K krfsm skrev:
Man kan också notera att Entsoe-länken du gav matchar med det Nordpool visar under fliken "physical exchange".

Problemet är att physical exchange kan skilja väldigt mycket gentemot det bokade på dagen före-marknaden. Titta t.ex. på gårdagen 5/3 kl 8-9 och flippa mellan day-ahead flows och physical exchange. Helt plötsligt går det 500 MW mindre till SE3 från SE2, men det kommer 500 MW från NO1 vilket i det bokade var ett litet flöde åt andra hållet! Och det är inte de enda flödena som skiljer sig.
Jo nu vet jag inte hur Baltic Cable siffrorna "läckte ut" men SvK borde ju ha ett konto/flaskhals där pengarna trillar in. Skulle vara mer intressanta än Entso-e sk "transparens". Men det avslöjade väl för mycket?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte hur Baltic Cable siffrorna "läckte ut" men SvK borde ju ha ett konto/flaskhals där pengarna trillar in. Skulle vara mer intressanta än Entso-e sk "transparens". Men det avslöjade väl för mycket?
Om man bara vill veta hur mycket pengar SVK har på det kontot så kan man ju läsa årsredovisningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
BalticCable är ju egentligen hårresande.
Ännu värre var det tidigare när bolaget formellt sett inte var en nätoperatör enligt EU:s definition och de kunde stoppa mellanskillnaden rakt ner i kassan. Men det är väl inget direkt scoop att Baltic Cable drar in feta flaskhalsintäkter. Det har ju tjafsats om dessa i snart 10 år.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ännu värre var det tidigare när bolaget formellt sett inte var en nätoperatör enligt EU:s definition och de kunde stoppa mellanskillnaden rakt ner i kassan. Men det är väl inget direkt scoop att Baltic Cable drar in feta flaskhalsintäkter. Det har ju tjafsats om dessa i snart 10 år.
Jo men de stora summorna kom ju nu.
Men jag tog bara Baltic Cable som ett exempel och jag skulle vilja se en , per flaskhals lista.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ännu värre var det tidigare när bolaget formellt sett inte var en nätoperatör enligt EU:s definition och de kunde stoppa mellanskillnaden rakt ner i kassan. Men det är väl inget direkt scoop att Baltic Cable drar in feta flaskhalsintäkter. Det har ju tjafsats om dessa i snart 10 år.
Det är väl bara att bygga Hansa Powerbridge och något hybridnät vid Kriegers flak, så löser sig flaskhalsproblemet lätt...
 
P paralun skrev:
Jo men de stora summorna kom ju nu.
Men jag tog bara Baltic Cable som ett exempel och jag skulle vilja se en , per flaskhals lista.
Det borde du kunna se med data från Nordpool alt Entsoe.
 
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Detta då Sverige tidvis är beroende av elimport.
Är vi verkligen beroende, eller är det bara stundtals som importpriserna är billigare än marginalproduktionen på hemmafronten och vi därför importerar?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men de stora summorna kom ju nu.
Jo, så klart, men det är ju ingen hemlighet att det är så systemet fungerar menar jag.
 
C cpalm skrev:
Jo, så klart, men det är ju ingen hemlighet att det är så systemet fungerar menar jag.
Jo men.... såg man per flaskhals så ringade man ju in problemen.
SvK inkasserade cirkus 100 miljarder totalt men jag har aldrig sett någon redovisning per flaskhals.
Men möjligen politiskt inkorrekt och omöjligt? Danmark lär ligga risigt till, Tyskland osv.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är vi verkligen beroende, eller är det bara stundtals som importpriserna är billigare än marginalproduktionen på hemmafronten och vi därför importerar?
Under förmiddagen 16 december så importerade Sverige över 3000 MW och det samtidigt som priserna var mycket höga pga. kyla och svag vind. #942
"– Under en normal vinter är Sverige beroende av import 36 timmar för att upprätthålla effektbehovet"
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ken-for-bortkoppling-av-el-i-vinter-har-okat/

Om det inte hade varit så hade man inte behövt planera för frånkopplingar pga. effektbrist.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
SvK inkasserade cirkus 100 miljarder totalt men jag har aldrig sett någon redovisning per flaskhals.
Är inte helt insatt, men är det någon av de andra kablarna där inte SVK har en ägarandel? Fick för mig Baltic Cable är den enda, men kan ha fel. Det borde ju inte vara något problem att få fram siffror där SVK är delägare(?) Är det det du menar hemlighålls?
 
C cpalm skrev:
Är inte helt insatt, men är det någon av de andra kablarna där inte SVK har en ägarandel? Fick för mig Baltic Cable är den enda, men kan ha fel. Det torde ju inte vara något problem att få fram siffror där SVK är delägare(?)
Jag tror de siffrorna är väl dolda men hos SvK borde det synas per flaskhals med egna konton.
Men hittar någon det här så skulle det vara klart intressant.
 
Det är ju bara att summera prisskillnaden och flödet. Det är knappast hemliga uppgifter.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara att summera prisskillnaden och flödet. Det är knappast hemliga uppgifter.
Jo men då har du att göra ett tag...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.