Mikael_L
D djac skrev:
78%
[länk]
Den siffran är jag ganska säker på gäller alla 12 reaktorerna under alla år de varit i drift.

De 6 vi har kvar idag har rätt sällan haft under 85% under de senaste 10 åren, och mer ofta 90% eller mer.

Räknar vi in alla reaktorer under alla åren kommer den erkänt dåliga O1 att dra ner snittet ordentligt, samt att alla uppgraderingar och ombyggnationer som gjorts som ibland inneburit att en reaktor stått nästan hela året, kommer också räknas in.

Våra idag urgamla reaktorer kommer troligen inte bli föremål för några uppgraderingar, effektökningar eller andra större ingrepp, då det börjar lida mot slutet av sin livstid, vilket kommer hålla uppe tillgänglighetsfaktorn på slutet (ja om de nu inte börjar gå sönder då, men jag har förstått det som att de Svenska reaktorerna är i rätt gott skick).
 
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller inte, det får vi se. Någon ska driva verksamheten vidare och kan då ta över lånen.
Ofta innebär det dock en nedskrivning av lånen i samband med rekonstruktion.
Eller att banken plötsligt äger en vindkraftspark som den sen måste sälja för lägre pris än lånen.

Men det är inget säkert och skrivet i sten här, parken kan ju också bedömas så pass värdefull att banken kommer undan med blotta förskräckelsen, någon köper den för såpass högt pris att banken går skadefri.

edit:
Jag inser nu att det kanske var precis det här du menade ... ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Det gör det definitivt inte av det enkla skälet att tillgängligheten för vindkraften är betydligt lägre än vad kärnkraften ger.

Att kunna producera 1000MW några enstaka timmar per dag/vecka/månad/år driver inga industrier.
Nu är det så att den allmänna bedömningen av produktion från vindkraft är att den har en kapacitetsfaktor på ca 32-35% för landbaserad och minst 10% till för havsbaserad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapacitetsfaktor

Så snälla, uttala dig inte om sånt du inte vet något om.
 
Balanseringskostnaderna har ju ökat med från någon miljard till upp mot 8 miljarder/år. är ju bara att tacka vindkraften och Tysk solkraft.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det där ser ut som siffror från Svensk Vindenergi. SvK anger ju istället 9% även om jag funderar på om det verkligen rör sig om samma sak även om de använder samma begrepp.
Svenska kraftnät gör en bedömning av tillgängligheten utav vindkraft vid topplasttimmen, alltså vad man kan utgå skulle kunna finnas vid en given tidpunkt – inte den genomsnittliga effekten över en längre period

utfallet är givetvis annorlunda:
Diagram över elproduktion under topplasttimmen åren 2004-2023, visar kärnkraft, vattenkraft och vindkraftens utfall i procent av kapaciteten. Datakälla: Svenska kraftnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som lägst har vindkraften levererat 11% av installerad effekt under topplasttimmen (2018/19) och som mest 66% (2020/21)

i vintras (den 16 januari klockan 9-10) levererades 19% av vindkraftens installerade effekt, och i genomsnitt har leveransen över de senaste 15 årens topplasttimme varit 28%
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det där ser ut som siffror från Svensk Vindenergi. SvK anger ju istället 9% även om jag funderar på om det verkligen rör sig om samma sak även om de använder samma begrepp.
Ja den där bilagan var riktig fulstatistik.
Där anger man effektfaktor för året om för vissa kraftslag och andra, t.ex. vindkraft, anges effektfaktor för topplasttimmen, allt troligen för att svärta ner vind och solkraft i den där rapporten.
Märkligt att de gör så utan att det blir ett himla liv.

De hade ju också kunnat angett att kärnkraft har 0% i effektfaktor under sommarrevisionen.

Och oljekondens och gasturbiner anger de till 90%,varför ???
Antingen är det 100%, för när de kör så kör de.
Eller så får man ange typ 1%, för resten av året står de stilla, ungefär som att kärnkraften står stilla ungefär 10-15% av året och får en effektfaktor på ca 83%
 
Mikael_L
E Emanuel01 skrev:
Balanseringskostnaderna har ju ökat med från någon miljard till upp mot 8 miljarder/år. är ju bara att tacka vindkraften och Tysk solkraft.
Någon slags källa på det där tack!
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
våra vindkraftverk har mellan 32% och kanske uppåt 45%. Den högre siffran gäller bästa vindlägen för havsbaserad vindkraft.
Vindkraftsvurmande källor med särintressen skriver om högre kapacitetsfaktorer än så här, men då sånt är partsinlagor brukar jag dra bort momsen på fantasisiffrorna, likaså när jag lyssnar på försäljare som berättar hur mycket man tjänar/sparar på deras produkt.

Men nu ser jag att även energiföretagen anger rätt höga siffror för vindkraft
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vindkraft/havsbaserad-vindkraft/

Och den källan tror jag är hyggligt seriös i alla fall, de avhandlar ju alla kraftslag, är intresserade av alla teknologier.

Men det är ändå rätt att alltid minska sådana här siffror lite, för även vindkraftverk och solpaneler kommer ibland gå sönder, de kommer stå utan produktion för service, underhåll och reparationer osv, som alltså drar ner kapacitetsfaktorn. Det är ju därför kärnkraft inte har 100%, vilket de annars skulle ha.

När man i någon artikel meddelar att havsbaserad vindkraft har 50% så är det i princip helt garanterat bara räknat på hur vinden är över året, det är inte medräknat övriga stopp av verken för service och sånt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där anger man effektfaktor för året om för vissa kraftslag och andra, t.ex. vindkraft, anges effektfaktor för topplasttimmen, allt troligen för att svärta ner vind och solkraft i den där rapporten.
mjaa, de gör en analys av hur [illa] läget kan komma att se ut när läget blir som mest ansträngt (topplasttimmen) kommande vinter, och då räknar de på att nästan all kärnkraft är i gång (90%) och att vind kan ge 9% och sol 0%

när sen vindkraften ibland ger över 60% av sin kapacitet under topplasttimmen och skickar in 5-6 GW, så blir inte topplasttimmen inte särdeles ansträngd alls – eller vice versa, när kärnkraften ger under 70% blir det jobbigare än tänkt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
tycker jag väl som en del andra (nötegårdsgubben t.ex?) att det borde inte finnas någon styrning alls, ingen bonus/malus,, utan att sånt här ska marknaden sköta själv.
Ganska rätt tolkat. Jag är för beskattning av negativa externaliteter, som CO2-utsläpp, men jag är mot att politiker leker företag för pengarna.

Tittar vi specifikt på Sverige så har vi sannolikt för höga koldioxidskatter i förhållande till den skada som skapas, men givet att de globalt istället är på tok för låga är det väl sånt man får ta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den där bilagan var riktig fulstatistik.
Där anger man effektfaktor för året om för vissa kraftslag och andra, t.ex. vindkraft, anges effektfaktor för topplasttimmen, allt troligen för att svärta ner vind och solkraft i den där rapporten.
Märkligt att de gör så utan att det blir ett himla liv.
Jo lite märkligt är det håller jag med om. Samtidigt kan jag också tycka att en sådan faktor, alltså tillgänglighet vid topplast, blir mer relevant ju lägre siffran är. I takt med att vi bygger ut energiproduktionen med kraft med låg tillgänglighet vid topplast blir ju siffran mer relevant eftersom det blir mer omfattande att hantera den.
Mikael_L Mikael_L skrev:
De hade ju också kunnat angett att kärnkraft har 0% i effektfaktor under sommarrevisionen.
Javisst men den siffran är ju mindre relevant eftersom den till stor del går att hantera/planera. D.v.s. hänsyn till den är redan tagen.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och oljekondens och gasturbiner anger de till 90%,varför ???
Antingen är det 100%, för när de kör så kör de.
Eller så får man ange typ 1%, för resten av året står de stilla, ungefär som att kärnkraften står stilla ungefär 10-15% av året och får en effektfaktor på ca 83%
Jag tror man avser % av tiden man behöver den.

Det är väl kanske så att man redovisar/tänker annorlunda beroende på produktionsmetod. De kan ju också vara rimligt eftersom de har olika egenskaper/utmaningar och man behöver analysera dem efter det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller inte, det får vi se. Någon ska driva verksamheten vidare och kan då ta över lånen.
Efter en viss procents nedskrivning av skulderna. Det är så det fungerar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man ser hur blixtsnabbt alla bostadsbyggen stoppas så fort räntan höjs och kunderna inte längre står och nytecknar sig för BR-köp, så kan man ju undra över varför de som stoppar in kapital i vindkraftverk inte stoppar på dagen, när de får veta att t.ex. Markbygden inte går runt.

Jag misstänker att vindkraft faktiskt fortfarande är en vinstaffär för de flesta. Det går ju rykten om att markbygden länsades på pengar av sin huvudägare genom räntesnurror och sådana upplägg. Rätt skött hade parken kanske gett vinst.
Ett PPA behöver ju inte se ut som det de hade i Markbygden.
 
K karlmb skrev:
Ett PPA behöver ju inte se ut som det de hade i Markbygden.
Hur intressant är då ett PPA för köparen? Det blir snabbt mer intressant att köpa prisförsäkringar istället. PPA är ju intressant för köparen just för att säljaren står för prisförsäkringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom på att ifall du skulle orka gå genom min inläggshistorik, så kommer du också se att jag gnäller på politiker och partier. Och du kommer också märka att jag gnäller rätt mycket på S och MP, kanske mest ...?
Men även dagens regering har fått många skopor ovett av mig för att de försöker luras så med populistisk men osann retorik i sin valrörelse osv.

Så jag är absolut inte felfri vad gäller att blanda in politik, men jag hyser inget ensidigt agg, utan jag är mest förbannad på dem alla. Samtidigt som jag förstår att de (för det mesta) gör så gott de kan, det är ingen lätt uppgift, även om nu alla taxichaufförer och frisörer inte tror det.
Hör du röster också när du börjar svara dig själv?🤣🤣
pacman42 pacman42 skrev:
Hur intressant är då ett PPA för köparen? Det blir snabbt mer intressant att köpa prisförsäkringar istället. PPA är ju intressant för köparen just för att säljaren står för prisförsäkringen.
Det finns många aspekter på alla avtal. Riskövervältring är bara en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.