P Putte 9497 skrev:
Det mesta 😂
Efter som du är ett offer för dunning Kruger är det en omedveten komplimang
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Efter som du är ett offer för dunning Kruger är det en omedveten komplimang
Dunning-Kruger, är inte det en mjölig potatissort?
 
  • Haha
  • Wow
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Dunning-Kruger, är inte det en mjölig potatissort?
Extra mjölig
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Svårt med läsförståelse? Jag vet inte hur jag skulle kunna uttrycka det tydligare. HUR KOM DU FRAM TILL DEN OBEGÅVADE SLUTSATSEN ATT DET ÄR HÖGRE SKATT PÅ ENGÅNGSBELOPP?
Jag kom fram till att 0% skatt är mindre än 57% skatt på en summa.
Ta det lugnt nu lilla hjärtat.
 
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kom fram till att 0% skatt är mindre än 57% skatt på en summa.
Ta det lugnt nu lilla hjärtat.
1. Så du tycker att skatten på engångsbelopp skall vara 0%?

2. Skatten på engångsbelopp är inte 57%.
 
P Putte 9497 skrev:
Kan ju vara så, men jag har bekanta i Kumla som inte har några problem. Antar att du bor i Kumla?
Tolkar det som att du inte tagit del av nyheterna om Kumla vårdcentral.
 
kisumisu
Phuh huh vilken diskussion om skatter, kollektivavtal mm.

Sverige är lustigt land. Vi har jantelagen, men ändå tycker många monopol är bra.
Plus många tycks inte veta vad kollektivavtal, facket heller gjort.
Bla semester är ju ingen självklarhet. Finns redan idag företag inom vården som kör "allinklusive" på löner dvs ingen ob ingen semester för det är ju redan inbakat i timlönen!

Sen behöver det inte nödvändigtvis vara dåligt, har själv jobbat på sånt bolag och hade bra timlön (om man nu kan säga det om vårdyrket) fast jag jobbade bara dagtid 😉 då spelade ju inte ob någon roll, men tyckte lite synd om dem som jobbade kvällar, helger, nätter.

Men kort och gott kapitalism och kommunism är båda samma sak! Bara enstaka som vinner i det, medans de vanliga "dödliga" arbetarna lider.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
F
kisumisu kisumisu skrev:
Phuh huh vilken diskussion om skatter, kollektivavtal mm.

Sverige är lustigt land. Vi har jantelagen, men ändå tycker många monopol är bra.
Plus många tycks inte veta vad kollektivavtal, facket heller gjort.
Bla semester är ju ingen självklarhet. Finns redan idag företag inom vården som kör "allinklusive" på löner dvs ingen ob ingen semester för det är ju redan inbakat i timlönen!

Sen behöver det inte nödvändigtvis vara dåligt, har själv jobbat på sånt bolag och hade bra timlön (om man nu kan säga det om vårdyrket) fast jag jobbade bara dagtid 😉 då spelade ju inte ob någon roll.

Men kort och gott kapitalism och kommunism är båda samma sak! Bara enstaka som vinner i det, medans de vanliga "dödliga" arbetarna lider.
Ett klassiskt exempel på att det inte är skottat hela vägen till dörren…..
 
kisumisu
F fsn skrev:
Ett klassiskt exempel på att det inte är skottat hela vägen till dörren…..
Kan du utveckla?

Att man dum att man valt fel yrke?
 
F fsn skrev:
2. Skatten på engångsbelopp är inte 57%.
Inte för ögonblicket kanske...
 
P Putte 9497 skrev:
Sjukvården har stora problem när mycket pengar går till flaschiga byggnader istället för löner till de anställda
Om du funderar lite till på ditt inlägg så förstår du kanske att det inte riktigt är så enkelt.
Vill du hellre få ett nytt knä i en operationssal från 1991 eller en med den allra senaste tekniken och säkerhetssystemen såsom medicinska IT-system(som tillser att matning till utrustning finns kvar även vid ett mindre jordfel) och med RGB-styrd belysning som gör att kirurgen kan välja den typ av ljus som gör att han ser precis det han ska jobba med? Eller vill du ligga inlagd på ett sjukhus utan avbrottsfri kraft till t.ex. patientövervakningen så att personalen får springa runt och rondera vid ett strömavbrott?

Jag har till och från jobbat med ombyggnader av sjukhus/vårdanläggningar åt ett flertal Regioner i södra Sverige på installationssidan i snart 15 år som konsult. Min erfarenhet är att kanske 90% av ombyggnad/nybyggnad sker antingen för att installationer har nått sin tekniska livslängd för alltför länge sedan eller är initierade av verksamheten/personalen för att de och patienterna ska få en bättre arbetsmiljö/vistelse.

Det är dock bra att veta att sjukhusmiljöer är väldigt tekniktäta och därav kostsamma att bygga om. Detta utan att man på något sätt bygger lyxanläggningar. Fokus är nästan alltid på funktion och grejor som håller och är lätta att underhålla/drifta.

Min högst personliga åsikt är att problemen inom den offentliga vården visserligen är komplext men till största delen organisatorisk.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
9K per år?? Vad är det för fack? Tror jag ger 250 spänn i månaden eller nåt sånt. Sveriges Ingenjörer.
Är enbart med på grund av inkomstförsäkringen. Är egentligen principiellt emot facket.
Ja reagerade på samma sak. Jag ger också något liknande till ledarna och gav något liknande innan när jag var med i Unionen. Men jag minns iofs när jag var med i SEF och de skulle ha 10%( 700kr) av min inkomst i fackavgift när jag var elektrikerlärling. På det tecknade de någon olycksfallsförsäkring som jag inte bett om, det kom bara hem ett inbetalningskort. Jag vägrade förstås betala då jag redan hade en hemförsäkring med samma teckning till bättre pris. Tog ett halvår av påminnelser innan de gav upp.

Var lika dant när jag började plugga och hade ännu mindre i inkomst än när jag var lärling. Inte sjutton kunde man få lägre avgift för det. Och när man skulle säga upp medlemskapet var det naturligtvis 6 månaders uppsägningstid. På frågan om vad som hände om jag bara slutade betala sade damen i luren "SÅ KAN DU JU INTE GÖRA!". "Watch me" blev svaret...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
1. Så du tycker att skatten på engångsbelopp skall vara 0%?

2. Skatten på engångsbelopp är inte 57%.
1. Patent ersättning som jag skrev tycker jag ska vara befriad från skatt ja.
2. Vad är skatten då?

Edit på 2: Ja det blir väl den vanliga statliga inkomstskatten på +20% eller vad det är?
 
D
Maxwells demon TotalControl skrev:
1. Patent ersättning som jag skrev tycker jag ska vara befriad från skatt ja.
2. Vad är skatten då?
Vad är patent (potent?) ersättning och varför ska den vara skattefri?
 
kisumisu
S Styrman_jansson skrev:
Om du funderar lite till på ditt inlägg så förstår du kanske att det inte riktigt är så enkelt.
Vill du hellre få ett nytt knä i en operationssal från 1991 eller en med den allra senaste tekniken och säkerhetssystemen såsom medicinska IT-system(som tillser att matning till utrustning finns kvar även vid ett mindre jordfel) och med RGB-styrd belysning som gör att kirurgen kan välja den typ av ljus som gör att han ser precis det han ska jobba med? Eller vill du ligga inlagd på ett sjukhus utan avbrottsfri kraft till t.ex. patientövervakningen så att personalen får springa runt och rondera vid ett strömavbrott?

Jag har till och från jobbat med ombyggnader av sjukhus/vårdanläggningar åt ett flertal Regioner i södra Sverige på installationssidan i snart 15 år som konsult. Min erfarenhet är att kanske 90% av ombyggnad/nybyggnad sker antingen för att installationer har nått sin tekniska livslängd för alltför länge sedan eller är initierade av verksamheten/personalen för att de och patienterna ska få en bättre arbetsmiljö/vistelse.

Det är dock bra att veta att sjukhusmiljöer är väldigt tekniktäta och därav kostsamma att bygga om. Detta utan att man på något sätt bygger lyxanläggningar. Fokus är nästan alltid på funktion och grejor som håller och är lätta att underhålla/drifta.

Min högst personliga åsikt är att problemen inom den offentliga vården visserligen är komplext men till största delen organisatorisk.
Nu var väl det om "flashiga byggnader".
Vi har också sådant äldreboende i min kommun. Man har råd sätta miljoner till byggnaden (som även dels felbyggt). Men till personal har man inte råd betala bra lön.

Riktigt bra att lagen om minimilön kom för invandrare! Har inget emot folk som kommer hit men så fel när dessa utnyttjas! Har själv en lön som ligger precis under kravet och ändå har jag inte den sämsta av mina kollegor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.