pacman42 pacman42 skrev:
Eller så har man i Sverige ett helt annat energisystem med helt andra utmaningar...
Men vi hänger ju ihop numera...det finns inget eget svenskt längre utan vi måste anpassa oss till EU som med allt. Men vi kan ju göra det mer eller mindre smart... och vi har bra förutsättningar för att göra det smart.
 
P paralun skrev:
Men vi hänger ju ihop numera...det finns inget eget svenskt längre utan vi måste anpassa oss till EU som med allt. Men vi kan ju göra det mer eller mindre smart... och vi har bra förutsättningar för att göra det smart.
Så du menar att vi skall installera gas i hushållen? Det är ju en sak som gör vårt energisystem väldigt annorlunda än det på kontinenten och som driver en vätgasekonomi där.

För många större företag som kan nyttja vätgas smart så är lokal produktion från el smartare än att ha pipelines. För mindre företag är pipelines ännu mindre attraktivt.

Jag ser definitivt en möjlighet till pipeline runt Bottenviken på både den svenska och finska sidan, till den kan man koppla massafabriker, stålverk, kemiindustri, kopparproduktion mm. Men detta är en "nischad marknad" trots att den innebär enorma energimängder. Pipelinen kommer dessutom att bli väldigt dyr. Men med de gasmängder som behövs för vissa industrier så kan det löna sig. Jag är dock tveksam om det lönar sig längre söderut än Luleå på den svenska sidan, Bolidens behov (Rönnskärsverken utanför Skellefteå) ser rätt annorlunda ut men kanske att de är intresserade också. Även massaindustrin kan dra nytta av detta, men även här så är det långt mindre energimängder vi pratar om och ekonomin kan bli svår att få ihop, men med det som grund så kan det löna sig till Kemi (kanske till Uleåborg också) på finska sidan och till Piteå på den svenska. Men det är tveksamt, det kommer att kosta mycket pengar.

Gasledningar längre söderut? Knappast. Elledningar och lokal lagring av lokalt producerad vätgas är troligen billigare för de industrier som har de behoven. Iom att jag bor nära en av naturgasledningarna så kan jag dessutom berätta att den inte har särskilt stor diameter, vilket begränsar överföringsmöjligheterna.
https://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/naturgas/

Mellaneuropa ser helt annorlunda ut, de har redan mängder med gasledningar. Se detta:
- https://mb.cision.com/Public/3229/2879190/ac76e7ed4e7c7092_400x400ar.jpg
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
C
Tyskarna har ju lång erfarenhet av det där med vätgas.

Hindenburg_disaster.jpg

:crysmile:
 
  • Haha
  • Wow
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Men vi hänger ju ihop numera...det finns inget eget svenskt längre utan vi måste anpassa oss till EU som med allt. Men vi kan ju göra det mer eller mindre smart... och vi har bra förutsättningar för att göra det smart.
Jo, vi hänger ihop men det fortfarande olika länder så det funkar inte att vi går fram med en motion i riksdagen om att stänga ett tyskt kolkraftverk tex, så det är därför helt meningslöst att tjata om detta i ett svenskt forum, det sker lämpligast i ett tyskt. Vår elproduktion är i det närmaste koldioxidfri och det är därför som våra neddragningar måste kommer från andra områden.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, vi hänger ihop men det fortfarande olika länder så det funkar inte att vi går fram med en motion i riksdagen om att stänga ett tyskt kolkraftverk tex, så det är därför helt meningslöst att tjata om detta i ett svenskt forum, det sker lämpligast i ett tyskt. Vår elproduktion är i det närmaste koldioxidfri och det är därför som våra neddragningar måste kommer från andra områden.
Jo vitsen med tjötet om tyska kolkraftverk är ju att alternativet är att "kannibalisera" på Sverige samt Norge och det måste alla känna till. Det finns ju en orsak till att det blir höga elpriser, sen ser man då det gigantiska tyska underskottet med elproduktion.

Men nu ser det lovande ut iaf, tror aldrig jag sett en sådan vändning av en opinion!;)
https://www.dn.se/sverige/kraftigt-okat-stod-for-mer-karnkraft/
Men Macron och Scholz måste göra upp så att investerarna vet vad som gäller.
 
P paralun skrev:
Jo vitsen med tjötet om tyska kolkraftverk är ju att alternativet är att "kannibalisera" på Sverige samt Norge och det måste alla känna till. Det finns ju en orsak till att det blir höga elpriser, sen ser man då det gigantiska tyska underskottet med elproduktion.

Men nu ser det lovande ut iaf, tror aldrig jag sett en sådan vändning av en opinion!;)
[länk]
Men Macron och Scholz måste göra upp så att investerarna vet vad som gäller.
Fel igen. Du skriver:
”Jo vitsen med tjötet om tyska kolkraftverk är ju att alternativet är att "kannibalisera" på Sverige samt Norge och det måste alla känna till.”


Tyskland är så många gånger större än Sverige/Norge så vår export av el dit är marginell ur Tysk synvinkel. Att vår export öht skulle vara ett alternativ till Tysk inhemsk kolkraft är så galet det kan bli.

Höga elpriser beror på höga gaspriser, inte på Tyskt ”elunderskott”

Återigen är du vårdslös med sanningen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fel igen. Du skriver:
”Jo vitsen med tjötet om tyska kolkraftverk är ju att alternativet är att "kannibalisera" på Sverige samt Norge och det måste alla känna till.”


Tyskland är så många gånger större än Sverige/Norge så vår export av el dit är marginell ur Tysk synvinkel. Att vår export öht skulle vara ett alternativ till Tysk inhemsk kolkraft är så galet det kan bli.

Höga elpriser beror på höga gaspriser, inte på Tyskt ”elunderskott”

Återigen är du vårdslös med sanningen.
Jag tittar på iskalla fakta direkt från tyskarna, en bit ner på sidan så kan du botanisera några veckor hur de kör.
https://www.smard.de/home
Sen har vi ju inte haft några höga elpriser och det beror ju på kolproduktionen!
 
P paralun skrev:
Jag tittar på iskalla fakta direkt från tyskarna, en bit ner på sidan så kan du botanisera några veckor hur de kör.
[länk]
Sen har vi ju inte haft några höga elpriser och det beror ju på kolproduktionen!
”Sen har vi ju inte haft några höga elpriser och det beror ju på kolproduktionen”

Vad menar du? Har vi inte höga elpriser?
 
Z Zodde skrev:
”Sen har vi ju inte haft några höga elpriser och det beror ju på kolproduktionen”

Vad menar du? Har vi inte höga elpriser?
Nej inte efter Nyår, och det beror ju främst på tysk kolproduktion.
De har inte behövt "kannibalisera" av Norge samt Sverige.
 
P paralun skrev:
Nej inte efter Nyår, och det beror ju främst på tysk kolproduktion.
De har inte behövt "kannibalisera" av Norge samt Sverige.
Då har du missat nåt. Elpriserna är fortfarande myyycket höga. Självklart lägre än extremåret 2022 men flera gånger högre än sista 25åren.

Varför de är lägre än 2022 beror på att gaspriset som toppade över 300€ nu ligger kring 45€
Har alltså mycket lite med nån tysk kolproduktion att göra. (Som om den skulle styra hela Europa s elpris)
 
Z Zodde skrev:
Då har du missat nåt. Elpriserna är fortfarande myyycket höga. Självklart lägre än extremåret 2022 men flera gånger högre än sista 25åren.

Varför de är lägre än 2022 beror på att gaspriset som toppade över 300€ nu ligger kring 45€
Har alltså mycket lite med nån tysk kolproduktion att göra. (Som om den skulle styra hela Europa s elpris)
Elpriserna är inte mycket höga jämfört med halvåret innan och det beror främst på den tyska kolproduktionen och gaspristaksavtalet. Tysklands Energiewende är bara ett stort skämt.

Nu ska jag njuta av artikeln igen....
https://www.dn.se/sverige/kraftigt-okat-stod-for-mer-karnkraft/
 
P paralun skrev:
Elpriserna är inte mycket höga jämfört med halvåret innan och det beror främst på den tyska kolproduktionen och gaspristaksavtalet. Tysklands Energiewende är bara ett stort skämt.

Nu ska jag njuta av artikeln igen....
[länk]
Du har svårt att ta in fakta?
Varför kommer du dragande igen med att gaspristaksavtalet har något som helst med dagens gaspris att göra:
Eller att tysk kolproduktion sänkt elpriset i hela Europa.
Klipp in EN ENDA marknadskommentar som hävdar det du påstår ovan.
Du lär inte lyckas för det finns INTE just pga att det inte stämmer.

Så sluta spamma tråden med hemsnickrade teorier utan förankring i verkligheten.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, paralun har 247 inlägg i tråden.
Var 5'e inlägg kommer från denna användare, jag måste säga att jag är glad att ha denne på ignore och inte behöva läsa allt, ... tror jag ...
i alla fall av vad jag kan avgöra på de reply's jag ser ... ;)


ps. ignore, det kom på långt före denna tråden , ds
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, paralun har 247 inlägg i tråden.
Var 5'e inlägg kommer från denna användare, jag måste säga att jag är glad att ha denne på ignore och inte behöva läsa allt, ... tror jag ...
Och tack vare din kloka framförhållning har du sluppit läsa ordet Energiewende 197 ggr - lyckans ost ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.