R Rejäl skrev:
Helt andra ord och mening…
Nej. Läs igen bara.
R Rejäl skrev:
Men Tomtar brukar ha problem att läsa
Aha. Jag förstår. Egen erfarenhet!
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte enligt intervjun i Expressen/Di som jag länkade till. De kanske skrev fel…
Det tror jag väl egentligen inte men jag tror inte det är sant oavsett, det är helt orimligt i mina ögon, inte bara för men inte heller minst, eftersom den svenska chefen då skulle binda upp bolaget i åtaganden som Musk offentligt är 100% kritisk till och han lägger mycket kraft på att torgföra sina åsikter om.

Men min gissning är att hen inte kan ingå några andra liknande avtal heller utan HQ-granskning.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Intet Jonatan79 skrev:
Nej. Läs igen bara.

Aha. Jag förstår. Egen erfarenhet!
Vadå nej är du dum och icke läskunnig också?

Du skrev:

”Inte att svenska ledningen gillar facket. Det har undgått mig.”

Visa mig vart jag har skrivit det?

Du har någ tagit över platsen som BH största troll och tomte..
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Det blir ändå inget kollektivavtal så det kvittar.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ledningen/styrelsen och majoriteten av aktieägarna som står bakom detta. Du kan få tro att Musk är inblandad i allt som sker i Sverige, varsågod! Allt som står i pravdan är sant.
Först skriver du detta..
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ändå inget kollektivavtal så det kvittar.
Och hux flux detta! hur står det till?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ändå inget kollektivavtal så det kvittar.
Det känns avlägset, kan inte se att något händer i frågan heller, iaf som jag har uppfattat.
 
R Rejäl skrev:
Först skriver du detta..

Och hux flux detta! hur står det till?
Vad menar du? Aktieägarna har redan röstat om saken om du nu missade det.
 
R Rejäl skrev:
Du skrev:

”Inte att svenska ledningen gillar facket. Det har undgått mig.”

Visa mig vart jag har skrivit det?
Här nedan.
Om svenska ledningen fått bestämma hade de redan tecknat ett frivilligt avtal med intresseföreningen.
Behöver du mer läs och skrivförståelsehjälp. Skicka ett PM.
R Rejäl skrev:
Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan..
Ho ho.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ho ho ho. -Här nedan 😛

"Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan.."
Att ledningen skulle vara villig att teckna ett avtal med facket är inte samma sak som att dom tycker om facket
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad menar du? Aktieägarna har redan röstat om saken om du nu missade det.
Att du i inlägg # 10725 skriver:

”Det är ledningen/styrelsen och majoriteten av aktieägarna som står bakom detta. Du kan få tro att Musk är inblandad i allt som sker i Sverige, varsågod! Allt som står i pravdan är sant.”

Jag skriver i inlägg #10732 att:

”Ok har du läst nyheterna senaste åren?

”Musks order – stoppar svenskt avtal”

https://www.svd.se/a/dwAp1A/musk-stoppar-svenskt-teslaavtal

”Enligt medlaren Kurt Eriksson har svenska Tesla fått order från bolagets vd och huvudägare Elon Musk att inte skriva på något kollektivavtal, skriver TT.”

https://www.dagensps.se/foretag/striden-hardnar-elon-musk-stoppar-svenskt-avtal/

”Konflikten mellan Tesla och IF Metall trappas upp.
Och medlaren Kurt Eriksson är uppgiven.
– De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk, säger han till Dagens Industri.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPnpoW/musks-order-inga-avtal-i-sverige

Finns en del till ifall du vill läsa..”

Och nu.

”Det blir ändå inget kollektivavtal så det kvittar”

Först är du tvärsäker på att Elon Musk inte har med beslutet att göra, varpå jag skriver att enligt medlaren i konflikten så har det kommit en direkt order ifrån Elon Musk att inga avtal med facket får tecknas..
Ändå så tror du att Sverige chefen bestämmer om kollektivavtal får tecknas som medlaren har sagt att så är inte fallet..

Och nu när du ingett mer har att ta fram så är det skitsamma? Vad var det för idé att påstå något från början ifrån din sida om det ändå är skitsamma🤔
 
R
Intet Intet skrev:
Här nedan.
Om svenska ledningen fått bestämma hade de redan tecknat ett frivilligt avtal med intresseföreningen.
Behöver du mer läs och skrivförståelsehjälp. Skicka ett PM.

Ho ho.
Nej det är det absolut inte..
Att gilla facket är att gilla facket..
Att teckna kollektivavtal gör många chefer och företag även om dom avskyr facket, man gör det för dom anställdas trygghet och att många beställare ställer det kravet och att det är så den svenska modellen är uppbyggd..

Så nej på dina dumma påståenden om att det jag skrev skulle vara samma sak som att gilla facket..
 
R Rejäl skrev:
Hade det varit upp till den svenska ledningen så hade kollektivavtalet varit tecknat för länge sedan..
Det är ganska känt att Musk avskyr och vägrar fackliga avtal..
Fast det är inte säkert. Spotify har inget kollektivavtal. Men de flyttade ju nu så facket lyckades att göra av med massor av jobb där iallafall.

Jag hade aldrig tecknat avtal om jag haft eget och tillräckligt med anställda. Jag bara ogillar de mer och mer för varje dag. (inte pga teslakonflikten)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tror nog att de flesta som har läst berättelser om företaget Tesla är övertygade om att Musks inflytande är större än hans ägarandel och hans personliga ställningstaganden och publika framträdanden i denna och närliggande frågor gör att man kan anta att hans hållning också blir bolagets hållning.
Iom att han är VD för Tesla (internationellt) så kan man nog förmoda att han har lite större inflytande än endast sin aktieandel på ca 20%.
Jag inbillar mig inte alls att Elon inte har ett rätt stort inflytande, som inte endast beror på sin aktieandel och att han är VD.

Men samtidigt ska man inse att han dock inte alls äger bolaget, och de resterande 80% av ägarna har självklart en del åsikter och en del att säga till om.

Sen tror jag vare sig Musk eller styrelsen ägnar speciellt mycket tid och tankar åt IF-metall vs TM-sweden, ett litet bråk i ett land som utgör 1 promille av världens befolkning.
De jobbar nog mer på betydligt större frågor, de har nog betydligt mer koll på fabriken i Tyskland, t.ex.
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Iom att han är VD för Tesla (internationellt) så kan man nog förmoda att han har lite större inflytande än endast sin aktieandel på ca 20%.
Jag inbillar mig inte alls att Elon inte har ett rätt stort inflytande, som inte endast beror på sin aktieandel och att han är VD.

Men samtidigt ska man inse att han dock inte alls äger bolaget, och de resterande 80% av ägarna har självklart en del åsikter och en del att säga till om.

Sen tror jag vare sig Musk eller styrelsen ägnar speciellt mycket tid och tankar åt IF-metall vs TM-sweden, ett litet bråk i ett land som utgör 1 promille av världens befolkning.
De jobbar nog mer på betydligt större frågor, de har nog betydligt mer koll på fabriken i Tyskland, t.ex.
Sist jag kollade, orkar inte kolla igen, så hade han 13%, så ännu mindre.

Jag tror inte heller att Metall håller honom vaken men Teslas antifackliga hållning är större än den svenska konflikten, han känner såklart till den men motståndet mot fackanslutning är större än så, rätt stor fråga i USA också.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Jag hade aldrig tecknat avtal om jag haft eget och tillräckligt med anställda. Jag bara ogillar de mer och mer för varje dag. (inte pga teslakonflikten)
Ifall att JAG skulle varit i den sitsen så skulle jag kraftigt överväga att ha ett bolag som hyser alla anställda, som sen säljer tjänst till bolaget där affärerna sker.
Det öppnar för många bra fördelar och möjligheter och stänger mycket fackligt insyn i affärsverksamheten.

Det är inget man skulle behövt göra, eller ens övervägt ifall fackföreningarna gick att ha att göra med.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.