P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Snart är det ingen som fortsätter att jobba...
Det måste kännas lockande att såhär i början av sommaren få ta långsemester, kanske flera år.
Det kan också vara lite tufft att jobba när personalstyrkan blir allt mindre. De som jobbar kvar blir alltmer överbelastade …
 
P
M mnils skrev:
Man skulle kanske söka jobb på Tesla, gå med i IF metall och sedan strejka samtidigt som man har kvar sitt vanliga jobb :) Kan ju ge några extra månadslöner och pengar stulna från facket smakar bättre än de man får jobba ihop!
Jag är inte bilmek, så mina rudimentära kunskaper om det området skulle nog inte räcka till en anställning på Testa, men man kan ju alltid ljuga ihop ett CV och sen börja strejka första arbetsdagen. :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
L laseryxa skrev:
Tesla borde erbjuda korttidsanställning under förutsättning man är med i if-metall, borde kunna ta in ett par hundra tusen pers…
En lysande idé!
Jag undrar hur lång tid det skulle ta att sätta IF Metall i konkurs.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Jag är inte bilmek, så mina rudimentära kunskaper om det området skulle nog inte räcka till en anställning på Testa, men man kan ju alltid ljuga ihop ett CV och sen börja strejka första arbetsdagen. :)
Inte jag heller men jag kan lova att jag kommer börja strejka redan efter frukostfikat första dagen när jag inser vad de är för ena slemma arbetsköpare, och skulle jag bli tvungen att göra något som helst handtag så kommer jag gå på direkten.
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
F
Nu skrev Carl Bennett en debattartikel där han i princip tycker att kollektivavtal är en bra grej.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Nu skrev Carl Bennett en debattartikel där han i princip tycker att kollektivavtal är en bra grej.
Har han något med Tesla att göra?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Han (industriledaren) har något med IF Metall och konflikten att göra: [länk]
På vilket sätt, mer än själva artikeln?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På vilket sätt, mer än själva artikeln?
Han gillar väl att vi i Sverige haft sämre reallöneutveckling än snittet i Europa, så han vill tipsa Tesla om hur de kan hålla nere lönerna
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Han gillar väl att vi i Sverige haft sämre reallöneutveckling än snittet i Europa, så han vill tipsa Tesla om hur de kan hålla nere lönerna
Sverige har ända sedan mitten av 1990-talet haft en stark reallöneutveckling. I EU som helhet har reallöneutvecklingen generellt varit svagare än i Sverige under de senaste decennierna.
Diagram över reallöneutveckling i EU från 2000 till 2024, jämförelse mellan Sverige (röd linje) och EU (blå linje). Index med basår 2015. Källa: Eurostat, Ekonomifakta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/sakomra...ationellt_1209623.html?chart=1210663/0,1/0-96
 
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]
[länk]
Grafen och texten säger inte samma sak, under de senaste 25 år ser det ut som en snittet legat högre än Sverige 80% av tiden, och perioden där Sverige gick bättre var runt finanskrisen där Sverige kom lindrigt undan jämfört med många andra länder

Edit: det var tydligen baserat på 2015 i mitten av grafen, vilket gör att mitt påstående inte stämmer bakåt i tiden, då det innan 2015 då är bättre att ligga under i grafen. Konstigt sätt att ankra datan
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Grafen och texten säger inte samma sak, under de senaste 25 år ser det ut som en snittet legat högre än Sverige 80% av tiden, och perioden där Sverige gick bättre var runt finanskrisen där Sverige kom lindrigt undan jämfört med många andra länder
Texten nämner sen mitten av 90-talet och grafen visar sen 2001.

Sverige har gått från en index-värde på 88 första kvartalet 2001 till 98 första kvartalet i år och det är en reallöneökning på mer än 10 %.
EU från 102 första kvartalet 2001 till 102 första kvartalet i år.
EU har alltså inte haft någon reallöneutveckling alls i snitt under dessa år.

Notera att det gäller indexvärden och inte har något att göra med reala löner. Det är alltså lutningen som säger något om reallöneutvecklingen. Sverige har haft en bättre eller lika reallöneökningstakt förutom 2008, 2018-19 och 2022 tycker jag det ser ut som, alltså de flesta år.

Tillägg: Jag såg inte ditt tillägg innan jag skrev ovanstående. Nu ser jag att du själv insåg att det du skrev först inte stämde.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
[bild]
[länk]
Mycket underligt att uttala sig om den svenska modellen som gällt i typ 100 år och bara titta på 9 år.
 
Även om viss reallöneökning kanske skett så är den i SEK som tappat mycket i värde mot Euro så vi blir jämförbart fattigare hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.