Status
Tråden går ej att kommentera.
F fsn skrev:
Ja, det är ju länder som befriades av Ryssland 1945.

Du låter som en gammal sovjetisk propagandamegafon. Länder som Ungern, Bulgarien och Rumänien kan knappast beskrivas som att de blev befriade av Sovjetunionen. Dessa länder var större delen av kriget allierade med Tyskland och både Ungern och Rumänien deltog i det tyska anfallet på Sovjet 1941. Bulgarien har jag för mig deltog i det tyska anfallet på Jugoslavien.
Du tycker säkert att Sovjet befriade Karelen från Finland.
 
  • Gilla
och en till och 7 till
  • Laddar…
Jag har alltid haft svårt att se vilka de frihetslängtande förtryckta människor som flyr/flytt till Ryssland och dess lydstater är.

Vill någon normalt funtad människa verkligen bo i det landet (om man får välja fritt)?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
BirgitS BirgitS skrev:
Men påståendet "Ukraina får betala priset för att Nato flyttar fram sina positioner utan åtskillnad" är just ett av de propangdaslogans som Ryssland och dess troll pumpar ut i väst.

OCH
, borde vara den enda kommentaren till ditt inlägg. För du väljer att inte avsluta det. Varför?
Är det för att du inbillar dig att allt som kommer från Moskva per automatik är osanning?

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är Ukraina som väljer vad de vill göra. De slåss för sin frihet. Tillhör du en av dem som tycker att det inte gör något att vara förtryckt av Ryssland?
Tycker du att Sverige bara ska ge vika om Ryssland vill ockupera Gotland?
Birgit Birgit. Du kan ju bättre än så här. Eller...?
Ukraina gör inte helt som de vill. Om inte Boris till.ex. påverkat dom att inte förhandlat fram en fred genom att lova vapen vapen och ännu mera vapen, hade kanske läget varit ett annat nu. Till det bättre eller sämre? Inte vet jag, för jag är inte där. Precis som du?
Dina följande frågor förödmjukar bara dig själv med sitt patetiska innehåll.

BirgitS BirgitS skrev:
Ryssland har inte heller obegränsat med soldater, särskilt inte när det verkar som att det för närvarande dör flera gånger fler ryssar än ukrainare, just för att Ryssland inte bryr sig. De börjar få inrikesproblem om de försöker mobilisera mängder med folk.
"Det verkar som". Det var en insiktsfull analys Birgit! Vad du eller jag tror, påverkar tyvärr inte kriget. Ryssland har nära 3.000.000 soldater och Ukraina drygt 1.000.000. Så vad får dig att tro som du tror? Ukrainsk propaganda? För du förstår väl ändå att även de försöker frisera siffrorna så gott det bara går. Precis som lede fi. Hur som. Matematiken är i alla fall inte på din sida. Hur det verkligen ser ut med inrikesproblemen vet vi inte heller. Du kanske har rätt eller också har du helt fel. "Det verkar som" är iallafall inte mycket för Ukrainarna att förlita sig på.
Slutligen: -I krig talar ingen sida sanning. Därför måste man ta allt som sägs med en mycket stor nypa salt. Oberoende av vem budbäraren är. Ok?

BirgitS BirgitS skrev:
Ju större förluster av soldater och militärt material som Ryssland får nu desto längre tid tar det tills de försöker erövra nästa land.
Äntligen en förnuftig analys, för både matematiken och logiken är med dig (denna gång). Dock finns det ett litet dilemma. Ryssarna har också kanoner att skjuta med och det ställer till det lite, kan man säga.

Detta krig kan bara sluta i totalt elände och med den vetskapen är våra små meningsskiljaktigheter helt betydelselösa. Eller hur?

Minnie
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Är det för att du inbillar dig att allt som kommer från Moskva per automatik är osanning?
Det har visat sig vara en rätt sund inställning.
 
  • Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
R RoAd skrev:
Det har visat sig vara en rätt sund inställning.
Jaså. Har det, det? Det var en nyhet. Vad har du för hemlig information som ingen annan har. Jag skulle uppskatta en utförlig beskrivning denna gång.

Minnie
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jaså. Har det, det? Det var en nyhet. Vad har du för hemlig information som ingen annan har. Jag skulle uppskatta en utförlig beskrivning denna gång.

Minnie
Du på påstår att Ukrainas propaganmaskin är lika stor som Sovjets? Eller till och med större då Ukraina har fått med sig mer eller mindre hela västvärlden på sin sida.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
A atomlab skrev:
Du på påstår att Ukrainas propaganmaskin är lika stor som Sovjets? Eller till och med större då Ukraina har fått med sig mer eller mindre hela västvärlden på sin sida.
Nej. Det påstår jag inte. Läs först, skriv sedan! Storleken har ingen betydelse. Det vet du, för även små apparater kan få saker och ting gjorda så länge vilja och förmåga upprätthålls. En vinklad sanning är lika falsk oberoende av vem som framför den.
Sedan är det en god ide ifall du repeterar geografilektionerna, innan du skriver(igen), för "västvärlden" är ganska liten. Så du faller på eget grepp.

Minnie
 
R
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jaså. Har det, det? Det var en nyhet. Vad har du för hemlig information som ingen annan har. Jag skulle uppskatta en utförlig beskrivning denna gång.

Minnie
Några av de mest uppenbara är väl "vi garanterar Ukrainas territoriala säkerhet i utbyte mot deras kärnvapen", "vi har inga planer på att invadera Ukraina", "vi har inget med de små gröna männen på krim att göra", "vi har inget med ett nedskjutet passagerarplan att göra", "Giftmord i England på en förre detta rysk agent?, inte vi inte, det måste varit Sverige", etc etc. Lögner är lika naturligt som att andas för dem.

Nu har du ju editerat ditt ursprungliga inlägg, men du undrade om inte "Kiev" också ljuger. Det gör de säkert just nu, men det beror kanske på att de blivit anfallna av Ryssland och just nu är mitt i ett krig? Då känns det faktiskt rätt ok att göra det.
 
  • Gilla
och en till och 8 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det var ju synd, för då är det nog bättre att du ägnar dig åt något annat.

Själv har jag inte läst ett enda inlägg här där skribenten hejar på Ryssland. Själv tycker jag det är vidrigt när stora slår små. I detta krig är det än värre, för vi uppmanar Ukraina att skicka ut sina mannar i en strid de inte kan vinna. Varför det, kan man undra? Jo. För att ukraina snart saknar det enda vi inte kommer att hjälpa till med. Kängor på marken och när det inte finns några att skicka fram längre? Ja, då hjälper det inte hur mycket vapen vi än skickar. Ryssarna däremot har som många redan påstått, ingen respekt för sitt fotfolk, så de kan fortsätta att välla in och vinna kriget bara på antalet soldater. Precis som andra världskriget vanns när USA gick med. Det var bara att ösa på med mer folk tills tyskarna inte hade några kvar. Ren matematik, med andra ord. Att den amerikanska allmänhet börjar knorra rejält nu, gör bara läget än sämre.
Är det något du inte håller med om, så förklara gärna hur ditt framtidsscenario ser ut.

Minnie
Förstår att du gärna vill att vi som försvarar Ukraina och fördömer Ryssland ska ägna oss åt annat ;)

Moderna krig bedrivs inte på samma sätt som andra världskriget och inte ens då vanns kriget enbart genom att "ösa in mer folk". Om Ryssland inte ens har respekt för sitt fotfolk under kriget - under vilka fruktansvärda förhållanden tror du då Ukrainarna får leva om Ryssland vinner kriget?

/Krille
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
R RoAd skrev:
Några av de mest uppenbara är väl "vi garanterar Ukrainas territoriala säkerhet i utbyte mot deras kärnvapen", "vi har inga planer på att invadera Ukraina", "vi har inget med de små gröna männen på krim att göra", "vi har inget med ett nedskjutet passagerarplan att göra", "Giftmord i England på en förre detta rysk agent?, inte vi inte, det måste varit Sverige", etc etc. Lögner är lika naturligt som att andas för dem.
Alla stater ljuger efter bästa förmåga och avsikt. Rysslands styre äcklar mig, framförallt när de invaderade Krim med soldater utan betäckningar. Sådan ynkedom får mig att må illa, på samma sätt som när USA invaderade Irak och skapade totalt kaos och ISIS(?) grundat på lögner. Stora länder kan ljuga och leva rövare bäst de vill, för ingen fan kan eller vågar ställa dom inför rätta. Svårare än så är det inte.

R RoAd skrev:
Nu har du ju editerat ditt ursprungliga inlägg, men du undrade om inte "Kiev" också ljuger. Det gör de säkert just nu, men det beror kanske på att de blivit anfallna av Ryssland och just nu är mitt i ett krig? Då känns det faktiskt rätt ok att göra det.
Det måste åkt i soptunnan av bara farten, för det var inte alls meningen. Kiev ljuger säkert allt vad de kan för att framstå i god dager, precis som vi gjorde. Du kommer ihåg Per Albin "Vår beredskap är god". Lögn rakt av.
Då är ju frågan: -om du inser att även Kiev ljuger, hur kan du då ha en uppfattning om hur kriget fortskrider?

Minnie
 
Minnie Mesola
K Krille4 skrev:
Förstår att du gärna vill att vi som försvarar Ukraina och fördömer Ryssland ska ägna oss åt annat ;)
Helt fel. Läsförståelsen i ditt gäng är lite sisådär, kan man säga, för jag och alla inlägg jag läst, tycker precis som du. Ukraina skall vinna och Ryssarna förlora. Nu.

Dags att sova. God natt.

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Helt fel. Läsförståelsen i ditt gäng är lite sisådär, kan man säga, för jag och alla inlägg jag läst, tycker precis som du. Ukraina skall vinna och Ryssarna förlora. Nu.

Dags att sova. God natt.

Minnie
Absolut - det är bara bristande läsförståelse från oss andra och det har inget alls att göra med vad och hur du skriver. :)

/Krille
 
Minnie Mesola
K Krille4 skrev:
Absolut - det är bara bristande läsförståelse från oss andra och det har inget alls att göra med vad och hur du skriver. :)

/Krille
Precis:D

Minnie
 
F fsn skrev:
Eller så har du verkligen inte fattat ett skit.
Eller?
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, givetvis är Nato känt för att ha endast diktaturer som medlemmar ...

Diktaturerna Norge och Danmark, med fria val, diktaturerna Tyskland och Nederländerna med fria val, etc, etc.
Fast nu hoppas jag att jag läser dig fel, skulle man inte få lov att tänka kritiskt och rationellt om NATO och skulle man inte få lov att bedöma en sammanslutning av länder baserat på vilka dessa är?

Det utspelas ju just nu framför oss en cirkus som egentligen borde mana till eftertanke. NATOs medlemsländer ligger i många fall väldigt lång från oss, både vad det gäller statsskick och kultur, det finns diktaturer, länder som är på väg dit, faschistanstrukna länder, tydliga Rysslandsstödjande länder, länder som styrs i hög grad av religion, mm, mm, och alla dessa har vetorätt, det tycker inte jag saknar betydelse.

Rent praktiskt så ser vi nu hur svårt det är för NATO att behandla en så enkel fråga som anslutningen av två för NATO strategiskt viktiga länder, som borde vara helt okontroversiellt. Detta borde ju resa tankar runt hur svårt det kommer bli om det hamnar större frågor på bordet, tex om man ska släppa bomben på bästisen i öst, eller?

Trots att jag velat ansluta oss till NATO länge så får det iaf mig att fundera på om inte vi ändå inte var på rätt väg när vi byggde militära allianser med länder som liknar oss och har samma intressen som vi har, det skulle kunna leda till större förutsägbarhet i beslut och praktiskt handling.
 
  • Älska
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.