D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall att JAG skulle varit i den sitsen så skulle jag kraftigt överväga att ha ett bolag som hyser alla anställda, som sen säljer tjänst till bolaget där affärerna sker.
Det öppnar för många bra fördelar och möjligheter och stänger mycket fackligt insyn i affärsverksamheten.

Det är inget man skulle behövt göra, eller ens övervägt ifall fackföreningarna gick att ha att göra med.
Jag hade bara tecknat, Tesla hade fått gräddfil och inte upplevt några problem, det är jag rätt övertygad om. Det enda möjliga problemet skulle kunna vara att man inte "håller linjen" mot mer aggressiva fackföreningar i andra länder.

Har pyttelite erfarenhet från USA och det lilla jag såg så verkade de galna, mycket mer stridigt och byråkratiskt (som landet i övrigt).
 
Mikael_L
D djac skrev:
Sist jag kollade, orkar inte kolla igen, så hade han 13%, så ännu mindre.

Jag tror inte heller att Metall håller honom vaken men Teslas antifackliga hållning är större än den svenska konflikten, han känner såklart till den men motståndet mot fackanslutning är större än så, rätt stor fråga i USA också.
Ja Elons antifackliga åsikter är ju välkända, och han är ju inte direkt ensam.
Även i USA så finns det ju fackförbund som är en hårsmån ifrån att mer vara kriminella organisationer, så man kan ju förstå tveksamheten hos många företagsledare.

Om Teslas antifackliga hållning endast beror på Elon är väl inte gott att veta.
Men som sagt, just den Svenska konflikten är i det stora hela så liten att den lär ju knappast ta speciellt mycket tid i deras styrelserum.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall att JAG skulle varit i den sitsen så skulle jag kraftigt överväga att ha ett bolag som hyser alla anställda, som sen säljer tjänst till bolaget där affärerna sker.
Det öppnar för många bra fördelar och möjligheter och stänger mycket fackligt insyn i affärsverksamheten.

Det är inget man skulle behövt göra, eller ens övervägt ifall fackföreningarna gick att ha att göra med.
Som det är idag ska facken ha mycket insyn i ditt bolag. Så mycket att de nästan är inne på affärshemligheterna med.
Så din ide var bra. Ditt bolag med anställda kan vara ett bemanningsbolag som sköter det som det lilla bolaget säljer.
Var man tvungen att vara 5 anställda för att sådant ska bli inblandat? Lätt löst.

Men sen hade jag självklart varit rättvis med och behandlat anställda sjysst. Gnällrövar och myglare åker ut =)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Men sen hade jag självklart varit rättvis med och behandlat anställda sjysst. Gnällrövar och myglare åker ut =)
Självklart, medarbetarna är en av bolagens viktigaste resurser, de som inte fattat det kommer aldrig lyckas driva sina företag framgångsrikt.

Vi är (lyckligtvis) inte kvar på 1800-talet längre, modernt företagande i demokratiska länder har helt andra villkor idag, det är bara facken som inte alltid hängt med.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Som det är idag ska facken ha mycket insyn i ditt bolag. Så mycket att de nästan är inne på affärshemligheterna med.
Så din ide var bra. Ditt bolag med anställda kan vara ett bemanningsbolag som sköter det som det lilla bolaget säljer.
Var man tvungen att vara 5 anställda för att sådant ska bli inblandat? Lätt löst.

Men sen hade jag självklart varit rättvis med och behandlat anställda sjysst. Gnällrövar och myglare åker ut =)
Nej det har inte facket, ja dom får utse en representant som kan närvara i styrelsemötena men dom har ingen beslutande rätt och man behöver inte ta upp sådant som man vill hålla hemligt på dessa möten..
Det är så man sköter det i de flesta mindre bolag..
Jag gillar inte facket i många hänseenden men ändå har jag aktivt valt att teckna avtal med dom i två bolag utan påtryckningar ifrån facket..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att du i inlägg # 10725 skriver:

”Det är ledningen/styrelsen och majoriteten av aktieägarna som står bakom detta. Du kan få tro att Musk är inblandad i allt som sker i Sverige, varsågod! Allt som står i pravdan är sant.”

Jag skriver i inlägg #10732 att:

”Ok har du läst nyheterna senaste åren?

”Musks order – stoppar svenskt avtal”

[länk]

”Enligt medlaren Kurt Eriksson har svenska Tesla fått order från bolagets vd och huvudägare Elon Musk att inte skriva på något kollektivavtal, skriver TT.”

[länk]

”Konflikten mellan Tesla och IF Metall trappas upp.
Och medlaren Kurt Eriksson är uppgiven.
– De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk, säger han till Dagens Industri.”

[länk]

Finns en del till ifall du vill läsa..”

Och nu.

”Det blir ändå inget kollektivavtal så det kvittar”

Först är du tvärsäker på att Elon Musk inte har med beslutet att göra, varpå jag skriver att enligt medlaren i konflikten så har det kommit en direkt order ifrån Elon Musk att inga avtal med facket får tecknas..
Ändå så tror du att Sverige chefen bestämmer om kollektivavtal får tecknas som medlaren har sagt att så är inte fallet..

Och nu när du ingett mer har att ta fram så är det skitsamma? Vad var det för idé att påstå något från början ifrån din sida om det ändå är skitsamma🤔
Jaha, mitt inlägg hamnade inte som ett svar på ett annat inlägg ser jag nu, det förklarar saken. Jag tolkar det som att svenska vd har behörighet att skriva på om moderbolaget beslutat om saken. Nu har de beslutat att det inte ska vara ett avtal.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, mitt inlägg hamnade inte som ett svar på ett annat inlägg ser jag nu, det förklarar saken. Jag tolkar det som att svenska vd har behörighet att skriva på om moderbolaget beslutat om saken. Nu har de beslutat att det inte ska vara ett avtal.
Ja order ska ha kommit ifrån Musk enligt medlaren i konflikten..
 
R Rejäl skrev:
Ja order ska ha kommit ifrån Musk enligt medlaren i konflikten..
Precis, order från Musk = order från VD från moderbolaget och en majoritet av aktieägarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Självklart, medarbetarna är en av bolagens viktigaste resurser, de som inte fattat det kommer aldrig lyckas driva sina företag framgångsrikt.

Vi är (lyckligtvis) inte kvar på 1800-talet längre, modernt företagande i demokratiska länder har helt andra villkor idag, det är bara facken som inte alltid hängt med.
Jag är helt med dig om att vi har helt andra villkor idag än på 1800talet och att många av dom svenska facken inte alls hängt med i tiden. Jag ser tyvärr en hel del företag som försöker försämra för arbetstagarna oftast från utlandet. Men även inhemska sådana. I mitt fall Finland. Man utnyttjar folk som har det svårt och kanske har uppehållstillstånd som hänger på att man har ett jobb.
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, order från Musk = order från VD från moderbolaget och en majoritet av aktieägarna.
Vart får du en majoritet av aktieägarna ifrån?
Skulle vara bra om du kunde styrka det med lite bevis?
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
varsågod !

[länk]
Den har jag missat men nu tror jag dig..
 
R Rejäl skrev:
Den har jag missat men nu tror jag dig..
Man kan inte se allt! Jag brukar inte skarva med fejk news men kan ha starka åsikter ibland ;)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ursäkta. Öppet mål!😆
Nu ska vi vara snälla, de e fredag! Skål.
 
Mikael_L
N Niq skrev:
Jag är helt med dig om att vi har helt andra villkor idag än på 1800talet och att många av dom svenska facken inte alls hängt med i tiden. Jag ser tyvärr en hel del företag som försöker försämra för arbetstagarna oftast från utlandet. Men även inhemska sådana. I mitt fall Finland. Man utnyttjar folk som har det svårt och kanske har uppehållstillstånd som hänger på att man har ett jobb.
Ja, jag ska väl hålla med om att mitt inlägg var generaliserande, det finns ju förstås branscher där någon slags rovjakt på de anställda fortfarande kan ske och vara effektivt.

Men de stora problemen har väl egentligen mest flyttat från den legala arbetsmarknaden till den svarta, osynliga illegala arbetsmarknaden.
Och där verkar våra Svenska fackförbund inte vara direkt på tå och jobba med problemet.
De presenterar bara "lösningen" att allt ska bli vitt (och dyrt), och det är ju ingen av parterna i den sektorn intresserade av.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.