A
Köpte "nytt" hus i höstas, verkar som om Åsa-Nisse varit inblandat i bygget.

Kastade ut den gamla badrumsmöbeln (satt silikonerad mot golv) i går, och när jag tittade på hur avloppet från handfatet var gjort blev jag mörkrädd. Någon tidigare ägare har lagt in klinkers med golvvärme, men har inte förlängt vare sig avloppsstosen eller tätskikt, vilket innebär att stosen / skarven ligger 3cm under dagens golvyta. Min fråga till någon som är kunnig i detta, är hur jag skall kunna säkra upp detta på bästa sätt. Att bila upp golvet är inget alternativ.

Skall jag ta bort befintligt avloppsrör och ersätta med en skarvbit med muff, eller skall jag kapa av i lämplig höjd och sätta på T-koppling (skall ha 2 handfat i nya möbeln). Oavsett så möts jag av utmaningen hur jag skall säkra mot vatteninträngning, då hålet i golvet (klinkers & spackel), är ca 3 cm större än avloppsröret. Skall jag fylla i med silikon helt och hållet, skall jag flyta igen det och toppa med silikon alternativt limma på en rörmanschett? Ev kan jag sätta i ett större rör innan dessa åtgärder för att ha anslutning åtkomlig och inte ingjuten. Jag kan inte avgöra huruvida tätskiktet är korrekt satt, men får väl utgå ifrån att det är det. Vill bara inte att hålet runt skall bli en naturlig samlingsplats för vatten vid ev. läckage eller vid torkning av golv. Vet såklart att mitt försäkringsbolag inte kommer att uppskatta någon av metoderna, men vad som helst är bättre än dagens utförande.

Tack på förhand.

• Gilla
Roundup
  • Laddar…
Tätskiktet kan ju knappast vara korrekt monterat.
Kan det vara så att ett gammalt gjutjärnsavlopp är bytt i efterhand?

Silikon hade jag avstått. Kanske finns det en passande gummimuff?

Inget svar på din avloppsfråga men det låter som du eventuellt har golvvärme liggande ovanför tätskicktet. Jag tror att detta faktiskt kan vara ett större problem då minsta skada på kabeln kan göra ett vått golv strömförande.

Bild?

Det låter ju inte jättebra om golvet blir blött, eftersom det då kan rinna ner duschvatten runt avloppet och tränga in under tätskiktet. Läckage från avloppet är jag däremot mindre orolig för, eftersom det lär handla om relativt lite vatten som snabbt torkar upp.

Rent spontant så tycker jag det låter som att du borde skarva upp avloppsröret ovanför golvnivån och sedan fylla upp helt med silikon runt avloppet.

Hur ser det ut under WC-stolen?

A
Under WC ser det ok ut. Bytte stolen för en tid sedan. Muffen upp ur golvet var lite kort, men det såg ok ut i övrigt.
Huset är byggt 94, så jag tror inte där funnits gammalt gjutjärns avlopp.

Och ja, det kan vara så att slingan ligger ovanpå tätskikt, men jag har ingen möjlighet att avgöra detta. Besiktningsmannen hade inga invändningar när det gällde golvbrunn i dusch, så det kan vara så att det är lagt ett nytt tätskikt, men att han som gjorde jobbet (vägrar kalla honom hantverkare) fick hjärnsläpp vid anlopp till handfat.

Gummimuff blir svårt att få plats med, så det lutar i så fall mot att skarva på en bit. Vill minnas att det är 32mm rör ner, skall jag sätta ett 40mm utanpå så att 32mm röret kan demonteras vid behov? Kan i så fall låta 40mm röret gå 15-25mm ovanför golvnivån.

Vet att detta inte är optimalt, men jag känner att jag måste göra något.

Bild bild bild, då kan rörmokeriexperterna på forumet göra en bra bedömning tror jag.

Det viktigaste är väl att röret du skarvar på passar avloppsröret som ligger i golvet. Sedan går det alltid att fixa en bra övergång mellan PP-röret från handfatet.

A
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Lär väl ha kommit i lite vatten när jag slabbade med att montera ballofixer, så under alla omständigheter så lär det få stå och torka upp ett par dagar.

Man undrar ju om det finns tätskikt och var det i så fall finns. Jag skulle vilja fylla upp hålet med något så att vatten inte rinner ner där och dessutom skulle jag vilja ha tätning mot avloppsröret som också hänger ihop med tätskiktet. Så det skulle nog få bli en massa silikon som fyller hela hålet och även bygger upp en liten kulle runt röret ner i golvet. Först ser man såklart till att det är bästa möjliga koppling mellan avloppsrören. Det är nog fel på många sätt (och kommer att ta en evighet för silikonet att stelna) men det är mitt bästa förslag.

Se åtminstone till att du har jordfelsbrytare inkopplad före golvvärmen! Har du inte det så stäng av den genast.

A
Jb brytare kopplad så klart.
Löste tätning genom att ta en tätslutande rörmanschett jag krängde över och silikonerade mot golvet. Denna är lätt att skära bort vid inspektion.
Sedan är huset byggt 94, och jag vill minnas att kravet då endast var tätskikt i zon 1, är det någon som har koll på detta?
Med detta i åtanke ville jag inte ändra i den befintliga konstruktionen utan endast säkra mot nedkommande vatten genom manschetten.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.