G OMathson skrev:
Och ändå tvärt nej av Uniper att ens "tänka mer kk" i Sverige.
Jo men eftersom tyska staten numera äger Uniper till 99% för att undvika en megakonkurs så är det ju bara att lyda. Robert Habeck rules så att Scholz kan sitta kvar, jmf Sverige MP-S.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Habeck
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, nu ska man väl inte dra för stora växlar på regionalval, men så gick det ju i just Bayern (och Hessen) i helgen.

[bild]
[bild]
Jo jag vet men tycker det är olyckligt att blanda in ren politik.... men jovisst det borde vara hög tid för en "politisk harakiri" av de gröna även i Tyskland i likhet med vad som hände i Sverige.
Kan man inte kompromissa om någonting så borde det bli så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du i samma veva kan se till att det slutar vara bilköer i rusningstrafik och människor kommer dit de ska tackar jag dig. Likt många andra saknar jag nämligen förmåga att få brister att försvinna genom diktat.
Då borde du ju vilja avskaffa våra elområden för länge sedan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elområdena är dock ett annat problem, där exempelvis Tyskland får konstlat höga priser i norr för att efterfrågan är hög i söder, samtidigt som det saknas överföringskapacitet däremellan.

Det hanteras om jag förstår det rätt genom kraftig marknadsinblandning från den systemansvariga i Tyskland.

Lösningen är inte att vi blir spm Tyskland med ett stort dysfunktionellt elområde, utan att de tvingas införa fler tills de förbättrat sitt nät.
Du menar så vi får ett högt konstlat pris i norr pga stor efterfrågan från kontinenten i söder?
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då borde du ju vilja avskaffa våra elområden för länge sedan.
Det var en stor portion ironi i det inlägget.

K karlmb skrev:
Du menar så vi får ett högt konstlat pris i norr pga stor efterfrågan från kontinenten i söder?
Med tanke på hur dåligt det går att få dig att förstå
K karlmb skrev:
Du menar så vi får ett högt konstlat pris i norr pga stor efterfrågan från kontinenten i söder?
För att få det att fungera med ett elområde trotts flaskhalsar måste de göra åtgärder för att få samma pris i hela Tyskland.

Om vi försöker oss på samma sak skulle vi i princip behöva trissa upp priset i resten av sverige till SE4 priser. Vilket skulle leda till en massa import som vi inte vill ha i norr, det går helt enkelt inte när det finns så mycket utlandskablar. Till viss del kan man få ner priset i söder genom att upphandla produktion som är dyrare.

Jag räknar dock inte med att du förstår problematiken alls. Du tycker väl att ”Det är ju bara att ta bort elområden”

Edit: Ursäkta tonen, men det är något frustrerande när man förklarar om och om igen på låg nivå och du ändå inte begriper.
 
  • Gilla
Zodde och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var en stor portion ironi i det inlägget.


Med tanke på hur dåligt det går att få dig att förstå

För att få det att fungera med ett elområde trotts flaskhalsar måste de göra åtgärder för att få samma pris i hela Tyskland.

Om vi försöker oss på samma sak skulle vi i princip behöva trissa upp priset i resten av sverige till SE4 priser. Vilket skulle leda till en massa import som vi inte vill ha i norr, det går helt enkelt inte när det finns så mycket utlandskablar. Till viss del kan man få ner priset i söder genom att upphandla produktion som är dyrare.

Jag räknar dock inte med att du förstår problematiken alls. Du tycker väl att ”Det är ju bara att ta bort elområden”

Edit: Ursäkta tonen, men det är något frustrerande när man förklarar om och om igen på låg nivå och du ändå inte begriper.
Det är tydligt du själv som inte begriper. Eller käftar emot bara för sakens skull.
Det jag menade med diskussionen om Tyskland var att Nötegårdarn skrev att konstlade priser inte var bra. Och våra elområden ger konstlade priser eftersom de inte är annat än just konstlade avgifter den allra största tiden av året. Vi släcker inte halva Sverige om någon tänder en bastu för mkt i Skåne tex.
Sedan förstår alla tanken att det ska driva mot mer kapacitet av produktion eller överföring där konsumtionen finns.
Men det har fungerat fram till nu i Tyskland utan elområden trots allt. Mkt pga av att Sverige hjälpt dem fylla på så fort de bett om det.
 
  • Haha
  • Wow
Zodde och 1 till
  • Laddar…
😡
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då borde du ju vilja avskaffa våra elområden för länge sedan.
Absolut! Jag är mycket kritisk till hur staten genom Svenska kraftnät och lagstiftning av olika slag försatt oss i den situation vi är i.

Men det jag är kritisk mot är underutbyggnaden av nätet och oförmågan att behålla/få byggt kraftverk där efterfrågan finns.

Jag vill alltså att problemen som drivit fram elområdena åtgärdas. Löser man de problemen så blir inte elområdena i sig ett problem längre.

- - -

Men vi ska förstås inte blunda för den internationella handeln och dess inverkan. Svenskar och företag i Sverige påverkas förstås även av beslut och skeenden utomlands. Men att skylla på utlänningar så fort vi har problem i Sverige är alltid en problematisk utväg.

Vi måste alltid även fråga oss vad vi själva gjort, varför vi gjort det och vad det faktiska utfallet blivit. Här kan vi se en lukrativ exportmarknad som i någon mån sker på SE4:s bekostnad. Det hade med relativ enkelhet kunnat lösas på bättre sätt om energipolitiken drivits seriösare de senaste 20 åren.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill alltså att problemen som drivit fram elområdena åtgärdas. Löser man de problemen så blir inte elområdena i sig ett problem längre.
Och elområden är heller inte ett problem, utan de är lösningen på ett annat problem.
Och kapacitetsavgifterna är tänkt att vara lösningen på nästa problem.


Men att naturgasen blev otroligt dyr har vi ingen annan lösning på än att någon faktiskt måste betala för den el som måste produceras samt att elpriset måste tillåtas vara såpass gynnsamt att någon har råd att bygga ny och annan slags elproduktion.

Det skulle kunna bli ungefär samma effekt om uran plötsligt kostade 50ggr mer att köpa, eller om vattnet som rinner genom kraftverksdammarna plötsligt skulle kosta pengar (men kanske inte lika stor effekt, då majoriteten av elen i Europa produceras med fossil energi, inte kärnkraft eller vattenkraft)
 
  • Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är tydligt du själv som inte begriper. Eller käftar emot bara för sakens skull.
Det jag menade med diskussionen om Tyskland var att Nötegårdarn skrev att konstlade priser inte var bra. Och våra elområden ger konstlade priser eftersom de inte är annat än just konstlade avgifter den allra största tiden av året. Vi släcker inte halva Sverige om någon tänder en bastu för mkt i Skåne tex.
Sedan förstår alla tanken att det ska driva mot mer kapacitet av produktion eller överföring där konsumtionen finns.
Men det har fungerat fram till nu i Tyskland utan elområden trots allt. Mkt pga av att Sverige hjälpt dem fylla på så fort de bett om det.
Jo men nu är nog inte Tyskland det största problemet när de nu eldar på med sitt kol så fort solen/vinden tryter. Huvudproblemet är nog Danmark och deras kroniska underskott som driver upp spotpriset.
Nu ser det då även ut som man sänker sig själva när man inte gör något.

.
 
P paralun skrev:
Jo men nu är nog inte Tyskland det största problemet när de nu eldar på med sitt kol så fort solen/vinden tryter. Huvudproblemet är nog Danmark och deras kroniska underskott som driver upp spotpriset.
Nu ser det då även ut som man sänker sig själva när man inte gör något.

.
Spelar ingen roll. Problemet är att man tillåts tanka ur ett enskilt elområde vid export utan någon som helst ersättning till de som drabbas. Man kunde vända på det och kräva att varje exportör fick upphandla eller bygga en egen ledning över gränsen dit man vill exportera. Varför ska exportörer åka snålskjuts på vårt gemensamma elnät?
 
K karlmb skrev:
Spelar ingen roll. Problemet är att man tillåts tanka ur ett enskilt elområde vid export utan någon som helst ersättning till de som drabbas. Man kunde vända på det och kräva att varje exportör fick upphandla eller bygga en egen ledning över gränsen dit man vill exportera. Varför ska exportörer åka snålskjuts på vårt gemensamma elnät?
Jo för att det är helt i enlighet med elhandelsavtalet inom EU som vi skrivit på.

Men det börjar se kritiskt ut i Danmark och något måste nog göras
https://www.tn.se/naringsliv/32092/...is-till-grannlanderna-danmark-ropar-pa-hjalp/
 
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo för att det är helt i enlighet med elhandelsavtalet inom EU som vi skrivit på.

Men det börjar se kritiskt ut i Danmark och något måste nog göras
[länk]
Äh, inget kommer att hända så länge våra poltiker sitter still i båten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Äh, inget kommer att hända så länge våra poltiker sitter still i båten.
Jo men de sitter säkert still i båten eftersom de vet att det pågår ett febrilt arbete i EU-Bryssel med ett nytt elhandelsavtal. Nästa vecka ska man mötas...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Äh, inget kommer att hända så länge våra poltiker sitter still i båten.
Vad ska hända tycker du. Jag förutsätter att du inte vill att det byggs fler exportledningar som du nyss skrev. Men vad vill du? Förbjuda handel över gränsen?

Förstår du alls hur elmarknaden fungerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.