D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ledningen/styrelsen och majoriteten av aktieägarna som står bakom detta. Du kan få tro att Musk är inblandad i allt som sker i Sverige, varsågod! Allt som står i pravdan är sant.
Jag tror nog att de flesta som har läst berättelser om företaget Tesla är övertygade om att Musks inflytande är större än hans ägarandel och hans personliga ställningstaganden och publika framträdanden i denna och närliggande frågor gör att man kan anta att hans hållning också blir bolagets hållning.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
R
Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan..
Det är ganska känt att Musk avskyr och vägrar fackliga avtal..
 
R Rejäl skrev:
Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan..
Kära nån! Vad har du för insidesinformation jag inte har?
Eller gissar du bara?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Kära nån! Vad har du för insidesinformation jag inte har?
Eller gissar du bara?
Kära nån läser du inga nyheter😮
 
R Rejäl skrev:
Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan..
Det är ganska känt att Musk avskyr och vägrar fackliga avtal..
Kanske, det enda jag hört/läst var att svenska VD'n sa att han har fria händer att teckna ett avtal men han verkar inte ha nappat...undra varför?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kära nån läser du inga nyheter😮
Inte att svenska ledningen gillar facket. Det har undgått mig.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, det enda jag hört/läst var att svenska VD'n sa att han har fria händer att teckna ett avtal men han verkar inte ha nappat...undra varför?
Ok har du läst nyheterna senaste åren?

”Musks order – stoppar svenskt avtal”

https://www.svd.se/a/dwAp1A/musk-stoppar-svenskt-teslaavtal

”Enligt medlaren Kurt Eriksson har svenska Tesla fått order från bolagets vd och huvudägare Elon Musk att inte skriva på något kollektivavtal, skriver TT.”

https://www.dagensps.se/foretag/striden-hardnar-elon-musk-stoppar-svenskt-avtal/

”Konflikten mellan Tesla och IF Metall trappas upp.
Och medlaren Kurt Eriksson är uppgiven.
– De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk, säger han till Dagens Industri.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPnpoW/musks-order-inga-avtal-i-sverige

Finns en del till ifall du vill läsa..
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, det enda jag hört/läst var att svenska VD'n sa att han har fria händer att teckna ett avtal men han verkar inte ha nappat...undra varför?
Det tror jag inte på men det är inte isolerat till Tesla, jag tror inte någon lokal chef i ett mycket litet land får ta såna beslut och det hade varit samma sak på Microsoft, Oracle och andra liknande bolag.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Inte att svenska ledningen gillar facket. Det har undgått mig.
Din lilla tomte vart har jag skrivit att den svenska ledningen gillar facket?
 
R Rejäl skrev:
Ok har du läst nyheterna senaste åren?

”Musks order – stoppar svenskt avtal”

[länk]

”Enligt medlaren Kurt Eriksson har svenska Tesla fått order från bolagets vd och huvudägare Elon Musk att inte skriva på något kollektivavtal, skriver TT.”

[länk]

”Konflikten mellan Tesla och IF Metall trappas upp.
Och medlaren Kurt Eriksson är uppgiven.
– De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk, säger han till Dagens Industri.”

[länk]

Finns en del till ifall du vill läsa..
Jag har nog läst 99% av allt rörande denna konflikt sedan ett år tillbaka. Du missade denna: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/teslas-sverigechef-ingen-fragar-om-kollektivavtal/
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Din lilla tomte vart har jag skrivit att den svenska ledningen gillar facket?
Ho ho ho. -Här nedan 😛

"Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan.."
 
  • Älska
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tror jag inte på men det är inte isolerat till Tesla, jag tror inte någon lokal chef i ett mycket litet land får ta såna beslut och det hade varit samma sak på Microsoft, Oracle och andra liknande bolag.
Lokal chef = VD på TM Sweden AB?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lokal chef = VD på TM Sweden AB?
Ja precis, alla legala åtaganden lär behöva gå till legal på corporate HQ, inget man kan blanda och ge i varje land, det skulle vara ogörligt att hantera.
 
D djac skrev:
Ja precis, alla legala åtaganden lär behöva gå till legal på corporate HQ, inget man kan blanda och ge i varje land, det skulle vara ogörligt att hantera.
Inte enligt intervjun i Expressen/Di som jag länkade till. De kanske skrev fel…
 
R
Intet Intet skrev:
Ho ho ho. -Här nedan 😛

"Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan.."
Helt andra ord och mening…
Men Tomtar brukar ha problem att läsa kanske har du någon i din närhet som kan vara behjälplig😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.