pacman42 pacman42 skrev:
Men du svarar ju fortfarande inte på hur man skall få ekonomi i vätgasen för konsumenter?

Jag ser poängerna med vätgas i stålproduktionen (även om jag som exempelvis bilköpare kommer att behöva betala kanske 10000kr extra för en bil utan koldioxid i ståltillverkningen). Jag ser också poängerna med att stoppa in vätgas i befintliga gasledningar (även om detta är mer tveksamt). Jag får dock fortfarande inte ihop ekvationen när det gäller produktion av el från vätgas.

Slutsatsen som jag kommer till är att vätgas inte kommer att kunna användas för att lagra energi för eltillverkning. Detta leder till att någon annan energikälla behövs och då hamnar vi på kärnkraft, samt på vind+batterier (om vi räknar på 1,50 kr/kWh ink moms på batterierna med 5000 laddcykler efter bidrag så blir det ju oftast billigare än vätgas för att lagra el och batterierna sjunker snabbt i kostnad).

Notera dock att eftersom industrin behöver vätgas så kommer ändå de låga elpriserna vi ser idag när det blåser att försvinna då den elen köps upp av industrin. Priserna kommer därför att bli mycket jämnare över dygnet.
Om man tillverkar vätgas vid överskott för användning av industrin så kan man ju skära på industrins elbehov och frigöra för konsumenter. Sen kommer då vätgasdrivna turbiner, uppvärmning mha vätgas osv osv.
Tyska Siemens har hela det tänkta konceptet:
https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html

Men för Sverige går ju inte ekvationen ihop med Hybrit och där skulle man då enkelt kunna bygga 2 SMR reaktorer på finska sidan samt två på svenska.

Sen som en utviktning så ska man bygga en vätgaspipeline mellan Danmark och Tyskland, Köpenhamn till Berlin. Robert Habeck i farten igen....
https://www.euractiv.com/section/en...rmany-denmark-want-hydrogen-pipeline-by-2028/
 
P paralun skrev:
Om man tillverkar vätgas vid överskott för användning av industrin så kan man ju skära på industrins elbehov och frigöra för konsumenter. Sen kommer då vätgasdrivna turbiner, uppvärmning mha vätgas osv osv.
Tyska Siemens har hela det tänkta konceptet:
[länk]
De pratar ingenting om att göra el från vätgasen.

Du får dock tänka på att en stor del av användningen av el i industrin är inte ersättningsbar med vätgas, eller så innebär vätgas att det blir dyrare än med el.

P paralun skrev:
Men för Sverige går ju inte ekvationen ihop med Hybrit och där skulle man då enkelt kunna bygga 2 SMR reaktorer på finska sidan samt två på svenska.

Sen som en utviktning så ska man bygga en vätgaspipeline mellan Danmark och Tyskland, Köpenhamn till Berlin. Robert Habeck i farten igen....
[länk]
Än en gång, som ersättare till naturgas/fossilgas så är vätgas av intresse, men vi har inte mycket gas alls i Sverige.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De pratar ingenting om att göra el från vätgasen.

Du får dock tänka på att en stor del av användningen av el i industrin är inte ersättningsbar med vätgas, eller så innebär vätgas att det blir dyrare än med el.


Än en gång, som ersättare till naturgas/fossilgas så är vätgas av intresse, men vi har inte mycket gas alls i Sverige.
Gasen har inte med det här att göra i framtiden... det var bara ett mellansteg för Energiewende som Putin sabbade.

Här har du allt i Siemens koncept och det är ett antal sidor att läsa.... gasturbiner är med.
Rent tekniskt så har man inte lyckats så bra än men det kommer säkert.
Men kärnkraft är inte med....:geek:

Schematisk bild av grön energi och väteekonomi inom olika sektorer som industri, mobilitet och jordbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.siemens-energy.com/global/en/priorities/future-technologies/hydrogen.html
 
Redigerat:
Jag läste om Siemens drömmar för inte så länge sedan. Då berörde dom inte kostnaderna alls. Hur är det med det nu? Du som nyss har läst kan förhoppingsvis svara på det tack!
 
T TommyC skrev:
Jag läste om Siemens drömmar för inte så länge sedan. Då berörde dom inte kostnaderna alls. Hur är det med det nu? Du som nyss har läst kan förhoppingsvis svara på det tack!
Jag hittar inte något om kostnaderna heller (har läst litegrann i alla fall), det känns ungefär som hela Tysklands miljöpolitik - rena önskningar om att det blir bra i slutänden...
 
T TommyC skrev:
Jag läste om Siemens drömmar för inte så länge sedan. Då berörde dom inte kostnaderna alls. Hur är det med det nu? Du som nyss har läst kan förhoppingsvis svara på det tack!
Nej det kostar ju multum, EU beviljade att Tyskland gör ett stödpaket på 280 miljarder SEK.
Men jag tycker om ideerna om framtiden och tror på vätgasen men MED en väl balanserad mängd kärnkraft.
Vi får se vad Macron och Scholz kommer fram till!?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittar inte något om kostnaderna heller (har läst litegrann i alla fall), det känns ungefär som hela Tysklands miljöpolitik - rena önskningar om att det blir bra i slutänden...
Dyrt men ett mycket trovärdigt hållbart energissystem för framtiden ihop med kärnkraft.
Sen har vi egentligen perfekta förutsättningar för att producera vätgas.
Norge går i samma tankar.

Från USA.
"“U.S. nuclear power plants are essential to achieving President Biden’s climate goals and DOE is committed to keeping 100% clean electricity flowing and preventing premature closures,”
https://www.energy.gov/articles/doe...-americas-clean-nuclear-energy-infrastructure
 
Jag tror att vätgas har en viss potential, kanske till och med en stor potential, men...
...det är tyvärr inte någon lösning på problemet med intermittent vind och sol för elproduktion till hushållen.
 
men MED en väl balanserad mängd kärnkraft så behövs varken vindkraft eller vätgas för elförsörjning. Det var så vi hade det innan de inkompetenta förstörde för oss.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
men MED en väl balanserad mängd kärnkraft så behövs varken vindkraft eller vätgas för elförsörjning. Det var så vi hade det innan de inkompetenta förstörde för oss.
Jo men nu går vi mot nya tider och glöm det förgångna och jag tycker det ser bra ut förutom då Tysklands vägran angående kärnkraft. Sen ser ju Frankrike även positvt på "Net-zero industry act" men vill inte ha någon "diskriminering" av fransk kärnkraft. Vi behöver sedan en bra mix med icke fossila bränslen.
Tyska Uniper är redan i Luleå och nosar.
"BotnialänkenH2
Den felande länken för den tyska bilindustrin?"
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/botnialanken/
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att vätgas har en viss potential, kanske till och med en stor potential, men...
...det är tyvärr inte någon lösning på problemet med intermittent vind och sol för elproduktion till hushållen.
Jodå det skulle funka gemensamt med andra länder som även de bygger ny kärnkraft. Bygger vi en handfull nya SMR så tror jag det kan gå ihop. Sen har vi då problemet Danmark-Tyskland att förse med el i åratal framåt under främst den kalla årstiden.
Beslutas Hybrit och nya SMR kärnreaktorer i Sverige så är det bara att åka och ta oss in i vätgassamhållet.
Men Macron och Scholz måste bli kompisar först!
 
P paralun skrev:
Jodå det skulle funka gemensamt med andra länder som även de bygger ny kärnkraft. Bygger vi en handfull nya SMR så tror jag det kan gå ihop. Sen har vi då problemet Danmark-Tyskland att förse med el i åratal framåt under främst den kalla årstiden.
Beslutas Hybrit och nya SMR kärnreaktorer i Sverige så är det bara att åka och ta oss in i vätgassamhållet.
Men Macron och Scholz måste bli kompisar först!
Tyvärr så låter du som en papegoja. Argumenten uteblir. Massor av länkar och referenser, men inga konkreta resonemang eller argument.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr så låter du som en papegoja. Argumenten uteblir. Massor av länkar och referenser, men inga konkreta resonemang eller argument.
Jo nu ser det ut så här inom EU så jag förstår inte varför allt ifrågasättande som att Sverige på något sätt inte påverkas av EU's beslut? Sen finns det ju inga siffor på kalaset men klart trovärdigt i mina ögon inkl kärnkraft.
Du hittar inga detaljer och här kan du börja leta efter riktiga detaljer.
https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/net-zero-industry-act_en
I Sverige har man knapp vaknat... eller vill man inte ha någon debatt?
 
Nissens
P paralun skrev:
I Sverige har man knapp vaknat... eller vill man inte ha någon debatt?
Det är inte så att du och Ulltand är samma person? Ni verkar båda konsekvent försöka vinkla precis allt i de flesta trådar till att Sverige är dåligt, alltid med svepande osakliga påståenden.

Rätt märkligt.
 
P paralun skrev:
Jo nu ser det ut så här inom EU så jag förstår inte varför allt ifrågasättande som att Sverige på något sätt inte påverkas av EU's beslut? Sen finns det ju inga siffor på kalaset men klart trovärdigt i mina ögon inkl kärnkraft.
Du hittar inga detaljer och här kan du börja leta efter riktiga detaljer.
[länk]
I Sverige har man knapp vaknat... eller vill man inte ha någon debatt?
Eller så har man i Sverige ett helt annat energisystem med helt andra utmaningar...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.