Jag tror inte man 'får' bygga in tappvattenskarvar dolt. Du verkar ha en del att göra nu när du vet hur det ser ut...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Men fanns det en skiva som gick att ta loss i förrådet bredvid så var det väl inte dolt, är en form av inspektionslucka
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jag tror inte man 'får' bygga in tappvattenskarvar dolt. Du verkar ha en del att göra nu när du vet hur det ser ut...
Jo, de verkar tyvärr inte bättre än så.
 
A ajn82 skrev:
Men fanns det en skiva som gick att ta loss i förrådet bredvid så var det väl inte dolt, är en form av inspektionslucka
Ja, den gick att ta bort. Tror dock inte att besiktningsmannen tog en titt på den. Men det kanske var upp till mig att kolla in där själv innan köp?
 
G Grundochgla skrev:
Ja, den gick att ta bort. Tror dock inte att besiktningsmannen tog en titt på den. Men det kanske var upp till mig att kolla in där själv innan köp?
Hade varit snyggt av säljaren att berätta att där fanns en lucka, eftersom utförandet är icke standard
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Hade varit snyggt av säljaren att berätta att där fanns en lucka, eftersom utförandet är icke standard
Jo, det är klart. Maken till hon vi köpte huset av hade nyligen gått bort (varav hon sålde). Det var tydligen han som hade koll på det som rörde huset så möjligt att hon inte själv hade koll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tror att driva den som dolda fel är en tanke som bara är att släppa, toaletten är nästan 15 år gammal och i försäkringsvärlden innebär det i princip avskriven. Att driva dolda fel är normalt aktuellt främst om det är stora strukturella fel på tex bärande delar stommen, tak eller liknande som kräver åtgärder i storleksordningen 100.000kr och uppåt.

Varudeklarerat och liknande är upplägg som är tänkta att invagga säljare och köpare i en trygghet men avtalen bakom är ofta ganska tunna. Det är alltid värt att prova kanske men skulle i så fall försöka få en opartisk bedömning av fackman.

Och mer opartisk menar jag en person som inte tjänar sina pengar baserat på utfallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
limpiqus och 7 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jag tror inte man 'får' bygga in tappvattenskarvar dolt. Du verkar ha en del att göra nu när du vet hur det ser ut...
Men han har ju satt en tratt på röret under...då måste det ju vara okej😄.

Skämt åsido. Det där är inte rätt. Man får inte bygga in tappvattenskarvar. Den där tratten skriker "hempul".
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
P
G Grundochgla skrev:
Köpte hus -21 och började i förra veckan renoveringen av vårt ena badrum. Huset har förutom badrummet vi renoverar en mindre gästtoalett vägg-i-vägg, båda har vägghängda toaletter och renoverades samtidigt 2010.

När vi nu tagit ner kaklet i badrummet exponeras gästtoalettens cistern som vi ser läcker vid spolning. Till saken hör att tätskikt fattas och vatten har således runnit genom golvet ner i krypgrunden. I badrummet som renoverad finns tätskikt i ”lådan” som toaletten hängt på. Det skulle därmed förhindra vattenskada om läckage skulle inträffa. Det får mig att misstänka att det fuskats med tätskiktet i gästtoaletten.

Det finns även ett skvallerrör som är kopplat till båda toaletterna vars utlopp varit/är i badrummet som renoveras. Hur det skulle fånga upp läckage från cistern är dock oklart…
Företaget som är här och renoverar menar att kopplingarna i väggen inte ser ut att vara standard.

Är detta ett dolt fel? Vi hade självklart en besiktningsman här som kollade huset innan vi köpte det. Han anmärkte på att det inte fanns skvallerrör i gästtoaletten men att det möjligen var ihopkopplat med andra toaletten (vilket det också är).

Har lagt en handduk där de droppar vid spolning nu eftersom det är helg och vi inte kan kontakta vårt försäkringsbolag. Tyvärr har vi ingen annan toa att använda nu heller…
Intressant lösning för skvallerröret i bild 2 med den orangea tratten...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som händige harry har gjort det mesta och det gör ju att ev försäkringskrav blir svåra.........
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tycker det ser ut som händige harry har gjort det mesta och det gör ju att ev försäkringskrav blir svåra.........
Tidigare ägare uppgav firman som ska ha genomfört renovering av båda badrum till besiktningsmannen som var här i samband med försäljning (varudeklarerat hus). Ytterligare en besiktningsmann var här i samband med tecknandet av vår försäkring. Har varit i kontakt med vårt försäkringsbolag nu som ska skicka hit någon så får vi hoppas att vi inte själva behöver stå för hela kostnaden.

Vet inte riktigt hur vi skulle ha kunnat försäkra oss ytterligare utan att faktiskt riva i väggarna. Eftersom det är 13 år sedan tidigare renovering genomfördes så lär det väl ändå inte finnas nån garanti kvar på arbetet. Men ja kan såklart ha fel/vara ovetande om vad jag skulle gjort annorlunda..

Jag har ingen erfarenhet av hur de går tillväga men förhoppningen är väl att de inte ska behöva riva hela gästtoaletten.. var ända rummet i huset som vi inte tänkte renovera då de fortfarande ser fint och modernt ut.
 
H
G Grundochgla skrev:
Tidigare ägare uppgav firman som ska ha genomfört renovering av båda badrum till besiktningsmannen som var här i samband med försäljning (varudeklarerat hus). Ytterligare en besiktningsmann var här i samband med tecknandet av vår försäkring. Har varit i kontakt med vårt försäkringsbolag nu som ska skicka hit någon så får vi hoppas att vi inte själva behöver stå för hela kostnaden.

Vet inte riktigt hur vi skulle ha kunnat försäkra oss ytterligare utan att faktiskt riva i väggarna. Eftersom det är 13 år sedan tidigare renovering genomfördes så lär det väl ändå inte finnas nån garanti kvar på arbetet. Men ja kan såklart ha fel/vara ovetande om vad jag skulle gjort annorlunda..

Jag har ingen erfarenhet av hur de går tillväga men förhoppningen är väl att de inte ska behöva riva hela gästtoaletten.. var ända rummet i huset som vi inte tänkte renovera då de fortfarande ser fint och modernt ut.
Det som ev. försäkringen kan ta är vattenskadorna. Toaletten som skrivits tidigare är troligen för gammal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Grundochgla skrev:
Tidigare ägare uppgav firman som ska ha genomfört renovering av båda badrum till besiktningsmannen som var här i samband med försäljning (varudeklarerat hus). Ytterligare en besiktningsmann var här i samband med tecknandet av vår försäkring. Har varit i kontakt med vårt försäkringsbolag nu som ska skicka hit någon så får vi hoppas att vi inte själva behöver stå för hela kostnaden.

Vet inte riktigt hur vi skulle ha kunnat försäkra oss ytterligare utan att faktiskt riva i väggarna. Eftersom det är 13 år sedan tidigare renovering genomfördes så lär det väl ändå inte finnas nån garanti kvar på arbetet. Men ja kan såklart ha fel/vara ovetande om vad jag skulle gjort annorlunda..

Jag har ingen erfarenhet av hur de går tillväga men förhoppningen är väl att de inte ska behöva riva hela gästtoaletten.. var ända rummet i huset som vi inte tänkte renovera då de fortfarande ser fint och modernt ut.
det var nog så att han ljög..........det finns inte på kartan att nån "firma" med gott samvete har installerat nån vvs där........Ett försäkringsbolag skulle bara se samma som vi ser på bilderna och såga allting......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det som ev. försäkringen kan ta är vattenskadorna. Toaletten som skrivits tidigare är troligen för gammal
S Stefan1972 skrev:
det var nog så att han ljög..........det finns inte på kartan att nån "firma" med gott samvete har installerat nån vvs där........Ett försäkringsbolag skulle bara se samma som vi ser på bilderna och såga allting......
Mycket möjligt! Försäkringsbolaget skickar en gubbe idag så får se vad dom säger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
..........det finns inte på kartan att nån "firma" med gott samvete har installerat nån vvs där........
Men finns det verkligen inte firmor i branschen utan samvete?
 
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.