P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt för bolaget, vi får se hur det blir. Ser inte direkt mörkt ut med försäljningen iaf. Menar du att IOM bolaget inte följt ARN ska det påverka Tesla globalt?
Tyvärr går det inte att läsa handlingarna i fallet från ARNs webbplats (åtminstone så hittar jag inget där). Det hade varit intressant att se argumentationen från parterna och ARNs resonemang.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har läst att det står mängder med nya bilar ståendes över hela världen, det kommer att synas ännu mer i deras ekonomi än det gör idag vänta bara..
Men visst har dom tappt en hel det det var någon som pratade om halvering på några år:
” – Sedan 2021 har aktien halverats och ungefär tio procent av medarbetarna kommer att sparkas, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén i Morgonstudion.”
Inte konstigt att dom säljer när dom dumpar priserna, men tar dom inte hand om eftermarknade så blir dom inte långvariga på toppen eller är svenskarna så dumma tro?

[länk]
Mja, elbilar överlag har ju tappat i försäljning och det är klart att det slår hårdare mot tillverkare som bara gör elbilar. Vi får väl se när lågkonjunkturen lättar och räntorna sjunkit.

Att ett företag anpassar sig till konjunkturen genom att t.ex. varsel är väl i grunden sunt. Att hålla igång produktionen genom lägre priser och lägre marginaler är väl också en taktik.

Naturligtvis påverkar detta aktiekursen och dessutom tänker jag att den varit uppblåst länge och att den nu landar mer rätt.

Alternativet kanske varit sämre?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Mja, elbilar överlag har ju tappat i försäljning och det är klart att det slår hårdare mot tillverkare som bara gör elbilar. Vi får väl se när lågkonjunkturen lättar och räntorna sjunkit.

Att ett företag anpassar sig till konjunkturen genom att t.ex. varsel är väl i grunden sunt. Att hålla igång produktionen genom lägre priser och lägre marginaler är väl också en taktik.

Naturligtvis påverkar detta aktiekursen och dessutom tänker jag att den varit uppblåst länge och att den nu landar mer rätt.

Alternativet kanske varit sämre?
Jag tror att Teslas storhetstid ligger bakom oss, andra tillverkare kommer att komma ikapp mjukvarumässigt och rent bil kvalitets mässigt är ju nästan till o med kineserna bättre..
 
R Rejäl skrev:
Tror du att problemen är unika för Sverige?
Ja Tesla går inte som tåget längre dom har sjunkit rejält i värde samt mängder med nya bilar står världen över osålda, inte så svårt att räkna ut att dom behöver dumpa sina priser för att få sålt..
Jag vet inte då jag inte läser om vad som händer med Tesla i alla länder de verkar i. Det märks som man brukar säga…
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ja det måste gå hemskt dåligt när man har Sveriges mest sålda bil för, vad är det, tredje året i rad? ;).

Sedan går det ju också att både ogilla fackets metoder och inte vilja köpa en Tesla. Det ena är ett ställningstagande, det andra en produkt.
Eller så kan man som jag, ha en Tesla men inte vara en Musk-fan boy :) Han har väl 13% av bolaget idag så det är ju inte helt omöjligt att han lyfts ut vid ngt tillfälle.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tror att Teslas storhetstid ligger bakom oss, andra tillverkare kommer att komma ikapp mjukvarumässigt och rent bil kvalitets mässigt är ju nästan till o med kineserna bättre..
Ja det är möjligt att största hypen är över. Dock är de fortfarande bland de bästa vad gäller drivlina och räckvidd kontra pris och dessutom nu väletablerade.

Ingen kan ligga på topp för evigt och att de någon gång skulle behöva ställa om och bli lite mindre expansiva är väl inte så konstigt?
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det mest intressanta med den här strejken är att det engagerar fler 60-talister och äldre än det engagerar anställda hos Tesla. Vi behöver troligen inte ens inkludera LHS-fallangen… 🤓

Jag har svårt att förstå att man kan engagera sig så mycket i ett ämne man inte gillar, som om jag skulle skriva en massa strunt om fotboll bara för att liksom 😅

Likt @djac så tillber jag inte heller Musk, men jag gillar bilen även om jag haft lite problem med servicen på sistone, men det har jag haft på VAG och Volvo tidigare också…

Länge sedan man läste något självsäkert uttalande från IF-Metall/LO? Eller är det bara nyhetsvärdet som är noll?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det mest intressanta med den här strejken är att det engagerar fler 60-talister och äldre än det engagerar anställda hos Tesla. Vi behöver troligen inte ens inkludera LHS-fallangen… 🤓
Finns det ens en strejk längre? 🤔

😆
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det ens en strejk längre? 🤔

😆
När jag var till Tesla senast så kom då LO-folket igång utanför Tesla efter 11-tiden 😅
 
MrJay
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det ens en strejk längre? 🤔

😆
Ja de fortsätter med sitt strejkande på fritidsbasis medans Teslor fortsätter komma via alternativ rutt genom Litauen som inget hänt och media glömt facket mupparna
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
richardtenggren richardtenggren skrev:
När jag var till Tesla senast så kom då LO-folket igång utanför Tesla efter 11-tiden 😅
Jag har varit utomlands en handfull gånger senaste året.

I julas så fanns det starkt lysande västar och värmande husbilar med kaffe vid den TESLA som jag åkte förbi till flygplatsen...

Innan skolan började, alldeles nyss således, så var det ingen alls där längre som aktivt strejkade med starkt lysande västar/husbilar när familjen åkte förbi samma TESLA...

Trendbrott? 🤔
 
richardtenggren
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har varit utomlands en handfull gånger senaste året.

I julas så fanns det starkt lysande västar och husbilar vid den TESLA som jag åkte förbi till flygplatsen...

Innan skolan började alldeles nyss så var det ingen alls där längre som aktivt strejkade när familjen åkte förbi samma TESLA...

Trendbrott? 🤔
De hade inte tagit sovmorgon eller tidig kväll då bara? 😅
 
Krilleman
richardtenggren richardtenggren skrev:
De hade inte tagit sovmorgon eller tidig kväll då bara? 😅
Jag la till husbilar sent med en edit.

Men nej, husbilarna var också borta... 🙄
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Krilleman
richardtenggren richardtenggren skrev:
De hade inte tagit sovmorgon eller tidig kväll då bara? 😅
🤔😆
 
P
R Rejäl skrev:
Jag tror att Teslas storhetstid ligger bakom oss, andra tillverkare kommer att komma ikapp mjukvarumässigt och rent bil kvalitets mässigt är ju nästan till o med kineserna bättre..
Om andra tillverkare kommer att komma ikapp mjukvarumässigt återstår att se. Volvo har dock en hel del kvar att göra för att komma dit, av den här artikeln att döma.

Några saker jag noterade om Volvo EX90.
  • Projektet har haft 4 chefer på 5 år.
  • En chef införde projektmodellen "agile". Nästa chef ändrade tillbaka till traditionell projektledning (samt återinförde krav på teknisk kompetens hos chefer).
  • En anonym uppgiftslämnare hävdar att utvecklingsavdelningen flera gånger varnade Volvos ledning om att den inte hade kompetens och förutsättningar att konstruera en bil med Tesla-filosofi (dvs allt styrt av en dator).
  • EX90 var från början tänkt att finnas i två versioner: en elbil och en "fullhybrid". Det senare tolkar jag som laddhybrid, men jag är inte säker. Hur som helst så strök man hybridvarianten och behövde då inte plats för en förbränningsmotor. Karossdesignen var dock redan fastslagen så EX90 har en jättestor motorhuv, lite grann i onödan.
  • Flera av de funktioner som skulle finnas i bilen vid lansering kommer inte att vara klara då. Volvo säger att de ska införas efterhand, men ger inga garantier om när.
  • Det tar för lång tid att boota hela systemet (cirka 8 sekunder), så datorn stängs inte av när man stänger av bilen. Datorn förbrukar 3 % av batteriets kapacitet per dygn medan bilen står parkerad.
Men EX90 har ett "occupant sensing system som kan upptäcka eventuella kvarglömda passagerare". Det är väl bra?

Läs artikeln! Den är väl värd att lägga några minuter på.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.