D
C cpalm skrev:
Nej, sett över ett år, som i undersökningen, är årsmedelpriset per kWh fullständigt ointressant för den med elbaserad uppvärmning. Lejonparten av förbrukningen är Dec-Mar och det är inte då elpriset är som lägst, om man säger så.
Så det är dåligt att vi ligger lite lägre i pris än de andra länderna, svårt att förstå vad det argumenteras för?
 
Så här har man då producerat i Tyskland senaste veckorna.
"Februarihögtryck" med kalla nätter, lite vind och mörkt på natten är nog det sämsta för Energiewende.
https://www.smard.de/en

Stapeldiagram visar Tysklands elproduktion och konsumtion per energikälla över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
D djac skrev:
Så det är dåligt att vi ligger lite lägre i pris än de andra länderna, svårt att förstå vad det argumenteras för?
Det är väl uppenbart att det inte är dåligt att vårt årsmedelpris är lägre? :thinking:

Mitt argument är att lågt årsmedelpris inte skall förväxlas med låg årsnettokostnad. Det är väl till syvene och sist hur situationen påverkar hushållens (och för den delen så klart även näringslivets) plånböcker som är relevant?
Misstänker förvisso att vi i jämförelse inte tillhör de värst drabbade där heller, men det är inget som denna "fakta" ger svar på. Det är min kritik.
 
D djac skrev:
Så det är dåligt att vi ligger lite lägre i pris än de andra länderna, svårt att förstå vad det argumenteras för?
Det är väl alldeles utmärkt och vad röda SVT vill framskina vete tusan?

Problemet är ju de volatila perioderna men nu har ju läget helt klart stabiliserats....
De volatila höga priserna har då benämnts som "Tysklandspriser" men nu slipper vi dessa av någon anledning....

Linjediagram med flera dataserier över tid, visar trender eller mätningar, med navigeringsalternativ och datumfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly12/?view=chart
 
C cpalm skrev:
Lejonparten av förbrukningen är Dec-Mar och det är inte då elpriset är som lägst, om man säger så.
det där tål att granskas! (eller tål kanske inte...;))

det är ungefär fifty-fifty att vintermånaderna är dyrare än helårsgenomsnittet:

Stapeldiagram visar elpriser över fyra svenska områden, jämför vinter mot årspriser för olika år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag gissar att hjärnan gör en omedveten emotionell sammanblandning av "elpris per kWh" och "elräkningens storlek i kr" – elräkningen är ju normalt högre vintertid, men elpriset är inte alltid högst då
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Det är väl alldeles utmärkt och vad röda SVT vill framskina vete tusan?

Problemet är ju de volatila perioderna men nu har ju läget helt klart stabiliserats....
De volatila höga priserna har då benämnts som "Tysklandspriser" men nu slipper vi dessa av någon anledning....

[bild]
[länk]
Det var bara lite fakta, tror inte de vill mana till varken det ena eller det andra faktiskt.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Det är väl uppenbart att det inte är dåligt att vårt årsmedelpris är lägre? :thinking:

Mitt argument är att lågt årsmedelpris inte skall förväxlas med låg årsnettokostnad. Det är väl till syvene och sist hur situationen påverkar hushållens (och för den delen så klart även näringslivets) plånböcker som är relevant?
Misstänker förvisso att vi i jämförelse inte tillhör de värst drabbade där heller, men det är inget som denna "fakta" ger svar på. Det är min kritik.
Nej, så är det ju, även om det är mindre dyrt i Sverige än i de andra länderna så är det ju inte billigt, jämfört med tiden före prishöjningarna men det står ju bjärt kontrast mot den uppiskade och skeva bilden som en del felaktigt försöker positionera som fakta.
 
D djac skrev:
Det var bara lite fakta, tror inte de vill mana till varken det ena eller det andra faktiskt.
Jo men att visa ett snittpris för SE1-SE4 ger ju inte sanningen, sen skulle det vara uselt med den produktion vi har om det inte skulle vara så här. Sen beror ju priset på elexport eller inte.
 
C
harka harka skrev:
det där tål att granskas! (eller tål kanske inte...;))
Suck... Ja ja, fortsätt ni att kika på snittpriser om ni tycker det är relevant. Det som är intressant för mig är priset på de kWh jag faktiskt köper. Dvs. inklusive "profilkostnaden".
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Suck... Ja ja, fortsätt ni att kika på snittpriser om ni tycker det är relevant. Det som är intressant för mig är priset på de kWh jag faktiskt köper. Dvs. inklusive "profilkostnaden".
Jag förstår nog vad du menar men hur tänker du att man enkelt ska jämföra elpriserna mellan elområden om man inte gör så?

Man skulle ju kunna ta en simulerad förbrukningsprofil men då skulle åtminstone 99% här klaga på att den inte matchar just deras..
 
Mikael_L
C cpalm skrev:
Mmmmm... De flesta av oss har dock inte betalat de 1,19 kronor/kWh de räknar med i sin kalkyl...
Hade jag gjort det hade jag varit rätt nöjd.
Jag killgissar att det då var ca 1,19 i snitt i SE3, SE4 hade högre, men SE1,2 mycket lägre men dock så liten befolkning (mindre än ett Stockholm bor det i SE1+2).
SE4 hade ju 1,52
 
C
D djac skrev:
Jag förstår nog vad du menar men hur tänker du att man enkelt ska jämföra elpriserna mellan elområden om man inte gör så?
Man måste kanske ha insikten att en sådan jämförelse inte låter sig göras så enkelt?
Eller åtminstone sansa sig lite i vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen. Att ta den för vad den är. I synnerhet när man jämför marknader med olika förbrukningsmönster, olika skattemässiga förutsättningar, osv.
 
C cpalm skrev:
Man måste kanske ha insikten att en sådan jämförelse inte låter sig göras så enkelt?
Eller åtminstone sansa sig lite i vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen. Att ta den för vad den är. I synnerhet när man jämför marknader med olika förbrukningsmönster, olika skattemässiga förutsättningar, osv.
Jo siffrorna har ju F-kassan och borde enkelt kunna synas.
Sen klagar de själva nu att det verkar blivit klart galet med sjukelbidraget.
https://www.aftonbladet.se/minekono...s-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1066738
 
D
C cpalm skrev:
Man måste kanske ha insikten att en sådan jämförelse inte låter sig göras så enkelt?
Eller åtminstone sansa sig lite i vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen. Att ta den för vad den är. I synnerhet när man jämför marknader med olika förbrukningsmönster, olika skattemässiga förutsättningar, osv.
Så vad gissar du, att vi trots lägst snittpris hamnar hög(s)t i årlig kostnad?

Som konsument är jag inte jätteintresserad av vad en enskild kWh kostar, jag köper ju så många, viktigare med totalkostnad över perioden, tex året, så för mig funkar det absolut att ta ett årssnitt.
 
C
D djac skrev:
Så vad gissar du, att vi trots lägst snittpris hamnar hög(s)t i årlig kostnad?
Som sagt, gissar att vi inte hamnar högst, men inte heller lägst.

Som konsument är jag inte jätteintresserad av vad en enskild kWh kostar, jag köper ju så många, viktigare med totalkostnad över perioden, tex året, så för mig funkar det absolut att ta ett årssnitt.
Men ett rakt årssnitt av marknadspriset ger dig inte totalkostnaden över perioden. Det är ju hela min poäng.
Vad spelar det för roll om snittpriset är 1 kr när du i själva verket köpte 5000 st för 3 kr och 1000 st för 50 öre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.