P pmd skrev:
Jag har inte upptäckt facklig korruption i någon form. Kanske för att jag aldrig har varit medlem i en fackförening.
Bra sagt. Jag var på väg att ge dig en skrattande gubbe men det blev en tumme istället, för det är svårt ibland att skilja på '
-skatta med och skratta åtgubbarna

Din taktik är nog den enda om man helt vill slippa korrupt fackfolk.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Bra sagt. Jag var på väg att ge dig en skrattande gubbe men det blev en tumme istället, för det är svårt ibland att skilja på '
-skatta med och skratta åtgubbarna

Din taktik är nog den enda om man helt vill slippa korrupt fackfolk.
Du kommer ju aldrig ifrån det om det är kollektiv anslutning. Oavsett om du är med eller inte så blir du drabbad. Skillnaden är att du inte betalar deras löner och fikan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du kommer ju aldrig ifrån det om det är kollektiv anslutning.
Vad menar du med kollektivanslutning i detta sammanhang? 🤔
 
JanneJanne123
P pmd skrev:
Jag har inte upptäckt facklig korruption i någon form. Kanske för att jag aldrig har varit medlem i en fackförening.
Jag har inte heller varit medlem i en, men korruptionen, den har jag sett på nära håll som leverantör av IT-tjänster till flera stora fackförbund.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med kollektivanslutning i detta sammanhang? 🤔
Att som anställd på ett företag med kollektivavtal bestämmer facket och dess fackombud över dej även om du som icke fackmedlem behöver betala medlemsavgift.

Som utomstående kan du knappast ha andra regler för dig än vad avtalet säger.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med kollektivanslutning i detta sammanhang? 🤔
Jag syftar på kollektivavtalet. Om en arbetsplats är sluten så är du tvingad i många punkter att följa allt även om du inte är medlem.
Jag har erfarenhet hur det drabbat folk utanför kollektivet i form av bestraffning och dylikt. Tex bonusar för att man råkat göra något bra har på vissa platser uteslutits pga att den föreningen tyckte det var orättvist. Sen på andra platser är det ok.

Jag har blivit rejält bestraffad och trampad på av transport, vi var inte värda ett skit och deras sätt att ändra arbetstider gjorde att vi alla hamnade på en heltidslön på 13000kr efter skatt så sent som 2015. Facket ansåg att vi inom serviceresor "jobbade" för mycket så de gjorde tvingande åtgärder där vi blev av med drygt 40-50 timmar och fick det krångligare att sköta jobbet. Innan de saboterade så hade en hel del av oss bilar hemma pga utgångsplatserna passade med våra bostäder och då var vi iväg vid exempelvis 07 och hemma 17 (utan raster)
Vi fick istället mindre dagar men 13 timmars pass utan rast.

Det var det kollektiva facket som saboterade en del livspussel där. Bara ett byte av jobb genererade direkt 100 000 kr mer om året. =)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
och en till och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att som anställd på ett företag med kollektivavtal bestämmer facket och dess fackombud över dej
R Rkarlsson skrev:
Jag syftar på kollektivavtalet. Om en arbetsplats är sluten så är du tvingad i många punkter att följa allt även om du inte är medlem.
OK. Ni menar så. Jag reagerade bara lite på ordvalet då det för mig i alla fall brukar syfta på kollektivanslutningen av fackmedlemmar till SAP som tidigare var "normalt".
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbade på ett företag där facket beslutade att allas löner skulle sättas upp på anslagstavlan. Då jag och en till var nyanställda och hade lite högre lön så blev det ett jäkla liv.
Det fick så långt att några anställda satt upp protestlistor mot att vi hade för hög lön.
Helt sjukt när man tänker på det nu 😆
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Ni menar så. Jag reagerade bara lite på ordvalet då det för mig i alla fall brukar syfta på kollektivanslutningen av fackmedlemmar till SAP som tidigare var "normalt".
Det där är en extra plus bonus att som medlem i exempelvis Moderaterna ändå finansiera den politiska "fienden" via sitt fackförbund 😮
 
  • Ledsen
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag jobbade på ett företag där facket beslutade att allas löner skulle sättas upp på anslagstavlan. Då jag och en till var nyanställda och hade lite högre lön så blev det ett jäkla liv.
Det fick så långt att några anställda satt upp protestlistor mot att vi hade för hög lön.
Helt sjukt när man tänker på det nu 😆
Det är nackdelen när ingen erkänns som individ utan alla ska kollektiviseras. Lön sätts då efter din plats i kollektivet utan hänsyn till prestation. Klassamhälle något?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är ju sugen på att byta bil inom ett år eller två, och av alla elbilar verkar tesla vara den som har bäst laddnätverk, är billigast att köpa och serva (värdeminskning vet jag inte dock)... Men oron är väl försäkringspremie och reparationer. Skulle önska de släppte en mjukvara som drog ned effekten till säg 149 Hk och med det försäkringspremien.

Tittar man på andra bilar. Leaf finns ju, men då är nog en tesla M3 bättre köp för nåt under 300.000. BMW och MB är fortfarande svindyra. En beg ID3 då, den kan inte ha takräcke och krok, är mindre och kostar som en M3. ID4 kostar mer och kostar lika mkt att försäkra och är troligen dyrare service och dyrare däckkonto.

Just detta med strejken ser jag inte som ett argument att inte köpa Tesla. Det verkar funka ändå. Att Musk är halvgalen, ja, man köper väl bilen och inte Musk? Att köpa en MG eller Volvo med kinesiska ägare är nog trots allt sämre?
Varför inte Kia. Sannolikt bättre kvalitet än BMW och sååå mkt bättre ekonomi…
Dessutom koreansk. Inte kinesisk. Och ägs inte av Norra halvklotets knäppaste man.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
djac och 3 till
  • Laddar…
RoTe
G Gornor Ulragh skrev:
Varför inte Kia. Sannolikt bättre kvalitet än BMW
😂😂😂

Jag kör en 17 år gammal BMW, den går som en DRÖM, så otroligt bekväm, skön och SNYGG. Nu har jag ingen erfarenhet av en 17 år gammal KIA men väl deras syskon Hyundai och de får ju en att må illa bara av åsynen och börja inte ens prata om att sätta sig i en sådan bajslåda...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja, utesendet har väl aldrig varit lågprismärkenans fokus. KIA, Skoda, Hyundai, Seat osv.
Tråkigare bilar har väl aldrig skådats.
Men, jag tycker även Tesla ser lite gammal och tråkig ut redan i designen?
Den har inte åldrats väl i mitt tycke.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, utesendet har väl aldrig varit lågprismärkenans fokus. KIA, Skoda, Hyundai, Seat osv.
Tråkigare bilar har väl aldrig skådats.
Men, jag tycker även Tesla ser lite gammal och tråkig ut redan i designen?
Den har inte åldrats väl i mitt tycke.
Utseendet förbättrades ju radikalt på Hyundai iallafall 2012, se I40. Otroligt skön bil rätt trevlig motor, lite knarr i instrumentbrädan som var det tråkiga. Ingen skillnad mot bmw av äldre modell såklart.
Kias nyare är rätt snygga med.

Jag saknar iallafall i40. Otroligt skön bil att köra och perfekt långdfärdsbil i mitt tycke.
 
R
Dom Kiorna jag har åkt i ligger miltal efter i komfort och kvalitet jämfört med BMW..
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.