Nissens
K Kvackatore skrev:
Ja, men det blir dyrare för barnen eftersom de då måste stå för underhållet.

Ponera att pappan har en hyra på 5000 kr/m och en pension på 15000 kr/m.
Han kan då uppbringa bidrag på 4100 kr/m.
Han faktiska utlägg för bostaden blir då 900kr/m medan barnen har 5000 kr/m för underhåll på fastigheten, något som då kommer även pappan till fördel eftersom han bor där.

Barnen kan ju också hjälpa pappan med en gåva om 900kr/m och då blir det ett nollsummespel för pappan.
Säg att pappan ger dem ett hus som är värt 3 miljoner, 2 miljoner efter skatt… då är det rätt magstarkt att ta en hyra av honom… han har ju precis gett dem hyror för många år.

Har de inte råd att ha kvar huset så får de väl sälja det.

Om de KÖPER huset av sin far så är det helt ok att ta ut hyra.
 
  • Gilla
  • Älska
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
G Grundlös skrev:
Tack för alla svar och inspel!
Ska processa och smälta det lite efterhand men jag tar gärna emot mer.
Pensionen ligger på 12 papp tror jag. Inget större kapital.
Kanske bättre att er far säljer huset, sedan har han pengar att hyra en bra bostad och leva gott för resten av sitt liv. Istället för stt skänka bort det han har för att sedan bli skinnad på en hyra av sina barn och leva som en fattiglapp…
 
  • Gilla
HeyJon och 14 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kanske bättre att er far säljer huset, sedan har han pengar att hyra en bra bostad och leva gott för resten av sitt liv.
Känns vansinnigt. Förmögenhetstillägget på tillgångar över 100' skulle göra att han sannolikt inte får en spänn i bostadstillägg utan sakta men säkert pytsar in hela det sålda huset i hyra.
 
  • Gilla
Grundlös och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M MagHam skrev:
Känns vansinnigt. Förmögenhetstillägget på tillgångar över 100' skulle göra att han sannolikt inte får en spänn i bostadstillägg utan sakta men säkert pytsar in hela det sålda huset i hyra.
Vansinnigt för vem då? Han behöver inget bostadstillägg med pengar på banken. Ur pappans perspektiv är det ännu mer vansinnigt att ge bort allt han har och sedan leva på existensminimum..

Han kan ju ge pengarna från husförsäljningen i gåva till barnen med överenskommelsen att de ligger tillgängliga för honom ändå.

Men det förutsätter ju att barnen vill hans bästa, vilket inte känns självklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dasplu och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Säg att pappan ger dem ett hus som är värt 3 miljoner, 2 miljoner efter skatt… då är det rätt magstarkt att ta en hyra av honom… han har ju precis gett dem hyror för många år.

Har de inte råd att ha kvar huset så får de väl sälja det.

Om de KÖPER huset av sin far så är det helt ok att ta ut hyra.
Du missar poängen.
Om pappan ger bort sitt hus till barnen och blir egendomslös så kommer Staten ge pappan mer pengar.
För denna familj blir det en nettovinst på över 5.000 Kr i månaden.
 
  • Gilla
  • Arg
helrob och 9 till
  • Laddar…
Vore det inte smakfullare om fadern lånar upp pengar med huset som säkerhet om inte pensionen och det sparade kapitalet inte vill räcka till för den önskade levnadsnivån?

Självklart kommer barnets/barnens framtida arv minska med min modell, men JAG behöver inte vara med att betala TS förmögenhetstillväxt.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore det inte smakfullare om fadern lånar upp pengar med huset som säkerhet om inte pensionen och det sparade kapitalet inte vill räcka till för den önskade levnadsnivån?

Självklart kommer barnets/barnens framtida arv minska med min modell, men JAG behöver inte vara med att betala TS förmögenhetstillväxt.
Har inte just du "fribygg" varit med och röstat fram de politiker som bestämt om vilket Socialförsäkringssystem som vi har i Sverige?

Klart att också Du då ska vara med att betala!
 
  • Gilla
  • Haha
Greedy1978 och 5 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Har inte just du "fribygg" varit med och röstat fram de politiker som bestämt om vilket Socialförsäkringssystem som vi har i Sverige?

Klart att också Du då ska vara med att betala!
Om jag röstat och isåfall på vad är knappast relevant för TS.

Om fadern behöver bidrag för att ha råd att bo bör han kunna få det (även med egen ägd bostad) enligt nuvarande system, om TS vill berika sig är jag tacksam om jag inte behöver betala detta med höjd skatt.

Önskar du @Lunabo betala mer i skatt så TS förmögenhetstillväxt sätter fart?
 
  • Gilla
Spanjo99 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
lunnabo lunnabo skrev:
Du missar poängen.
Om pappan ger bort sitt hus till barnen och blir egendomslös så kommer Staten ge pappan mer pengar.
För denna familj blir det en nettovinst på över 5.000 Kr i månaden.
Nej, jag missar inte poängen. Det är nog du som gör det.
Pappan har ett bundet kapital i huset som hans barn vill ta över. I gengäld skall han betala dem för att få bo kvar.

Men om du hade läst vad jag skrivit så kan ju pappan ge pengarna från husförsäljningen i gåva till barnen mot löfte att han ändå har tillgång till dem. Då har han inga tillgångar på papperet och kan lura till sig bostadsbidrag.

Men frågan är ju om barnen endast har pappans bästa för ögononen…
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag röstat och isåfall på vad är knappast relevant för TS.

Om fadern behöver bidrag för att ha råd att bo bör han kunna få det (även med egen ägd bostad) enligt nuvarande system, om TS vill berika sig är jag tacksam om jag inte behöver betala detta med höjd skatt.

Önskar du @Lunabo betala mer i skatt så TS förmögenhetstillväxt sätter fart?
Jag har läst flera år av beskattningsrätt vid Lunds universitet och betalar precis lagom med skatt.

Det handlar inte om att fadern behöver bidrag eller ej det handlar om att det finns möjlighet att fadern ska kunna få bidrag!
 
  • Gilla
  • Haha
Grundlös och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag missar inte poängen. Det är nog du som gör det.
Pappan har ett bundet kapital i huset som hans barn vill ta över. I gengäld skall han betala dem för att få bo kvar.

Men om du hade läst vad jag skrivit så kan ju pappan ge pengarna från husförsäljningen i gåva till barnen mot löfte att han ändå har tillgång till dem. Då har han inga tillgångar på papperet och kan lura till sig bostadsbidrag.

Men frågan är ju om barnen endast har pappans bästa för ögononen…
Bäste Nisse "Nissens",

Jo, Du har verkligen totalt missat frågeställningen.
"Hur optimerar man det här med skatt och bidrag" angående att skröppliga gamla pappa ska överlåta sitt hus.

Ordlista

Optimering av skatt = Så lite skatt som möjligt ska betalas

Optimering av bidrag = Så mycket bidrag som möjligt ska erhållas
 
  • Gilla
  • Haha
Method Man och 9 till
  • Laddar…
"Förmögenhetstillväxt" Värst vad man kan ta i med orden.
Det kan vara så att äldre husägare varit strävsamma, sparat och amorterat istället för att leva vidlyftigt.
Jag har personligen inga problem med några enstaka miljoner som skaffats det sättet, och om man taktiskt optimerar bidrag och skatter på äldre dar.
Finns mycket större hål i statskassan och värre svindlare att sätta åt.
 
  • Gilla
Grundlös och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag har läst flera år av beskattningsrätt vid Lunds universitet och betalar precis lagom med skatt.

Det handlar inte om att fadern behöver bidrag eller ej det handlar om att det finns möjlighet att fadern ska kunna få bidrag!
Visst ska fadern kunna få bidrag till sina boendekostnader om han behöver, det är ju därför vi har nuvarande system.

Jag föreslår alltså att TS pappa söker bidrag till boendet om han är berättigad och lånar på sin fastighet om han vill ha högre konsumtions nivå än vad pension och fritt kapital i dag ger möjlighet till.
Du @lunabo som är studerad får gärna berätta för mig varför ska TS berikas på MIN bekostnad med en hyresintäkt?
 
  • Gilla
forzaKGB och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst ska fadern kunna få bidrag till sina boendekostnader om han behöver, det är ju därför vi har nuvarande system.

Jag föreslår alltså att TS pappa söker bidrag till boendet om han är berättigad och lånar på sin fastighet om han vill ha högre konsumtions nivå än vad pension och fritt kapital i dag ger möjlighet till.
Du @lunabo som är studerad får gärna berätta för mig varför ska TS berikas på MIN bekostnad med en hyresintäkt?
Klart att jag blir "studerad" har ju kvar mina good looks!
Sedan är jag inte från månen även om jag måhända kan uppfattas som utomjordisk "lunabo" skrev du visst.

Klart att jag ska berätta för "fribygg" varför TS ska berikas på Din ( och många andras) bekostnad.
Det är samma svar på
"Varför slickar hunden sitt organ"

Man tar selfie framför havet, solsken, glad, strand, dagtid, avslappnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo, för att han Kan!
 
  • Gilla
  • Haha
Grundlös och 14 till
  • Laddar…
Nissens
lunnabo lunnabo skrev:
Bäste Nisse "Nissens",

Jo, Du har verkligen totalt missat frågeställningen.
"Hur optimerar man det här med skatt och bidrag" angående att skröppliga gamla pappa ska överlåta sitt hus.

Ordlista

Optimering av skatt = Så lite skatt som möjligt ska betalas

Optimering av bidrag = Så mycket bidrag som möjligt ska erhållas
Ja, om man struntar i pappan och endast bryr sig om barnen så är det bästa att pappan skänker allt han har till barnen, att han sedan får leva på existensminimum och betala ännu mer månadsvis till sina barn för att få bo i huset han gett dem gratis , är antaglige något han själv önskar.

Pappan borde få en förmyndare som ser till hans bästa innan barnen tagit allt ifrån honom.
 
Redigerat:
  • Gilla
CelJac och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.