Jag bor i Huddinge, en komun där man som villaägare inte varit bortskämd med möjligheter till riktigt bredband (dvs minst 100 Mbit). Nu har dock BÅDE Telia och Stockholmsfiber kommit med erbjudanden samtidigt.
Detta borde ju vara bra för oss konsumenter då vi borde kunna välja den mest prisvärda leverantören men trist nog är det inte så enkelt.... Kontrakten man erbjuds skriva på är nämligen assymetriska på det sättet att för mig är det bindande (om utbygnaden blir av kan jag inte ångra mig) men leverantören kan säga upp avtalet om de inte anser att så många anmält sig för att det skall bli tillräckligt lönsamt. Detta är extra problematiskt då det kan tänkas att avgiften för att ansluta sig senare (om man först valt en operatör som inte väljer att genomföra sitt åtagande) kan bli högre än det initiala erbjudandet.
Enligt den initiala informationen tycks Stockholm Fiber vara billigare både vad gäller installation och månadskostnad för jämförbara tjänster(det sista mer viktigt då det påverkar kostnaden år efter år).
Frågan är väll bara om de flesta kommer att välja Telia bara för att det är ett mer känt företag och känns tryggare och att Stockholmsfiber därför riskerar få för få ansökningar?!
Således finns risken att man, om man väljer Stockholm Fiber inte får något fiber från dem och i stället får vända sig till Telia i alla fall och kanske till högre kostnad...
Det här känns således som ett svårt val och jag vill därför ha synpunkter från andra som valt mellan dessa bolag eller har erfarenheter av någon av dem. Hur tillförlitlig är deras sevice och hur väl fungerar deras kundeservice? Vad skiljer mellan erbjudna operatörer av internet, TV och telefoni etc?
Alla synpunkter och förslag mottages med tacksamhet!
 
Redigerat:
Telia kommer att köra kampanjer ibland för att försöka värva de som inte hoppat på från början, och då kan du ansluta dig för en rimlig kostnad. Gissningsvis sker det en eller två gånger per år.

Telia behöver konkurrens, så jag hoppas att Stockholm Fiber får tillräckligt med kunder för att bygga sitt nät. Vi har Telia Öppen fiber, och något annat erbjudande har vi tyvärr aldrig fått. Svenska Stadsnät (numera tyvärr uppköpt av Telia) finns i närheten, och där är månadskostnaden ca 100:- lägre än vad vi har, trots att vi betalat 16700:- för installationen. Jag vet inte vad de som har Svenska Stadsnät fick betala vid sin installation.

Telia Öppen fiber fungerar bra, men jag vill inte att de får en monopol-liknande ställning.

Det stora felet gjordes när Telia såldes ut. Staten skulle ha behållit Skanova, som kunde ha byggt ut fibernätet på det mest effektiva sättet.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Här har Telia dragit fram fiber (jag är dock helt nöjd med ADSL). En granne nappade, vilket han djupt ångrar. När väl handlingarna var påskrivna, så blev Telia's kommunikation helt enkelriktad. Det var helt omöjligt för honom att få någon kontakt. All information från Telia var underskriven med "den ansvarige".

Telia's entreprenör valde utan samråd att gå in med fibern genom ett borrat hål mitt på vardagsrumsväggen, istället för den utlovade vägen, att man skulle gå in där nuvarande telefonkabel gick in. Grannen fick hota med att kalla på polis för att få den att sluta (han fick stopp på dem medan de höll på att gräva sig fram till väggen det hade tänkt borra i. Det går kabelrör för telefonen hela vägen till Telias kopplingsskåp som står vid tomtgränsen. Ändå valde det att såga upp en 10m ränna i asfalten på trotoaren, gräva sönder entregången, och hade tänkt borra 50cm upp på väggen.

I den här vevan försökte han få kontakt med någon på Telia, lyckades till slut få reda på vem som gömde sig bakom signaturen "den ansvarige" på alla brev. Denna person lät dock hälsa vid hans kontaktförsök "Jag befattar mig inte med samtal från kunder".

Personligen undviker jag att befatta mig med företag som har den synen på sina kunder.

Det hela slutade med att efter hotet om polis så kom det ut en chef från installationsföretaget (han hade uttryckligen vägrat befatta sig med problemet innan), som konstaterade "här går ju en kanal för telefonen, den kan vi ju använda, va bra!".
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Det stora felet gjordes när Telia såldes ut. Staten skulle ha behållit Skanova, som kunde ha byggt ut fibernätet på det mest effektiva sättet.
Håller helt med - verkar ju galet att det eventuellt kan bli två fibrer som dras här - en i stolparna (där Telia tydligen drar här) och en nedgrävd (Stockholmsfiber) - vore ju bättre om en oberoende aktör drog EN fiber och sedan erbjöd olika operatörer för tjänsterna. Nu får konsumenterna betala två fiber plus en massa reklamkostnader som fiberläggarna får spendera...
 
Vi har haft ett statligt telenät en gång i tiden. Det var ingen höjdare, fri konkurrens är bättre. Även om detta leder till duplicering så får man därigenom redundans och prispress.

Här på Gotland tittar vi allvarligt på möjligheterna att bygga ett lokalägt stamnät (genom att koppla ihop lokalnäten) för att inte sitta helt i knäet på de stora drakarna Skanova och IP-Only.

IP-Only har för övrigt just blivit uppköpt av riskkaptialisterna EQT. Gissa vart denna utveckling är på väg..

http://it24.idg.se/2.2275/1.507079/eqt-koper-ip-only
 
Ja det har väll både för och nackdelar antar jag - har du någon erfarenhet av någon av dem? Vilken skulle du välja?
 
b_hasse skrev:
Telia kommer att köra kampanjer ibland för att försöka värva de som inte hoppat på från början, och då kan du ansluta dig för en rimlig kostnad. Gissningsvis sker det en eller två gånger per år.
Jag var lite för optimistisk där. Andrahandsinformation säger att det blir 1-2 år mellan kampanjerna.
 
Hejsan.

Vi har precis fått fiber indraget via Telias "Öpen Fiber". Vi har dock inte börjat använda det än då våra gamla adsl etc fortfarande har 1 månad kvar:)

Jag måste säga att vår erfarenhet av Telia och deras underleverantörer i den här frågan är positiv. Det har varit en bra kommunikation och ett regelbundet informationsflöde. Det hela vart en del försenat, tjälen var jobbigare än beräknat och det var mer berg i vägen än vad de räknat med:) När de väl kom och drog in fibern var det inga som helst problem att få installationen där vi önskade även om det var en bra bit längre än de 5 meter som ingick.

När jag förklarade för installatören hur vi hade tänkte med placering av "IT-centralen" och att det inte skulle räcka med den kabeln som fanns med i lådan försvann han ut till bilen och kom tillbaka med en 5 meters kabel istället:)

När sedan fakturan kom var det avdraget 2 700 kr för att installationen var försenad.

Hoppas att vi blir lika nöjda när vi väl börjar att använda fibern!

Henrik,
 
Vad har de för policy angående att spara IP-NR?

När jag fick fiber till lägenheten, så föll valet på Bahnhof mycket tack vare att de värnar den personliga integriteten och inte går i Piratbyråns och Regeringens koppel.

Det hela handlar om lagen om att nätleverantörerna måste spara IP-adresser. Bahnhof sparade dessa i 5 sekunder...
 
Sailorman skrev:
När sedan fakturan kom var det avdraget 2 700 kr för att installationen var försenad.

Henrik,
Oj då! Det där verkar ju inte likt Telia - Själv lovad September men fick installationen den 14/11. Jag återkommer om vi får ett lägre pris eller inte.
Inga problem med vår installation, precis som utlovat, bortsett från förseningen.
 
Vem står bakom Stockholmfiber? Det finns ju inte ett uns av vettig information i det avseendet på deras hemsida? Ska jag tolka det som att det är ett bolag (?) ägt av IP only som driver fibernätet i egen regi?
 
mycke_nu skrev:
Vi har haft ett statligt telenät en gång i tiden. Det var ingen höjdare, fri konkurrens är bättre. Även om detta leder till duplicering så får man därigenom redundans och prispress.
Med det resonemanget skulle vi ha parallella vägnät, elnät, vattenledningar och avloppsledningar.. Jag tror vi skulle haft en bättre situation om Skanova varit statligt och byggt "svartfiber" och kopplingspunkter över hela landet. Telefon- och internetabonnemang kan kommersiella företag få sälja.

Jag har mest hört positivt om hur det fungerar i Stockholm, där kommunens bolag Stokab endast säljer svartfiber-anslutningar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hade stokab härjat ensamt på denna marknad hade vi inte fått fiber detta årtusende heller.....
 
Det är väl inte så vanligt med parallella fibernät t.ex. ute i villaområden, om det nu finns, utan det som händer är väl som i exemplet att olika leverantörer erbjuder enligt TS exempel där den som lockar flest intressenter sedan bygger. Konkurrensen gör att det byggs snabbare och till lägre priser, för har man byggt fiber i ett område så är det "inmutat" gällande framtiden.
 
oobum skrev:
Vad har de för policy angående att spara IP-NR?

När jag fick fiber till lägenheten, så föll valet på Bahnhof mycket tack vare att de värnar den personliga integriteten och inte går i Piratbyråns och Regeringens koppel.

Det hela handlar om lagen om att nätleverantörerna måste spara IP-adresser. Bahnhof sparade dessa i 5 sekunder...
Bahnhof pratar mycket men liksom alla andra ISPs måste dom följa lagar så som IPRED och datalagringsdirektivet.
Och tex Telia lägger sig inte platt utan drog IPRED ända till HD innan de lämnade ut någonting:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/telia-sonera-forlorar-ipredmal/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.