Hej

Undrar om det finns någon som har något bra knep på hur man får ner tapeten i källaren. Den sitter direkt på den putsade väggen. När man tar tag och drar så lossnar inte hela tapeten utan bara yttersta lagret.
Tänkte kakla och måla.

/Staffan

Har du försökt att borsta vatten på tapeten, låta dra en stund & sen´ förhoppningsvis kunna dra av den i lite större sjok?

Håller själv på med samma sak hemma i källaren. Mitt tips är: Riv bort det yttersta skiktet på tapeten, blöt ner väggen med en tvättsvamp. Använd en stor spackelspade och tar bort tapeten med.
-Visst, det kräver uthållighet och tar tid, men det lönar sig.

du kan nog konstatera att du inte har problem med fukt iaf, då skulle tapeten lossnat för länge sedan...håller med om fukta o skrapa, verkar vara vettigaste metoden...

• Gilla
krutn
  • Laddar…
Sitter det hårt så du måste hacka bort pappret trots att du blöter med vatten finns det något som heter Tapet-Väck i färghandeln. Tillverkas av Bostik/Hernia och rollas ut på väggarna. Detta medel gör att tapeten lssnar och blir lätt att ta ner. Om det behövs kan man rolla ut medlet och sedan täcka allt med tunn plast och låta medlet verka ett tag, sedan är det jätttelätt att ta bort tapeterna.

Vad har ni för tips om man vill måla en källarvägg - är det någonting man behöver tänka på. Det ska ju kunna vandra fukt fritt igenom väggen. Går det att använda vanlig inomhusfärg.

//Andy

Om det finns fukt i väggen ska du inte måla med vanlig väggfärg. Den täpper till och eftersom fukten vill ut kommer den att trycka sig genom färgen som då flagnar bort. Använd istället en specialfärg för inomhusbruk på puts, tex Caparol Sylitol Bio Innefärg (finns vit) eller en utvändig vattenbaserad putsfärg som är diffusionsöppen (andas), tex Caparol Capamur Plus. Den kan brytas i alla kulörer. Kostar lite mer än "vanlig" innefärg men gör du så här så har du gjort vad du kan för att hålla fukten under kontroll. Lycka till!

Hej!
Har just gjort samma sak!
Blanda vatten och färdigblandat tapetklister ca 50/50, smeta på och täck över med plast. Låt dra några timmar eller ev över natten (man får gå lite på känn), och sedan är det bara att ta en spackelspade och skrapa. Vid många lager tapeter kan det i värsta fall behöva upprepas...

Lycka till / Malin

Michailoff skrev:
Om det finns fukt i väggen ska du inte måla med vanlig väggfärg. Den täpper till och eftersom fukten vill ut kommer den att trycka sig genom färgen som då flagnar bort. Använd istället en specialfärg för inomhusbruk på puts, tex Caparol Sylitol Bio Innefärg (finns vit) eller en utvändig vattenbaserad putsfärg som är diffusionsöppen (andas), tex Caparol Capamur Plus. Den kan brytas i alla kulörer. Kostar lite mer än "vanlig" innefärg men gör du så här så har du gjort vad du kan för att hålla fukten under kontroll. Lycka till!
Hej!
Jag aktiverar en jättegammal tråd, men det här var det som var närmast min fråga.

Vi håller på att fixa gillestugan och trapphallen i källaren. Där var laminatgolv med fukt under. Det har vi rivit bort och ska sätta klinker. Källaren är avfuktad, torr och fin nu. På väggarna i gillestugan var det en strukturtapet (plast?) och på ett ställe hade putsen under släppt ganska mycket. Vi har knackat löst och satt ny puts. Vi har rivit bort tapeten, men den sitter som berget nästan överallt i rummet (även på ytterväggarna), så själva tapetbaksidan är kvar på många ställen. Vi hade tänkt att bara måla över det. Har spacklat och slipat och ytan är fin.

Vi vill att väggen ska andas och då är det silikatfärg som gäller. Nu har vi ju inte ren betong under så silikatalternativet gick bort när vi stod och diskuterade med en person på Hornbach. Hon föreslog i stället putsfärg. Vi köpte det och precis när jag skulle öppna dunken ser jag att det står "vattenavstötande". Det kändes ju helt fel så vi la ner målarprojektet den kvällen. Har sen varit på Flügger och frågat där i stället och han sa att vattenbaserad akrylatfärg andas, så den ska funka.

Jag vill ju gärna tro på det. Vad skulle ni råda oss? Bita i det sura äpplet och få bort tapetresterna? Eller köra på med vanlig väggfärg och hoppas att det sitter (vi får väl sätta primer på de ställen det är ren betong/ny puts).

Tilläggas bör att under tapetbaksidan finns ett eller två lager gammal färg och jag antar att om vi ska måla med silikatfärg så måste den gamla färgen väck?

Den här delen av huset är byggd i slutet av 60-talet.

/Linda

• Gilla
OldDirtyMq
  • Laddar…
Jag svarar mig själv.

Den där vattenavtötande putsfärgen var även "andningsaktiv" när vi läste lite nogrannare på dunken, så vi kör på med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.