P
D djac skrev:
Jag har en Tesla, och tillhör i andra fall kanske grupper som ibland förlorar i detaljfrågor, varken bilen eller annan grupptillhörighet hindrar mig från att välja att se de större perspektiven, det är val man gör själv. Kanske det klassiska "jag" eller "vi".
Jag har inte en Tesla, men min inställning till fackförbundets agerande i den här konflikten är negativ ändå, så visst är det så att man kan se saker lite från ovan utan att ha en personlig koppling.

De flesta av oss tror jag ändå påverkas en del av hur vi drabbas eller vinner av olika orsaker.

"Vi"-tänkande är nog inte så utbrett här i världens mest individualistiska land.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är nog så.😉
Det är först när man har koll på arbetsrätten man ser helheten. Den helhet som gör att man ser att det finns få relevanta likheter. Mellan vad arbetsrätten tillåter och vad kriminella gör.

Ibland är ena parten starkare. Ibland den andra. Lagen är oxo tänkt att i första hand stötta den svagare parten, arbetstagaren. Ibland tycker man lagens stöd inte räcker. Ibland kan man tycka att det blir för starkt. Ofta sker det samtidigt. Som en gungbräda som hela tiden rör sig kring en balans.
Det är ett tecken på balans att alla inte tycker exakt samma. Och att ena parten inte alltid vinner.

Jag har inte koll på dessa andra fall du beskriver. Jag säger inte emot dig.

Vad jag menar med balanserat är att nuvarande lagen ger arbetsgivaren ett antal rättigheter som skall balansera de rättigheter arbetstagarna ges. Exempelvis strejk kontra lock-out.

Man kan tycka att det skulle vara bra med en proportionalitetsprincip. Något konkret förslag på en sådan har jag inte sett. Exakt hur den skulle se ut är avgörande. Jag kan inte tycka om det som inte sett. Men att det skall vara proportion håller jag med om. Arbetsrätten syftar ju till just det. Och om det inte fungerar är det läge att se över. Ja.

Strejk tillåts inte störa viktiga samhällsfunktioner. Det finns sådana undantag från strejkrätten.

Nja... På liknade sätt är fackets användning av stridsåtgärder starkt reglerat av lagar.

Det som facket kallar "missförhållanden" kan arbetsgivaren ha en annan uppfattning om. Samma sak om "åtgärden". Går det att objektivt värdera om det är proportionalitet mellan "missförhållandet" och "åtgärden". Dessutom så snabbt att det är meningsfullt. Eller skall det gås igenom efter avslutad konflikt?

Det finns undantag i lagen. Det finns en form av proportionalitet i detta. Även om inte det begreppet används. Det är inte heller kopplat till det facket upplever som ett "missförhållande". Istället avser det helt ensidigt skydda den som drabbas av "åtgärden".

T.ex. får inte personal som är viktiga för en industriprocess strejka i vissa fall. Stålverk, pappersbruk är exempel. En strejk skulle kunna bli orimligt dyr. Kanske t.o.m. tvinga företaget i konkurs. Det finns alltså proportionalitet inbyggd, men inte explicit i en egen paragraf.

Strejk tillåts aldrig störa samhällsfunktioner som i lagens mening anses viktiga.

Strejkrätten är djupt rotad i våra lagar. Många arbetstagare som upplever sig missgynnade anser att deras fackföreningar är alldeles för fega och inte utnyttjar den när möjligheten finns & strejkkassan är full. Vissa arbetstagare tycker det är fel när de kan tvingas ut i strejk för andra speciellt om de kanske tycker att de själva blir missgynnade. De som har bra betalt gillar kanske inte att strejka för att andra skall komma ikapp dem lönemässigt.

Bara för att det upplevs så för vissa utomstående betyder det inte att det verkligen förhåller sig så.

Det är inte alls ovanligt att lagar motsäger varandra. Då säger lagen att domstol avgör. Alldeles lagligt. Det som då blir åsidosatt är helt enkelt inte lika viktigt. Enligt vår lag.

Alla lagar är inte perfekta. Men de skall följas. Till dess att en majoritet ändrar dem.


Utomstående får info i media. Info som är anpassad, avkortad, designad av avsändarna (TM &IFM). Därefter (miss)uppfattad av journalister och sedan anpassad, avkortad och nästan alltid vinklad. Dessutom använder media andra media som källor. Om och om igen. Det blir feta hönor av ynkliga fjädrar.

Som varande helt utomstående har jag inte en susning om den egentliga orsaken till konflikten på Tesla. Det finns inte information nog att bedöma. Men ofta skramlar tomma tunnor mest. Och de största konflikter startar med en liten skitsak. Undra om det inte är så här med.

Naturligtvis hoppar våra kära opinionsbildare och politiker in och försöker dra egen nytta. Genom att som du skriver göra saken till en politisk kamp, strid mellan ideologiska övertygelser eller kanske förutfattade meningar. Vad som helst som genererar klick.
O: Du har inte koll på dessa andra fall skriver du, men du skriver som att du tydligen har grymt bra koll på TM - IF Metall konflikten i alla dina inlägg. Nu pudlar du plötsligt och skriver att du egentligen inte har en susning till orsaken i konflikten.

Det är många som kan se att de åtgärder IF Metall har är oproportionerliga i konflikten med TM. Nu är TM ett stort företag och kan hantera detta. Men jämför med de 2 exempel Styrman_jansson gav där små familjeföretag får lägga ned bara för att fackförbund tar till stridsåtgärder. Tycker du det är något en företagare ska få leva med att man får ge upp sitt livsverk. Lite svinn är bara bra eller, för den stora kampen skull? Du är mer benägen om principer och struntar helt i målen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är nog så.😉
Det är först när man har koll på arbetsrätten man ser helheten. Den helhet som gör att man ser att det finns få relevanta likheter. Mellan vad arbetsrätten tillåter och vad kriminella gör.
Återigen. Likheten är helt uppenbar. Tråden, debattartiklar och nätet i allmänhet m.m. har gott om personer som gör liknelsen för det är för många första intrycket man får. Kika på denna sökning t.ex.

Att detta stöds i lag/arbetsrätt är inget som motsäger detta utan ytterligare bevis på den udda särställning dessa intresseföreningar har.
O O skrev:
Ibland är ena parten starkare. Ibland den andra. Lagen är oxo tänkt att i första hand stötta den svagare parten, arbetstagaren. Ibland tycker man lagens stöd inte räcker. Ibland kan man tycka att det blir för starkt. Ofta sker det samtidigt. Som en gungbräda som hela tiden rör sig kring en balans.
Det är ett tecken på balans att alla inte tycker exakt samma. Och att ena parten inte alltid vinner.
Det sistnämnda är väl åndå direkt felaktigt och ett tydlig tecken på att det just inte är i balans? Jag vill påstå att facket får till ett kollektivavtal i en förkrossande majoritet av sina konflikter. Att Tesla stått emot så länge som de gjort är ju nästintill ett fenomen i svenskt arbetsliv.
O O skrev:
Jag har inte koll på dessa andra fall du beskriver. Jag säger inte emot dig.
Kika gärna och läs på. Det finns gott om dessa fall där facket kör sina maffiametoder mot småföretag tills de inte finns längre. Resultatet blir ofta att verksamheten läggs ner eller säljs. Ett "standardavtal" passar inte alla verksamheter. Det finns fler sätt att flå en katt.
O O skrev:
Vad jag menar med balanserat är att nuvarande lagen ger arbetsgivaren ett antal rättigheter som skall balansera de rättigheter arbetstagarna ges. Exempelvis strejk kontra lock-out.

Man kan tycka att det skulle vara bra med en proportionalitetsprincip. Något konkret förslag på en sådan har jag inte sett. Exakt hur den skulle se ut är avgörande. Jag kan inte tycka om det som inte sett. Men att det skall vara proportion håller jag med om. Arbetsrätten syftar ju till just det. Och om det inte fungerar är det läge att se över. Ja.
Det finns gott om exempel på detta i andra länder t.ex. Danmark. Där prövas om en konfilktåtgärd är rimlig i Arbejdsretten.

Det är också synnerligen underligt och odemokratiskt att inte kräva någon form av stöd bland de man faktiskt ska skydda, de anställda genom att t.ex. ställa krav på att en majoritet av de anställda måste vara för en strejk för att den ska få starta. Känns inte det rimligt och demokratiskt istället för att en intresseorganisation av godtyckliga politiska skäl ska starta en?

Proportionalitetsprincip tillämpas också inom andra verksamheter t.ex. rättsväsendet. Återigen en skillnad vad gäller t.ex. Polisen(se 8 § polislagen) och dess extraordinära möjligheter till våld för att spinna vidare på det.

Vill man vara konkret så har det varit uppe motioner för detta i riksdagen så man kan ju kanske utgå från hur dessa är utformade för att skaffa sig en uppfattning.

En god grund för en proportionalitetsprincip anser jag skulle vara att alla konfliktåtgärder som står i konflikt med lag/förordning eller myndighetsutövning alltid skulle prövas av rättsväsendet. Det är trots allt där det till slut ska avgöras vad som trumfar vad.
O O skrev:
Strejk tillåts inte störa viktiga samhällsfunktioner. Det finns sådana undantag från strejkrätten.
Man kan undra om du missat konflikten som tråden handlar om. Utdelningsplikt av post, renhållning reglerat i lagar och förordningar samt leveranser från myndigheter (transportstyrelsen) är sådan som i alla fall jag ser som uppenbara samhällsfunktioner.
O O skrev:
Nja... På liknade sätt är fackets användning av stridsåtgärder starkt reglerat av lagar.
Ja och det är också t.ex. föreningsfriheten, utdelningsplikten, renhållningsfördningen o.s.v.

Det blir extra intressant när man kikar närmare på föreningsfriheten. Den säger nämligen att avtal ingångna under tvång inte är giltiga (3 kap §§ 28-29 avtalslagen). Då kan man vidare fundera hur facken tillåts hålla på som de gör för att "tvinga fram" kollektivavtal. Reglering genom proportionalitetsprincip där konfliktåtgärder prövas av en myndighet ter sig då ännu mer rimlig.
O O skrev:
Det som facket kallar "missförhållanden" kan arbetsgivaren ha en annan uppfattning om. Samma sak om "åtgärden". Går det att objektivt värdera om det är proportionalitet mellan "missförhållandet" och "åtgärden". Dessutom så snabbt att det är meningsfullt. Eller skall det gås igenom efter avslutad konflikt?
Se ovan. System finns som prövar detta skyndsamt i t.ex. Danmark. Prövning ska där ske inom en vecka
O O skrev:
Strejkrätten är djupt rotad i våra lagar. Många arbetstagare som upplever sig missgynnade anser att deras fackföreningar är alldeles för fega och inte utnyttjar den när möjligheten finns & strejkkassan är full. Vissa arbetstagare tycker det är fel när de kan tvingas ut i strejk för andra speciellt om de kanske tycker att de själva blir missgynnade. De som har bra betalt gillar kanske inte att strejka för att andra skall komma ikapp dem lönemässigt.

Bara för att det upplevs så för vissa utomstående betyder det inte att det verkligen förhåller sig så.

Det är inte alls ovanligt att lagar motsäger varandra. Då säger lagen att domstol avgör. Alldeles lagligt. Det som då blir åsidosatt är helt enkelt inte lika viktigt. Enligt vår lag.
Precis därför bör ett system där myndighet prövar om konfliktåtgärder står i proportion till påstådda missförhållande innan de sätts igång inrättas. Jag kan tänka mig att strejrätten i vissa fall kan få trumfa andra lagar och i vissa fall inte. I fall där arbetstagare grov utnyttjas genom t.ex. slavliknande förhållanden kan det vara rimligt, men inte i fallet där en pilot inte får kokt ägg till frukost.
O O skrev:
Alla lagar är inte perfekta. Men de skall följas. Till dess att en majoritet ändrar dem.
Om där är vi eniga. Men det innebär också att man kan tycka det man vill ändra är knasigt, ormiligt, dumt, förkastligt osv. Bara för att något är lag betyder det inte att det är vettigt. Homsexualitet var t.ex. olagligt fram till 1944.
O O skrev:
Utomstående får info i media. Info som är anpassad, avkortad, designad av avsändarna (TM &IFM). Därefter (miss)uppfattad av journalister och sedan anpassad, avkortad och nästan alltid vinklad. Dessutom använder media andra media som källor. Om och om igen. Det blir feta hönor av ynkliga fjädrar.

Som varande helt utomstående har jag inte en susning om den egentliga orsaken till konflikten på Tesla. Det finns inte information nog att bedöma. Men ofta skramlar tomma tunnor mest. Och de största konflikter startar med en liten skitsak. Undra om det inte är så här med.

Naturligtvis hoppar våra kära opinionsbildare och politiker in och försöker dra egen nytta. Genom att som du skriver göra saken till en politisk kamp, strid mellan ideologiska övertygelser eller kanske förutfattade meningar. Vad som helst som genererar klick.
Javisst. Man kan dock undra om inte IF Metall i detta fall gjort sig en stor otjänst när man startat en konflikten med så svag stöd hos de anställa hos Tesla. Det får en ju osökt att dra slutsatsen att detta handlar om något annat än just deras villkor.
 
  • Gilla
  • Älska
Zevv och 9 till
  • Laddar…
O O skrev:
Är det verkligen så? 🤨
Fungerar inte samhället precis som vanligt för er andra? Personligen har jag inte märkt något alls av konflikten. Samhällets funktioner fungerar precis som innan strejken för mig.

Vårdstrejken har däremot påverkat väldigt många
Köp en Tesla så får du se ;)

Eller starta ett företag och nyttja din lagstadgade föreningsfrihet och vägra teckna kollektivavtal.

För övrigt har jag inte märkt av gängvåldet som skrivs så mycket om så det där med gängbrottsligheten måste vara ett påhitt ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt. Jag är ganska säker på att ju mer man sätter sig in i och förstår den nuvarande lagstiftningen, ju mindre ser man något anmärkningsvärt här. Normalt sett fungerar den alldeles utmärkt om man jämför med övrig lagstiftning.
Återigen, ibland får man kika utanför sin egen övertygelse.
Kika gärna tillbaka i tråden. Det finns väldigt gott om länkar till motioner, inlägg, debattartiklar o.d. av t.ex. Svensk Näringsliv där detta tas upp.

Det faktum att detta är mer reglerat i många andra länder ger också en hint om att mina åsikter inte är så ovanliga som du vill tro.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...m-ytterligare-sympatiatgard-i-teslakonflikten
Det kanske är guldläge att starta ett nytt besiktningsföretag nu, eller varför inte ett elinstallationsföretag.
Naturligtvis utan kollektivavtal eller annan beröring med facket.

Det finns ju en stor kund här som direkt kommer att haka på.

Lite synd att jag lämnade unionen för 15 år sedan, annars hade jag ju kunnat begärt utträde nu som protest. :)
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
https://arbetet.se/2024/06/12/strejken-mot-tesla-lockar-fler-det-betyder-jattemycket/
Snart är det ingen som fortsätter att jobba...
Det måste kännas lockande att såhär i början av sommaren få ta långsemester, kanske flera år.


https://arbetet.se/2024/06/12/tesla-polisanmals-av-elektrikerna-de-bryter-mot-svensk-lag/
Kommer vi snart få se den första domen i Sverige för hempul, spännande att följa.

https://sverigesradio.se/artikel/utdragna-teslastrejken-fortsatter-kan-sta-har-500-ar-till
Tyvärr kommer jag aldrig få vara med och se hur det här slutar.
 
  • Gilla
  • Wow
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Snart är det ingen som fortsätter att jobba...
Det måste kännas lockande att såhär i början av sommaren få ta långsemester, kanske flera år.
Och med, om än temoprär, 30% löneförhöjning om sin egen övertygelse i saken inte skulle vara tillräcklig ;)

Ett sådant erbjudande kan nog få många att tumma på sina principer.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
M
S Styrman_jansson skrev:
Och med, om än temoprär, 30% löneförhöjning om sin egen övertygelse i saken inte skulle vara tillräcklig ;)

Ett sådant erbjudande kan nog få många att tumma på sina principer.
Man skulle kanske söka jobb på Tesla, gå med i IF metall och sedan strejka samtidigt som man har kvar sitt vanliga jobb :) Kan ju ge några extra månadslöner och pengar stulna från facket smakar bättre än de man får jobba ihop!
 
  • Gilla
  • Haha
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
Tesla borde erbjuda korttidsanställning under förutsättning man är med i if-metall, borde kunna ta in ett par hundra tusen pers…
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Tesla borde erbjuda korttidsanställning under förutsättning man är med i if-metall, borde kunna ta in ett par hundra tusen pers…
Ingen dum ide, projektanställning i projektet "blockaden".
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Ni har löst hela Sveriges problem med arbetslöshet 🤣
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Eller starta ett företag och nyttja din lagstadgade föreningsfrihet och vägra teckna kollektivavtal.
Föreningsfriheten är grundlagsfäst, men jag tror inte att det finns något i straffrätten om vad som händer om man bryter mot den.

Den enda grundlag som hanteras straffrättsligt, som jag kan komma på så här på rak arm, är yttrandefriheten och då handlar det om hur staten får beivra brott mot undantagen i yttrandefriheten.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Det kanske är guldläge att starta ett nytt besiktningsföretag nu, eller varför inte ett elinstallationsföretag.
Tesla borde väl kunna besiktiga sina egna fordonslyuftar? Så länge Tesla kan visa att man följer SWEDACs regler om besiktning borde SWEDC ackreditera Tesla som besiktningsbolag.

Jag undrar f.ö.varför SWEDAC lyder under utrikesdepartementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.