vid displayen också. Åker den ut och kollar om det regnar eller känner den det ändå?
Skulle jag göra huset nu skulle jag nog göra ett med öppen sida. När klipparen laddat klart så backar den ifrån laddaren en liten bit (hmm, 10-15cm kanske), så jag skulle nog göra det så att klipparen är täckt under laddning men när den backar efter laddning så är display och regnsensor exponerad.
 
Den åker ut först
 
Så här blev mitt hus. Inte i klass med dom fina på Hus & Tak tråden, men det får duga.
20130612_212414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Supoman och 2 till
  • Laddar…
Nu blir det kabel dragning.
Fråga 1: Hur var det med kantavståndet? Det står 40 cm i manualen till hus och andra hinder. Men har för mig att det gick att ha lite mindre. När den kantklipper går den väl mitt över kabeln så då borde det bli 12-13 cm utanför den klipper. Men då blir det ju mycket kvar att trimma. Får leta i tråden om ingen kan svara snabbare.
Fråga 2:Jag tänkte göra en smal korridor till Area 2. ca 20 m långt och dryga 50 brett. Funkar det tror ni? Har någon provat?
Fråga 3: Jag har en gräsyta där vi parkerar bilar ibland. Är det dumt att ha denna yta innanför klippområdet? Antar att den inte bör fastna under en bil då ultraljudsensorn ska stoppa innan. Men om kantkabeln går under bilen kanske det blir problem om den följer kabel hem för laddning. Går den till närmaste kant för att gå hem eller går den alltid medsols eller motsols hem?
 
HL1 skrev:
Nu blir det kabel dragning.
Fråga 1: Hur var det med kantavståndet? Det står 40 cm i manualen till hus och andra hinder. Men har för mig att det gick att ha lite mindre. När den kantklipper går den väl mitt över kabeln så då borde det bli 12-13 cm utanför den klipper. Men då blir det ju mycket kvar att trimma. Får leta i tråden om ingen kan svara snabbare.
Jag har kört med 30-35 på flera ställen och det går bra. Dock kör den inte helt centrerat hela tiden utan wobblar lite fram och tillbaka (möjligtvis för att den bara kollar av var linan är med visst intervall) så pga detta så kan det vara bra att ha lite marginal.
HL1 skrev:
Fråga 2:Jag tänkte göra en smal korridor till Area 2. ca 20 m långt och dryga 50 brett. Funkar det tror ni? Har någon provat?
Inte provat, men det blir kanske svårt för den att klippa i den korridoren. Att däremot transportera sig mellan areorna är nog inga problem.
HL1 skrev:
Fråga 3: Jag har en gräsyta där vi parkerar bilar ibland. Är det dumt att ha denna yta innanför klippområdet? Antar att den inte bör fastna under en bil då ultraljudsensorn ska stoppa innan. Men om kantkabeln går under bilen kanske det blir problem om den följer kabel hem för laddning. Går den till närmaste kant för att gå hem eller går den alltid medsols eller motsols hem?
Jag skulle nog inte ha med den ytan. Det känns som att ultraljudssensorerna är riktade lågt och rakt fram, med en bil skulle det kanske vara risk att den kör emot eller kilar fast sig. Ang. vägen hem så kör den alltid medsols hem, det är ju denna riktning som leder in i framsidan av laddaren. Stöter den på ett hinder så lämnar den linan och försöker åt ett annat håll.
 
Tack för snabba svar.
Ok, så den går motsols ut till en area och medsols hem. Alltså blir det på samma sida i korridoren. Jag behöver inte ha klippt där. Bara transport sträcka så det verkar ok.
 
HL1 skrev:
Tack för snabba svar.
Ok, så den går motsols ut till en area och medsols hem. Alltså blir det på samma sida i korridoren. Jag behöver inte ha klippt där. Bara transport sträcka så det verkar ok.
Får man fråga vart du köpte din?
 
Har beställt på Imover.se som du kan se i tidigare inlägg. Väntar fortfarande på leverans. Hoppades på denna vecka men nu verkar det bli efter midsommar. Jag förbereder så gott jag kan så jag slipper hålla på hela semestern.
 
Några fler som fått sina klippare ännu?
 
Skall få min i nästa leverans, skeppades den 20maj från Kina..
 
Om jag räknar rätt är det 70 beställda vid olika tidpunkter och 15 leverade enligt senaste mailet.
 
wiad skrev:
hm, har precis testat subareor och för mig åker klipparen ut ur laddningsstationen, gör en 180gr-sväng och kör motsols längs linan tills den når minnespunkten. Den kör alltså inte först ett varv och kantklipper, gör din det alltså? Jag har line on.
Jag har nu fått klarhet i detta, Veikko på imover.se har frågat sin kontakt på Tianchen och s510 gör _inte_ automatisk kantklippning. Man måste alltså själv manuellt placera klipparen i de startpositioner som anges i manualen för att den ska köra kantklippning.

Ett alternativ är dock att köra med subareor och ha släpppunkten för area1 så nära slutet av linan som möjligt (eftersom klipparen har klippmotorn igång medan den vandrar motsols längs linan för att komma till släppunkten). Jag har inte testat men tänkte göra det, jag kan tänka mig att felmarginalen för släppunkten blir större ju längre bort den är (manualen förespråkar väl 3m fri lina åt vardera håll vid en släppunkt). Jag vill ju inte att den ska 'missa' släppunkten och köra för långt så den krockar med sitt hus.
 
Redigerat:
70klippare att leverera som hobby ? Lr hur
 
grymmeoffe skrev:
70klippare att leverera som hobby ? Lr hur
Vad menar du?
 
Glad att alla får klippare men har svårt att tro att man kan driva inköp service o reservdelar till 70 maskiner som hobby utan intäkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.