Ja, de avtalen kan ju tecknas vilken väg som helst.
 
D daVinci skrev:
Om de andra fordringsägare och kreditgivare fått möjlighet att låna ut mer men tackat nej så har dom exakt inget att lipa över.
Du fattar egentligen att det inte är poängen, va?
 
D daVinci skrev:
Ah, OL2 är trasigt då. Har dom maintenance så här sent på året? Så många finns ju inte i Sverige och Finland. Ja ja, då finns en förklaring.
Men det var ändå intressant att priset i SE1+2 inte verkade påverkas. Inte nämnvärt iaf.
Det finns inte så mycket kapacitet ut från SE1+2/NO3+4, och speciellt när OL3 kör fullt är kapaciteten SE1->FI sänkt. Aurora line kanske påverkar när den blir klar.
D daVinci skrev:
I det här läget så har det naturligtvis betydelse. Annars vet jag inte om den länken är så tungt nedlastad längre?
Det har blivit betydligt mindre belastning på länken sedan OL3 startade. Men när det blåser lite i Finland/Baltikum och behovet är större så används den rätt frekvent. (När priset är lågt i Finland används den inte mycket, eftersom kapaciteten FI->SE3 är marginell.)

Det främsta problemet för oss SE3-elkunder är väl att den i praktiken snor 1,2 GW av kapaciteten SE2->SE3 som ofta är en begränsning vintertid.
D daVinci skrev:
Dom behöver helt klart fler. Och det verkar dom vara på gång med. Där vill/får inte lokala sovjeterna hindra ny elproduktion.
Kanske blir en del batterilager också. Verkar mycket populärt i Sverige nu.
Fingrid har redan stopp för att ansluta fler vindkraftverk i vissa delar av västra Finland (där vindläget är bäst), eftersom nätet inte tål att man ansluter mer vindkraft innan det har byggts ut. Jag vet inte hur långt de kommit med utbyggnaden, men stoppet var för något år sedan.
D daVinci skrev:
Har det någon nämnvärd betydelse. Jag tänker mig att den inte påverkar polska priser nämnvärt och inte heller importen till Baltikum från Polen.
Det är alltid svårt att räkna på, för Polens nät är lite skumt. I praktiken borde egentligen norra Polen vara ett eget elområde. Polen har ett undantag där import/export gentemot centrala Polen är begränsad medan transit (Tyskland-Sverige-Baltikum) inte är det.
D daVinci skrev:
50 öre är klart trevligare. Dock har jag sett att Finland fortfarande ligger ganska högt ofta. Behövs väl mer elproduktion där.
Baltikum har också väldigt lite vind och vattenkraft. Det senare gör också att de får lite lustiga utbudskurvor. För timmen 17-18 t.ex. så fanns det inget utbud mellan €6/MWh och €82/MWh.
D daVinci skrev:
De trasiga reaktorerna i Frankrike borde ha gett bra klirr i kassan för de elproducenter som levererade. Kanske var avsiktligt från EDF's sida. Flamanville 3 blev så mycket dyrare att man behövde ta till drastiska metoder får att få ekonomin på plus.
Höga priser och trasiga reaktorer var enormt jäveldåligt för EDF, eftersom de i kraft av sin storlek hade särskilda regler där de behövde sälja el billigt till andra elhandlare. När reaktorerna inte levererade behövde man köpa el dyrt på spotmarknaden för att sedan sälja den billigt. Från Reuters om problemet:
EDF has also been hobbled by a regulated tariff system, known as Arenh, that forces it to sell electricity at below market prices.

Under the scheme, it must sell 100 terawatt/hours (TWh) of nuclear generation to power retailers and large consumers at 42 euros/MWh, while the French baseload 2023 contract was 462.50 euros/MWh on Tuesday.

This year, the government also raised the amount of power EDF had to sell to competitors at a low price as it seeks to shield consumers from surging energy prices. That has added to EDF's costs.

The group sells forward its estimated nuclear output. If it does not produce enough electricity, it has to buy it back on the market, with prices now at historic highs.

EDF expects a hit of 18.5 billion euros to its core earnings in 2022 from production losses, on top of a loss of 10.2 billion euro due to the energy price cap.
Mer än två Flamanville 3 i förlorad inkomst på ett år. Jag tror att de hellre hade sett att de där kraftverken rullade på...
 
Z Zodde skrev:
Det e väl snarare sån att all derivathandel inte nödvändigtvis behöver gå över Nasdaq utan kan ske direkt mellan producent/konsument.
Jag funderar på om inte de också kan lägga "nettobud" på Nordpool. Dvs om man får 200 MW som andel i OL3 och vill plocka ut 200 MW för att driva sitt pappersbruk, så budar man 0 MW och är därmed skyddad från prispåverkan. Sen får man förstås betala överföringskostnader till Fingrid och man har en risk på balansmarknaden ifall endera faller ifrån.

Statkraft gick för ganska många år sedan ut med att de skulle lägga köp- och säljbud separat istället för ett nettobud, för att de är så stora på sin marknad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.