Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag tror inte det finns någon säkerhetslucka...
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte det finns någon säkerhetslucka...
Jodå, men den måste bara tätas med rätt tätskikt först, och nu dividerar väl administratörerna om man ska följa BBRs eller GVKs regler...:cool:
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte det finns någon säkerhetslucka...
För lite reklam i Tapatalk va..? :rolleyes:
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Stämmer det verkligen? Det fungerar ju på andra forum jag läser i Chrome. Det här är det enda det inte fungerar på.
 
Man kan undra...men samtidigt svårt att förstå tystnaden då BH är på väg att gå i graven och då uteblir ju reklamintäkterna. Möjligen skulle ett hot från NSA förklara beteendet, men vad vill NSA ha här... confused0006.gif ?
 
Per Eskilsson skrev:
Detta är en felaktighet i Chrome. I Safari funkar det bra.
Stämmer det verkligen? På alla andra forum jag besöker med Android-Chrome fungerar det.
 
Per Eskilsson skrev:
Problemet med att man hamnar högst upp (istället för där man kom ifrån) när man backar i mobilsajten i Chrome kan nu delvis vara fixat. :)

Jag _tror_ att problemet var att systemet försökte ladda en för stor annons i en för liten yta. Jag rättade koden och nu tycker jag att det fungerar bättre.

Detta löser inte problemet med att man kommer tillbaka till trådar som syns under "Visa fler", det fungerar tyvärr fortfarande inte (i Chrome).

En lösning på det problemet är att visa upp "Olästa" istället för "Deltagit" i fliksystemet under Forum. Denna ändring hoppas jag vi kan göra redan imorgon.

Hoppas detta löser AndersS, dofs och alla andra Chromeanvändares problem med att backa i mobilsajten. Ber om ursäkt för irritationen som felet orsakat.
Det är mycket möjligt att problemet med att man kommer högst upp i Chrome på mobilsajten är tillbaka. Jag tror inte längre på att felet berodde på en felaktigt kodad annons. Tror mer på att det beror på en felaktig kodsnutt någonstans. Problemet är bara att vi inte hittat var felet ligger. Felet verkar dessutom vara intermittent vilket gör felet mer svårfångat. Att vi (jag, Marcus, Aaron och Marlen) dessutom själva använder iphones (Safari) till vardags gör inte jobbet lättare.
 
B
Per Eskilsson skrev:
Att vi (jag, Marcus, Aaron och Marlen) dessutom själva använder iphones (Safari) till vardags gör inte jobbet lättare.
Köra Android virtuellt eller i emulator?
 
Handen på hjärtat, Per E.
Ni har väl inte stängt ner mob. appen för att den inte visar reklam?
 
Nej, vi har stängt ner apparna pga säkerhetshål och inte pga avsaknaden av reklam.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
när kommer appen igång igen?
 
Ursäkta att det har dragit ut på tiden, men vi har inte varit överens i organisationen, jag har varit dåligt insatt i hur Tapatalk fungerar och behövde både sätta mig in i det samt få betänketid.

Först lite bakgrund så att ni förstår hur jag resonerar.

Byggahus.se är en stor sajt med totalt mer än 1 miljon besökare per månad.
Vi är många olika typer av besökare; män och kvinnor, gamla och unga. En del är intresserade av hela vårt ämnesområde, andra har smala särintressen. Det som förenar oss är intresset för hus på ett eller annat sätt. Någon är en tillfällig eller sporadisk besökare, men väldigt många väljer att vara aktiva och ha Byggahus som ett dagligt inslag i tillvaron.

Byggahus kärna är och har alltid varit att det är vi konsumenter som sluter oss samman och granskar företagen och deras produkter. Att ge referenser är en central del av Byggahus.se. Vi delar erfarenheter av olika företag och deras produkter, för att i slutändan kunna bygga och renovera våra hus både bättre och billigare än om vi inte hade samarbetat och delat våra erfarenheter.

För att en moderator ska kunna avgöra om en referens på ett företag är äkta eller fejk kräver vi att man fyller i fullständiga kontaktuppgifter i sin profil, endast synligt för moderatorerna, men ändå. Vi får förtroendet att förvalta någons kontaktuppgifter och det ger oss också ett ansvar. Jag återkommer till detta när jag berättar om säkerheten i forumläsaren Tapatalk.

Byggahus fanns från början bara tillgängligt på desktop. Teknikutvecklingen går snabbare och snabbare och det ställer stora krav på oss att hänga med. Vi måste hela tiden stå på tå för att göra sajten tillgänglig i alla typer av mobiler, datorer, surfplattor och webbläsare. Många tycker att det är smidigt att läsa tidningar och besöka forum via appar. Alla sidväxlingar sker smidigt och direkt, det är snabb respons i en app.

Efter önskemål från ett antal besökare gjorde vi Byggahus tillgängligt även i Tapatalk för snart fyra år sedan och gjorde sedan en brandad variant av Tapatalk, dvs vår Byggahus-app. Jag tycker själv att Byggahus-appen har funkat väldigt bra och har använt den dagligen. Jag är dock ingen tekniker, utan har bara njutit av hur väl det funkar att läsa i forumet med den. En sak som följer med att man gör forumet tillgängligt i Tapatalk är att man ger Tapatalk direkt access till våra databaser. De går inte via vår kod och tar inte alltid hänsyn till våra säkerhetsinställningar, utan går direkt in i databasen. De får tillgång till alla era personuppgifter bland annat.

Nu med den senaste händelsen där det visade sig att Tapatalk hade haft stora säkerhetsbrister under en längre tid utan att meddela de berörda forumen, så ger hela företaget Tapatalk mig kalla kårar. Inte bara är hela upplägget obehagligt med deras direktaccess till databasen, utan deras sätt att hantera säkerhetsproblem så lättvindigt. Det är ett Hong Kong-baserat företag. De sitter väldigt långt borta, har en helt annan kultur och annat sätt att kommunicera. Forumen vars data de läser in hos sig är inte lika viktiga för dem som de är för oss som äger forumen. Det är svårt att kommunicera med dem, komma med önskemål och samarbeta. De kör helt sitt eget race och har en egen agenda.

Lite exempel för den som vill fördjupa sig i problemen med Tapatalk:
https://theadminzone.com/threads/tapatalk-sql-injection-in-vb4.119180/
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?f=6&t=2244106
https://xenforo.com/community/threads/tapatalk-and-security-convos-etc.61114/
http://www.reddit.com/r/Android/comments/223150/did_you_know_tapatalk_tracks_all_your_link_clicks/
http://www.sweclockers.com/forum/72...-support-till-sweclockers-forum/#post10500657

Eftersom vi högt värderar vår säkerhet och att man vågar lämna sina personuppgifter till oss, samt att vi heller aldrig lämnar vidare dessa uppgifter, så anser jag att det inte längre är förenligt med vår verksamhet att erbjuda en app via Tapatalk.

Vi kommer alltså inte att släppa på Tapatalk hos oss igen. Tekniska avdelningen har varit emot Tapatalk och velat avveckla den en längre tid, medan jag har varit för Tapatalk och har lagt in mitt veto och sagt att det måste vara kvar. Men nu med den här senaste incidenten, så insåg även jag att Tapatalk inte är för Byggahus användares bästa. Det finns andra, bättre och säkrare sätt att ge en skön läs- och skrivupplevelse på Byggahus.

Per dag kan vi se att ungefär 60 000 användare kommer till oss via desktop eller mobilsajten. Drygt 100 användare går via Tapatalk. 500 användare går via Byggahus-appen (där du inte kan läsa andra forum också).

Till de 500 användarna som har använt sig av Byggahus-appen kan jag meddela att vi kommer att ta fram en ny app själva som jag hoppas att ni ska bli nöjda med. Den här appen får ni möjlighet att vara med och påverka utformningen av.

Ni drygt 100 användare som vill ha forumet bara via Tapatalk måste jag dock tyvärr göra besvikna. Jag hoppas ändå att ni kan ha förståelse för beslutet och tänka er att använda Byggahus på något av de andra sätten vi har att erbjuda, även i framtiden.
 
  • Gilla
D09 och 10 till
  • Laddar…
Jag uppskattar den ärliga förklaringen även om jag tycker att informationsflödet varit väldigt sparsamt fram tills idag. Hur som helst kommer detta tveklöst leda till färre foruminlägg från min sida. Detta då jag (tyvärr) har svårt att förlikas med mobilversionen av Byggahus. Det är helt enkelt är mindre smidigt och tar längre tid att använda mobilversionen. Den dag har tyvärr än inte kommit då mobilversionen av något forum jag hänger på är i närheten av smidigheten hos Tapatalk.
 
Ja, jag vet hur frälsta några av er är av appen och därför var det inget roligt och enkelt beslut.

Men det vore väl sjutton också om vi inte kan bygga något bra själva. Du får i alla fall lova att prova appen när vi släpper den. Jag hoppas att de kan börja bygga i morgon måndag.
 
Chaly
Jag som användare kommer också sakna Tapatalk men har full förståelse att ni väljer att stänga ner. Har läst en hel tidigare om brister i säkerheten gällande Tapatalk. Vissa forum jag läser har av den anledningen vägrat att föra in stöd för Tapatalk.
Hoppas nya appen blir bra! Vad för tidsplan har ni för denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.