Är det bara jag som är nöjd med mina svenska snickare? Hör av sig vid oklarheter, kommer med förslag på ändringar där jag själv gjort tankevurpor, allmänt trevliga och lösningsorienterade och fakturerar bara i efterskott. Visst har det blivit missar på ett par ställen men det är ingen slump att dessa missar uppträtt där jag som beställare varit otydlig. Man måste rannsaka sig själv också och engagera sig lite grann i projektet.

Utländsk arbetskraft kan jag tänka mig kräver mer av kunden vad gäller tydliga underlag och tät dialog men jag tror att många får oförtjänt mycket skit pga att beställaren haft dålig koll.
 
Mikael_L
Jag har ju anlitat så väldigt lite arbetskraft öht. :surprised:

Men jag är relativt nöjd till helt nöjd med det mesta. Bara rejält missnöjd med en (svensk).


Men jag ser ju dock vad som händer runt omkring mig. Jag ser ju vad för slags personer som arbetar på samma ställen som jag, de flesta verkar bra, men en del känner mig jag rejält tveksamma inför (skulle aldrig våga anlita dom privat). Detta följer inte nationsgränser, språk, religion eller kön, vad jag kunnat utröna.
Jag hittar helt enkelt "slarvpellar och skitstövlar" inom alla kategorier av människor.

Ungefär samma sak kan jag väl sammanfatta vänners berättade erfarenheter med också.
Fast när vänner berättar om sina erfarenheter så blir det naturligtvis lite övervikt av dåliga erfarenheter. Det som gått bra, men inte lysande på något vis (dvs det mesta utförda arbetet för oss alla) är ju ingen historia att berätta om.
 
Redigerat:
Finns alltid bra och dåligt av allt...snickaren och elektrikern ( Svenska) jag ibland använder är uppemot 60 bast och har oftast en helt annan känsla för service och kvalité, aldrig några problem, dom yngre snickarna vi hade som satte första balken ( extremt underdimensionerad) för en del års sen...snabbt som fan skulle det gå och resultatet blev skit.
 
Mikael_L
Ja det är tråkigt att yrkesstoltheten brister alltmer.

Men vem vet, de unga killarna och tjejerna idag kanske jobbar upp sin yrkesstolthet under årens lopp om de blir kvar som hantverkare.
De där duktiga 60-plussarna kanske också var osnutna odrägliga slöfockar när de var 23år ... :)
 
Min erfarenheter:

- 20 år sen, bygge av fritidshus: helsvenska byggare två killar som byggde allt från grund till nock. Oklanderlig kvalitet i alla detaljer och bra pris.

Nutid:

- Polack med svensk firma, renovering av tvättstuga och gästtoa. Bra pris, resultatet nätt och jämnt godkänt. Lite slarv i detaljarbetet.

- Helsvenska snickare, byte av fasadpanel. Kunde inte hålla avtalade tider, jobbade ett fåtal timmar per dag, allmänt slapp attityd. En hel del mindre fel i arbetet som fick rättas till. Slutresultatet nätt och jämnt godkänt. Dyrt i förhållande till resultatet.

- Svensk grävfirma, schaktarbete inför grundgjutning. Snabba, effektiva, bra pris.

- Svensk betonggjutarfirma, ung kille. Suveränt bra jobb till OK pris.

- Svensk VVS-firma (golvvärme och tappvatten till tillbyggnad). Hög timtaxa men jobbade snabbt och effektivt. Ca 20% dyrare materialkostnad jämfört med priserna på de billigaste näthandlarna (acceptabelt).

- Svensk byggfirma med rumänska arbetare. Stomme, tak och innerväggar tillbyggnad. Bra pris, snabbt och effektivt jobb. Bra resultat men krävde en del översyn så att jag kunde korrigera en del fel under arbetets gång.

När jag hör runt bland bekanta får jag intrycket att hos dem som är missnöjda är det blandat mellan svenska och utländska hantverkare, med en viss övervikt på missnöje med svenska hantverkare. Missnöjet med svenska hantverkare är oftast att de har dålig arbetsmoral, inte följer överenskommelser, och slutresultatet blir dyrt i förhållande till resultatet. Missnöjet med utländska är oftare att de avvikit från svenska normer och praxis av okunskap, men sällan ren inkompetens.
 
Sjöbban skrev:
Vi har gjort en större renovering för dryga miljonen hittills. Önskar att jag hade upptäckt den litauiska firma som vi nu anlitar långt tidigare. Det hade sparat både mycket pengar men också underlättat mkt administrativt och man hade sluppit oroa sig för vad det ska stå på nästa faktura.
De gör jobbar snabbt, effektivt, håller rent och har hög kvalitet på utfört arbete. Vi anlitar numera ingen annan än dem när det kommer till snickeri, målning, murning eller markarbeten. Målare med 25 års erfarenhet som tar hälften så mkt betalt som svensk motsvarighet och med bättre slutresultat, hur kan man inte anlita dem?
Dessutom upplever jag dem som ärligare och mindre omständliga än svensk motsvarighet, när vi anlitat svenska hantverkare är det mer regel än undantag att fakturan inte stämmer med vad man kommit överens om eller att antalet fakturerade timmar överstiger vad jag själv noterat att de varit på plats. Med litauerna är det raka motsatsen, förra gången räknade jag att deras målare var här 16 timmar men de fakturerade för 12 osv, minimala materialpåslag, förbrukningsmaterial och liknande är inget de bryr sig om att fakturera över huvud taget

Jag har nästan exakt samma erfarenhet från en lägenhetsrenovering för några år sedan, också av en litauisk firma av en händelse. Punktliga, inget strul, bra pris och enligt överenskommelse. Ledsnade på att knappt ens få svar på offertförfrågan från de svenska firmor jag kontaktade och de få offerter jag fick var orimligt höga. Vid den tidpunkten, verkade det finnas väldigt gott om jobb. Fick till slut tips om lituaiska firman via en bekant som hade använt dem med bra resultat. För min del hade jag nog inte kunnat få jobbet gjort med de tidsramar jag hade om det inte funnits utländska hantverkare att tillgå.
 
Mikael_L skrev:
Ja det är tråkigt att yrkesstoltheten brister alltmer.

Men vem vet, de unga killarna och tjejerna idag kanske jobbar upp sin yrkesstolthet under årens lopp om de blir kvar som hantverkare.
De där duktiga 60-plussarna kanske också var osnutna odrägliga slöfockar när de var 23år ... :)
Min erfarenhet av de äldre gardet 40-50 talister är tvärtom, en slöare grupp får man leta efter.
På byggen.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag måste säga att jag typ nästan aldrig ser någon över 55 år i byggsvängen.

Jag tror de flesta har slutat (kroppen kanske har givit upp), chefar över en egen liten byggfirma, har blivit kontorsfolk och arbetsledare osv.

Så jag har faktiskt ingen god uppfattning över hur de är som grupp (sett som hantverkare).
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vilket superintressant och bra inlägg av dig ConnyN! Blir glad över dit initiativ till diskssion :)

Min erfarenhet är liksom din att "svenska" hantverkare gärna försöker tälja guld med smörkniv för att sen bli arg om man ifrågasätter dem. Jag har vid ett flertal tillfällen fått offerter som landat runt 1000 kr/h. Skillnad i kvalitet på jobbet är aldrig beroende på vilken nation hantverkaren kommer utan enbart på individen som gör jobbet. D.v.s. det finns lika många ruttna "svenska" hantverkare som det finns ruttna "icke svenska" hantverkare.

Ett par exempel

Skulle lägga om taket för ett par år sedan, Jag har 140m2 tak, 15 grader taklutning, sutterängkåk. D.v.s. enkla förhållanden. Jag räknade själv på materialkostnader på ca 30-35 tusen och tog in tre offerter

Offert 1 från svensk firma med en infödda arbetare 172´
Offert 2 samma som ovan fast med ett lägre pris på 145´
Offert 3 svensk firma fast med ägare och arbetare från Bulgarien, pris 100´

Alla tre mycket kompetenta företag, med gott renommé. Skillnaden låg i priset. Jag ställde frågan till offert 1 om vad han tänkte göra för alla pengarna men hur han än försökte redogöra för den tid han skulle använda fick jag aldrig till antalet behövda timmar kontra antalet verkligt använda timmar. Jag ska vara ärlig och säga att det aldrig ställdes upp någon ställning runt huset och det ingick troligen i offert 1 och 2. När företaget från offert 3 kom och gjorde jobbet så sprang 8 gubbar upp och rev ner det gamla taket innan jag hunnit åka till jobbet. Sen var det slutinspektion efter lunch dagen efter. Mycket seriöst och snyggt jobb.

Exempel 2

Behövde mura upp min skorsten 2,5 meter, det var ett tidspressat projekt och hade mycket svårt att få tag på firmor som kunde ställa upp men fick till slut även här in 3 offerter.

Och även här var två av dem från svenska mycket välrenommerade företag i Stockholmstrakten som gav ungefär likadana offerter på 60´ EFTER ROT!!!! för att mura upp 2,5 meter skorsten på samma kåk som ovan. Jag konstaterade att jag kunde ta tjänstledigt i typ 2 månader och gå och plocka upp en sten mellan kaffekopparna. En av dem bemödade sig inte ens att komma och titta på jobbet innan han skickade offert båda blev mycket irriterade när jag konfronterade dem. Tredje offerten kom från en svensk murare, egenföretagare, svenskt företag, svensk medborgare men född i Polen. 35000:- före rot var hans offert, mycket seriös hantverkare. Tyvärr hade han inte tid att göra jobbet p.g.a. av min tidspress så jag var länge inne på att ta tjänstledigt tills jag hittade en svensk man i Jönköping som tagit fasta på problematiken i Stockholm och Göteborg och pendlade med en "icke svensk" hantverkare som hjälpte mig med jobbet för en lägre summa som kanske inte helt var "ovan bordet". Men anledningen till den lösningen var att de svenska firmorna gav helt oresonliga offerter. Och slutligen fick jag ett mycket bra utfört jobb.

Min erfarenhet är att skillnaden ligger i attityden till kunden och inte i kvaliteten för det utförda jobbet mellan det som, i denna diskussion, kallas "svenska arbetare" och "polska arbetare" Framförallt är det dessa småjobb, likt dina och mina exempel ovan, som skapar problem. Jag har vid ett flertal tillfällen fått höra från "svenska firmor" "det är mycket nu, men hör av dig om 6 månader. Jag har aldrig hört liknande från en"icke svensk" hantverkare. Det brukar snarare låta som "ja visst när får jag komma" Känns som sagt som ett attitydproblem snarare än ett kvalitetsproblem.
 
  • Gilla
politby
  • Laddar…
Mycket seriöst jobb trots att det utfördes utan ställning vet inte om jag riktigt håller med där. Inte så konstigt om priserna varierar om man struntar i säkerheten utan springer upp på taket och river.
 
  • Gilla
Marre666 och 2 till
  • Laddar…
Det är roligt när folk tycker det är seriöst när folk kommer och bygger om och riskerar livet.
 
Polos skrev:
Det är roligt när folk tycker det är seriöst när folk kommer och bygger om och riskerar livet.
Dessutom är ju risken inte obefintlig att beställaren = byggherren = fastighetsägaren inte har klart för sig vilket ansvar han har själv och kanske ej heller kollat upp vilka försäkringar som finns.
Arbete på höjd är ju en risk i sig och om någon ramlar ner och skadar sig, på vems bord hamnar skadeståndsanspråket?
 
Tack för kommentaren Polos och smurfen72, misstänkte att jag skulle få den också. Kan nästan säga att jag la den som ett lockbete, för jag utgår från att ni tycker det är seriöst och roligt att offerera 72000:- för att ställa upp en byggställning runt ett sutteränghus med plan mark runt om.
 
skadeståndsanspråket hamnar på byggherren, om du nu inte visste det roland53
 
PG Lindgren skrev:
skadeståndsanspråket hamnar på byggherren, om du nu inte visste det roland53
Just det, och vem är då byggherren?;)
Det som ser billigt ut i första anblicken kan bli dyrt... mycket dyrt ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.