R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej tyvärr, jag håller på att tappa hoppet för detta land som gud verkar ha glömt. Funderar på att bli munk i norra Thailand.
Det finns länder som inte frestar så mycket med utbudet om det motsatta om munk, förstår att du inte kan skylta med det här men den var ganska genomskinlig😂

O nej gud har inte glömt svearike utan svenskarna får ta tag i problemen…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och om vi förorenar 100 gånger så blir det 15% eller 1000 gånger så blir det…

Hur mycket tror du vi förorenar egentligen?

Säg att det skulle vara så mycket som 1%, det är typ inom felmarginalen.
Men visa gärna hur miljöskadliga Svenskar är, jag har varit i många länder där det verkligen inte verkar finnas någon som bryr sig om miljön. Otrolig skillnad mot hur det är i Sverige. Kolla tex vilken app som helst som visar luftkvalitet. Vi har promille av de problemen man har i stora delar av världen. Och det är bara en parameter.
Nu resonerar du annorlunda i denna tråden än när vi pratade om katter som fångar fåglar. Då var EN katt som fångar EN fågel förkastlig. Varför är inte vi i sverige lika viktiga som ett stort eller litet land? Alla individer är väl viktiga. Men det viktiga kan jag tycka är att varje individ utifrån sin egen möjlighet att göra nånting gör det... Dvs har jag råd och brukar köpa nya bilar så köper jag en ny bil som är så positiv för miljön som möjligt. Den som inte brukar köpa ny bil, oavsett om det är en fattig afrikan i afrika eller en fattig svensk i lappmarken, har svårare att påverka sitt avtryck.

MEN jag håller med. Många i sverige bryr sig. Men otroligt många vägrar rubba sin bekvämlighet mot en uppoffring att tex lägga till ett extra stopp på resan.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag har aldrig förstått om de undermåliga komponenterna som t ex kontaktdon är valda av okunskap eller med tanken att de ska gå sönder i förtid eller om det bara är inköpare som väljer billigt skräp för att spara på tillverkningskostnaden.
Jag skulle tro att det är en kombination. Det krävs kunskap för att välja rätt kablage och kontaktdon på rätt plats. Jag är också förvånad att man snålar in på detta, eller väljer fel av okunskap. Eftersom jag jobbar i branchen så har jag sett lite olika kontaktdon och hur de funkar. Hos oss väljer ingenjörerna kontaktdon, men då är de också klokare valda än vissa konkurrenter. Men väldigt många görs på samma sätt av samma tillverkare. Sen finns det ju även val av grovlek och material, tenn, silver, guld osv. Det är inte alltid självklart att dyrare blir bättre. Ett tungt kablage kan vibrera sönder. Ett av silver reagera elektrokemiskt.

Jag har ingen aning om Tesla valt ovanligt dåliga kablage.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Musk är lika rättvis som Kim Jong un.
Det är en väldig skillnad på en företagsledare och en diktator. Ingen tvingas kvar på tesla med murar, fängelse och dödsstraff.

All Musk är halvgalen har många här redan konstaterat. Att han behöver följa lokala lagar och regler är också klart. Att det inte är krav på att kollektivansluta företag i Sverige är väl också utrett.

Om du vill att vi ska ha det så, dvs krav på kolletivanslutning, så föreslår jag att du röstar på ett parti som driver den linjen. Jag tror att om det är ett lagkrav att ha det så så kommer Musk att följa det.

Våra vänner på Metall är ju polare med S, så det är väl ett mycket bättre sätt att få som de vill, att kollektivansluta alla. Om man börjar med att tvångsansluta alla Metallare till S igen så kanske de snabba på processen och kanske nå nordkoreastatus?

Tills det är ett lagkrav eller att de anställda på Tesla själva vill det och annars slutar på tesla tycker jag att vi ska låta dem reda ut det själva och inte pracka på dem en åsikt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Är det någon som tror att produkten de köper inte är med hjälp av barnarbete?

Man tar för givet att dessa mineraler bryts i farliga och riskfyllda miljöer i länder man knappt kan peka ut på kartan.

Sen spelar det ingen roll om det är en diamant i en vigselring, mineraler i ett batteri eller en tröja för 79kr så kan väl ingen vara förvånad att det inte är välbetalda anställda i vita rockar som står i första leden?

Det är många barn och fattiga som dött på fältet för att vi ska kunna beställa saker hela dagarna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
J Jontha skrev:
Men det handlar ju liksom inte bara om dom. Ni skulle ganska snabbt falla offer för en diktator. Först är man snäll och lovar mycket. Det ser gött ut ett tag, sedan drar man sakta bort mattan och visar sitt riktiga ansikte. Vi har just fått en rapport om att bolaget inte bryr sig i barn. Är detta ingenting som får din hjärna (eller hjärta) att börja fundera? Eller är du så inkörd i dina liberala spår att företagen aldrig gör något ont?
Tidigare skrev du om boskap och att gå på påverkansoperationer du verkar vara ett utmärkt exempel på båda.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommer vi se bilder på reflexvästar likt denna klassiker?
Jo det blir "grus i maskineriet" i den gröna revolutionen när man upptäcker vem som kontrollerar världens naturtillgångar och får fram råvarorna som används för elbilar, batterier och solceller.
Intressant utveckling! Man bör nog även lyfta upp Tesla-frågan på ett högre plan och hitta en bra kompromiss. Egentligen mycket bra att AB hoppade på enbart Tesla.... det finns så mycket skit i det här.
 
P paralun skrev:
Jo det blir "grus i maskineriet" i den gröna revolutionen när man upptäcker vem som kontrollerar världens naturtillgångar och får fram råvarorna som används för elbilar, batterier och solceller.
Intressant utveckling! Man bör nog även lyfta upp Tesla-frågan på ett högre plan och hitta en bra kompromiss. Egentligen mycket bra att AB hoppade på enbart Tesla.... det finns så mycket skit i det här.
Jag tänkte mer på att facket ska ge sig in i konflikten med att kapten ska bli fanjunkare. Reflexvästar som blockar strv 122 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte mer på att facket ska ge sig in i konflikten med att kapten ska bli fanjunkare. Reflexvästar som blockar strv 122 😂
Nej men Metall kanske ska ta sig en djupare funderare på hur det ser ut i världen och varför Elon Musk är så tjurskallig med hur han vill driva ett företag. Han slåss ju främst mot lavinen av kinaelbilar.
Sen måste man få till en kompromiss.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men Metall kanske ska ta sig en djupare funderare på hur det ser ut i världen och varför Elon Musk är så tjurskallig med hur han vill driva ett företag. Han slåss ju främst mot lavinen av kinaelbilar.
Sen måste man få till en kompromiss.
En bra kompromiss vore ju att skrota det svenska modellen. Det är uppenbart utdaterad
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En bra kompromiss vore ju att skrota det svenska modellen. Det är uppenbart utdaterad
Nej jag tror inte man behöver skrota den svenska modellen utan man måste kunna modifiera den så att det passar dagens nya internationella företag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En bra kompromiss vore ju att skrota det svenska modellen. Det är uppenbart utdaterad
Det är bara en tidsfråga innan sympatistrejk och liknande rättigheter kommer justeras/avskaffas. Så länge inte vänstergänget återtar makten vid nästa val! Det blir mycket intressant att följa utvecklingen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tror inte man behöver skrota den svenska modellen utan man måste kunna modifiera den så att det passar dagens nya internationella företag.
Mao skrota den befintliga modellen :) Good riddance
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bara en tidsfråga innan sympatistrejk och liknande rättigheter kommer justeras/avskaffas. Så länge inte vänstergänget återtar makten vid nästa val! Det blir mycket intressant att följa utvecklingen.
Det ger sig själv när pengarna sinar och man blir tvungen att "slakta heliga kor".... även för det röda gänget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.