F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast som vi sagt sättet det ju käppar i hjulet för inviduella löner och därför tenderar anslutna bolags att gå mer mot mitten än på icke anslutna bolag
Läs kollektivavtalet, jag tror det finns alla möjligheter för individuell lönesättning. Det finns ingångs- och minimumnivåer och viss reglering på år inom yrket men inget som talar emot individuell lönesättning. Men jag tror du har rätt, företag med kollektivavtal tenderar att gå mer mot mitten.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det han inte har koll på?
Att det inte finns företag som inte håller tillbaka lönerna.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Potatis. 😂
Det kunde man ju tänka sig… . Men å andra sidan, vem fan har koll på det?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Läs kollektivavtalet, jag tror det finns alla möjligheter för individuell lönesättning. Det finns ingångs- och minimumnivåer och viss reglering på år inom yrket men inget som talar emot individuell lönesättning. Men jag tror du har rätt, företag med kollektivavtal tenderar att gå mer mot mitten.
Absolut på pappret, men facket moves in facket ways och ändå tenderar lönerna att gå mot mitten. Mao de dåliga tar lön från de duktiga. Inget ställe jag vill jobba på iallafall.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kunde man ju tänka sig… . Men å andra sidan, vem fan har koll på det?
Alfredo är barbar och skalar potatisen. Mao tar bort 70 procent av smaken. 🤣
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
skalar potatisen.
Jag?!? Den brukar serveras skalad. 😉
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag?!? Den brukar serveras skalad. 😉
Du går på syltor som inte har koll. Dessutom är det nyttigt
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@AndersMalmgren Glöm inte skatt på engångsbelopp. Lika sinnesjuk den.
Tillfälligt hög ja. Den inkomsten läggs ju ändå på årstotalen. Vill du minska effekten kan du begära jämkning innan utbetalningen så slipper du låna ut pengarna till Skatteverket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tråkigt när människor bara kan se svart eller vitt, varför inte väga för och nackdelar emot varandra? Jag var med i facket i många år, var naturligt att gå med när jag började jobba, ung och visste inget annat. På äldre dar, eller medeläldre dar, så började jag fundera. 25 år på samma företag, en av sveriges största privata arbetsgivare som följer regler till punkt o pricka, vägde för och nackdelar emot varandra. Hur ett urträde skulle påverka hemförsäkring genom facket osv. Sagt och gjort lämnade jag facket men är såklart med i akassan. Nu sätter jag in dom närmare 9000kr om året på ett fondspar till pensionen istället.

En annan aspekt jag funderat på är hur man tänker som individ gällande att välja arbetsgivare. Vet att det är svårt med jobb på landsbygden men som i Teslas fall så ligger väl en stor andel av verksamheterna i storstadsregionerna. När man sitter på intervju så brukar ju frågan om lön, förmåner osv. diskuteras. Gillar man inte det man får höra så går man nån annanstans, eller? När tillgången på mekaniker som vill jobba på Tesla sinar så har dom inte så många alternativ, antingen höja lönerna eller lägga ned verksamheten. Visst, det finns fler aspekter, saker som uppstår under anställningens gång osv. som kanske är behjälpt av fackligt ingripande. Men jag får inte uppfattningen att Teslas verkstäder är den typen av arbetsplats som man stannar tills pensionen, mest yngre som byter jobb ofta. Detta baserar jag på min sk. personliga servicetekniker hos Bilia som är en annan människa varje år jag servar bilen, men jag kan ha en fördom om Tesla.
9K per år?? Vad är det för fack? Tror jag ger 250 spänn i månaden eller nåt sånt. Sveriges Ingenjörer.
Är enbart med på grund av inkomstförsäkringen. Är egentligen principiellt emot facket.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag vet inte hur du kom fram till att det skulle vara högre skatt på engångsbelopp?
Vad menar du? Var har jag kommit fram till vad?
 
F
V vectrex skrev:
9K per år?? Vad är det för fack? Tror jag ger 250 spänn i månaden eller nåt sånt. Sveriges Ingenjörer.
Är enbart med på grund av inkomstförsäkringen. Är egentligen principiellt emot facket.
Det är betydligt dyrare att vara med i arbeter-facken. Jag är också med i Sveriges Ingenjörer och bara inkomstförsäkringen motiverar medlemskap. Jag kollade och det var dyrare att teckna en motsvarande själv. Men mer än 250kr/månad betalar jag…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du? Var har jag kommit fram till vad?
Svårt med läsförståelse? Jag vet inte hur jag skulle kunna uttrycka det tydligare. HUR KOM DU FRAM TILL DEN OBEGÅVADE SLUTSATSEN ATT DET ÄR HÖGRE SKATT PÅ ENGÅNGSBELOPP?
 
Lill72 Lill72 skrev:
Okej, jag förtydligar på din nivå:
Nu vet jag inte var du är listad men att din granngrannkommun Kumla inte har några tider på vårdcentralen kan inte gått dig förbi om du läser nyheter.
Om du nu bor i Åsbro förstås.
Kan ju vara så, men jag har bekanta i Kumla som inte har några problem. Antar att du bor i Kumla?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast som vi sagt sättet det ju käppar i hjulet för inviduella löner och därför tenderar anslutna bolag att gå mer mot mitten än på icke anslutna bolag
Du utalar dig om någonting som du inte har en aning om.

Din enda anställda betalar du ett högt pris för. Utan hen skulle ditt företag troligtvis gå omkull på mindre än ett halvår
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det han inte har koll på?
Det mesta 😂
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.