Mikael_L
Förövrigt är det imorgon negativt elpris i SE3 precis hela dygnet. Jag tror att det är första gången vi får ett helt dygn med negativt elpris, alla timmar.

Någon gång mitt på dagen så bottnar det med -23 öre/kWh, men de flesta timmarna är det typ 1-2 öre eller mindre, men negativt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du vet väl att vem som helst kan skriva vilken dynga som helst på Wikipedia?
Författaren till din länkade artikel anger att vindkraftparken på Lillgrund, som är havsbaserad, producerar 34% av sin kapacitet, så ditt påstående om 42-45% kapacitetsfaktor finns det inget stöd för i din länk.
Sen anger han olika många timmar per år för olika beräkningar, men så är det med wikipedia...
Den reaktor i Oskarshamn som fortfarande är i drift efter sossarnas och miljödårarnas massaker har en driftfaktor på 93%, och det är planerbar kraftproduktion, inte slumpkraft som sol och vind.
det som skrivs på Wikipedia undgår i alla fall viss granskning av communityn och kan rättas till – till skillnad från det som skrivs i forum och "nyhetssiter" som kan skriva vad skräp som helst och stå oemotsagda i evighet

wikipedia-exemplet med vindkraftparken Långgrunds kapacitetsfaktor (34%) var ett givet val när den artikeln skrevs med Sveriges enda havsvindpark – idag är vindparken till åren då Långgrund invigdes redan 2007 och har en maximal [vingtoppshöjd] på 115 meter

men tekniken utvecklas på tjugo år...

vad som ser ut att bli Sveriges andra havsvindpark, Galene utanför Varberg med planerad driftstart om fyra år, kommer ha en vingtoppshöjd på maximalt 340 meter (slutlig utformning inte vald) och ha en kapacitetsfaktor på 48.5 %

https://www.ox2.com/sv/sverige/projekt/galatea-galene/
 
K karlmb skrev:
Hur menar du nu? Har du räknat alla möjliga avtal med alla möjliga priser?
😂
Nej, självklart inte. Poängen är den att jag inte ser att det finns någon vinning i marginalerna när vi pratar om låga priser, när risken ligger på de höga priserna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt är det imorgon negativt elpris i SE3 precis hela dygnet. Jag tror att det är första gången vi får ett helt dygn med negativt elpris, alla timmar.

Någon gång mitt på dagen så bottnar det med -23 öre/kWh, men de flesta timmarna är det typ 1-2 öre eller mindre, men negativt.
Sommar, blåsigt och dessutom sol på kontinenten
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sommar, blåsigt och dessutom sol på kontinenten
Men här på nästan-kontinenten blir det 161,5% dyrare än i dag 😉😢
 
Redigerat:
Mikael_L
D Dilato skrev:
Men här på nästan-kontinenten blir det 161,5% dyrare än i dag 😉😢
Ja ser man på...
I SE4 sticker priserna iväg kl 20.00.
Men fram till dess får ni njuta av samma låga elpriser som jag får. :)

Vi får dock förmoda att det inte kommer eldas speciellt mycket kol eller gas i hela Europa imorgon, fram till sena kvällen.
Så imorgon ska jag ladda elbilen fullt och vet då att jag inte kör koleldad bil, utan vind och solkraftsdriven bil. :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Imorgon ser man solens påverkan på elpriserna. Det är den som gör skillnaden mellan strax under noll öre och de större negativa priserna mitt på dagen.

Vindkraften bromsar in (förutom PPA) när priset går under nollan, så inte den subventionerade solenergin...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon ser man solens påverkan på elpriserna. Det är den som gör skillnaden mellan strax under noll öre och de större negativa priserna mitt på dagen.

Vindkraften bromsar in (förutom PPA) när priset går under nollan, så inte den subventionerade solenergin...
Ja och det är inte svensk solel som drar ner priset. SE4 har i morgon samma priser som Tyskland och Holland. Eller annorlunda uttryckt, vi hade haft samma pris även om vi inte haft solceller i SE4.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt är det imorgon negativt elpris i SE3 precis hela dygnet. Jag tror att det är första gången vi får ett helt dygn med negativt elpris, alla timmar.
nästan...även i fjol hade vi i alla svenska elområden enbart negativa priser den 8 augusti

därtill den 12, 14 samt 15 oktober med 0 som högsta pris i SE1-4
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, självklart inte. Poängen är den att jag inte ser att det finns någon vinning i marginalerna när vi pratar om låga priser, när risken ligger på de höga priserna.
Ett PPA där risken delas bättre mellan köpare och säljare är naturligtvis inte raketkunskap.
Och det finns ingen naturlag som säger att all risk måste ligga hos säljaren, allt handlar om villkoren och priset.
 
K karlmb skrev:
Ett PPA där risken delas bättre mellan köpare och säljare är naturligtvis inte raketkunskap.
Och det finns ingen naturlag som säger att all risk måste ligga hos säljaren, allt handlar om villkoren och priset.
Jo jag tar det en gång till....

I det nya förslaget till gemensamt elhandelsavtal så vill man införa att staten kan gå in som garant för avtalet.

"Det nya i kommissionens förslag är att den föreslår att medlemsstaterna ska säkerställa att det finns instrument som till exempel statliga garantier alternativt bankgarantier, för de som tecknar ett PPA-avtal. Det skulle innebära att staten går in som garant och minskar risken, om en av parterna tappar sin kreditvärdighet, vilket skulle kunna bidra till fler investeringar i ny produktion."

Men här körde man då fast i Bryssel och man kan inte enas om kärnkraften inkl investeringar på samma villkor.

Länken är bra!
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...tmarknaden-for-el---men-vad-ar-det-egentligen
 
K karlmb skrev:
Ett PPA där risken delas bättre mellan köpare och säljare är naturligtvis inte raketkunskap.
Och det finns ingen naturlag som säger att all risk måste ligga hos säljaren, allt handlar om villkoren och priset.
Risken är nog rätt bra delad redan idag. Det är dock skillnad på ett smältverk där elen kanske står för runt 15-20% av kostnaderna och en vindkraftspark där elen står för 100% av inkomsterna. Den ena är känsligare för prisskillnader än den andra...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Risken är nog rätt bra delad redan idag. Det är dock skillnad på ett smältverk där elen kanske står för runt 15-20% av kostnaderna och en vindkraftspark där elen står för 100% av inkomsterna. Den ena är känsligare för prisskillnader än den andra...
Jo men om nu staten börjar gå in som garant, vad händer?
 
P paralun skrev:
Jo men om nu staten börjar gå in som garant, vad händer?
Garant för motpartsrisken har väl inget å göra med prisrisken? Hur tänker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.