Om jag hade bett den firman som jag anlitade att ställa upp en byggställning för jobbet så hade han gjort det, och jag kan garantera att han inte hade debiterat mig vare sig 42000:- eller än värre 72000:- för den byggställningen. Däri ligger skillnaden, tyvärr
 
PG Lindgren skrev:
Tack för kommentaren Polos och smurfen72, misstänkte att jag skulle få den också. Kan nästan säga att jag la den som ett lockbete, för jag utgår från att ni tycker det är seriöst och roligt att offerera 72000:- för att ställa upp en byggställning runt ett sutteränghus med plan mark runt om.
Wow vilket lockbete. Nej såklart du ska tjäna pengar på andras säkerhet för det är ju så seriöst 👍🏻
 
Redigerat:
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
PG Lindgren skrev:
Om jag hade bett den firman som jag anlitade att ställa upp en byggställning för jobbet så hade han gjort det, och jag kan garantera att han inte hade debiterat mig vare sig 42000:- eller än värre 72000:- för den byggställningen. Däri ligger skillnaden, tyvärr
Jag kan också slänga upp en byggnadsställning för en låg peng, men att låta andra arbeta på den utan att kunna certifiera att jag har använt rätt material och att jag har utbildning är ju lika omdömeslöst som att låta någon flänga upp på taket utan något alls.
Det är inte bara själva arbetet, transport av ställningsmaterial fram o tillbaks utan själva ställningarna är ju en inte föraktfull investering bara det.
Finns ställnigsmaterial och utbildad personal att tillgå för en billigare peng så är det kanon, men man måste nog titta lite mer än på slutpriset vad som ingår i de olika offerterna. :x
 
Sen är det ju halvkul om man får en skada på huset i framtiden och det visar sig att jobbet inte är fackmässigt utfört (enligt svenska definitioner). Har själv fått riva och bygga om ett halvt hus pga. tidigare ägare som stirrat sig blind på timkostnader. En bra sak var dock att vi behövde sällan vattna blommorna i köket eftersom de droppade från fönsterkarmarnas ovansidor när det regnade.
 
Folk verkar tro att hög offert oseriös firma, kan det inte vara så att firman var seriös där av priset ?
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Polos skrev:
Folk verkar tro att hög offert oseriös firma, kan det inte vara så att firman var seriös där av priset ?
Svårt det där, även oseriösa firmor, och kanske speciellt dom är väl många gånger oblyga och kan dra på så in i h-e.
Därav många gånger svårt att skilja agnarna från vetet.
På offertpriset kan man nog inte avgöra utan då är det kanske referenser, god sådana, man bör förlita sig på. :)
 
PG Lindgren skrev:
Tack för kommentaren Polos och smurfen72, misstänkte att jag skulle få den också. Kan nästan säga att jag la den som ett lockbete, för jag utgår från att ni tycker det är seriöst och roligt att offerera 72000:- för att ställa upp en byggställning runt ett sutteränghus med plan mark runt om.
Har ingen koll på vilket pris som är rimligt för ställning runt ditt hus och det spelar ingen roll det är inte seriöst att byta tak utan ställning och om du tyckte priset på 72000 kr var oskäligt finns det säkert flera firmor att ta in anbud från som utför jobbet på ett säkert och lagligt sätt.
 
Men låt oss börja räkna, vi benar ner till min slutsats. Vad är då ett rättfärdigande pris för att sätta upp en byggställning? Jag har redan angett att kostnad för material var ca 30-35000:-, kan det, högt räknat, kosta 10000:- för en byggställning? Vad behöver vi mer, en container kanske, säg 3000:-. Låt mig veta vad saknar jag? Bilen, brukar vara en kostnad också, framför allt här i Stockholm, säg 2000:- .Då kommer vi fram till att 172000:- - 35000:- - 10000:- - 3000:- - 2000:- = 122000:-
Detta är ett par år sedan (2012) så timpriserna var inte riktigt desamma som idag, får jag för enkelhetens skull säga 500:- ink. moms/h? Det innebär i så fall att du har en gubbe som står och går på mitt tak i 244h, d.v.s. 8 h per dag, 5 dagar i veckan i 6,1 veckor,. Nu kommer du ju inte ensam, så säg att ni är 3 gubbar. så avrundar vi neråt och därmed har du tre gubbar som klampar på mitt tak 8h/dag fem dagar i veckan i två veckor. Hallå vad gör ni där upp???!!! :x

Mina Bulgarer, med svensk firma, F-skatt, pratar svenska u name it, spenderade, högt räknat, 8 gubbar 10/h första dagen, två gubbar 4h andra dagen = 88h. Ok, jag vet jag är ledsen jag bad dem inte sätta upp en byggställning, det var klumpigt av mig. Nästa gång ska jag göra det, och återigen, jag lovar er, det kommer inte ta dem vare sig 156h eller 72000:- att få dit ställningen.

Snälla slå hål på mina siffror, om ni kan.... finns det kostnader jag missar?
Min uppfattning är fortfarande att det som skiljer är att de "polska" hantverkarna är mer arbetsbenägna än de "svenska" hantverkarna. Kvaliteten mellan en "icke svensk" seriös hantverkare och en "svensk" seriös hantverkare är attityden, arbetsviljan och slutligen därmed priset.

Notera att ovan resonemang gör att offert 2 kan anses som ganska seriös. När jag stod och valde mellan dem så tyckte jag att den var några tior för dyr. Dels grundade jag det på att grannen använt sig av den firman några månader tidigare för typ 110000:-, och då har de en tvåplans funkiskåk. Sen är det faktiskt så att Bulgarerna, vare sig ni vill tro på det eller ej, kommer med ett mycket gott rykte från alla de jobb som de utför. Och jag hade ett par referenser ( än fler idag) Så då var valet inte så svårt, när den synliga kostnaden är 40000:- lägre.
 
Redigerat:
Polos skrev:
Min erfarenhet av de äldre gardet 40-50 talister är tvärtom, en slöare grupp får man leta efter.
På byggen.
Ser du många 40-talister på byggen? Jag trodde dom hade gått i pension....;)
 
PG Lindgren skrev:
Så då var valet inte så svårt, när den synliga kostnaden är 40000:- lägre.
Om det i slutänden handlar om 40.000:- skillnad så är det väl där ungefär den felande byggnadsställningen kommer in.

Nu vet jag inte varken mått eller höjd på ditt hus och det är efter det som priset på byggnadsställningar räknas fram, men som jämförelse.
Bor på en ort där det finns 3 konkurrerande byggställningsföretag, varav en riktigt stor. Alltså inte läge att ge fantasiofferter och transportkostnaden minimal.
Jag lät bygga en ställning vid en gavel (ca 8 m/45 gr gavel) som skulle fogas om (år 2014). Ställningen kostade mig 8.500:- ink moms och då ingick 25 dagars hyra av ställningen. Applicera detta på ett hus med 2 långsidor säg 2x16 m så har du dom 40.000:- ungefär +/-. ... och lite transportkostnader ..... och Stockholmstillägget är väl minst 35% ....:rolleyes:
 
PG Lindgren skrev:
Men låt oss börja räkna, vi benar ner till min slutsats. Vad är då ett rättfärdigande pris för att sätta upp en byggställning? Jag har redan angett att kostnad för material var ca 30-35000:-, kan det, högt räknat, kosta 10000:- för en byggställning? Vad behöver vi mer, en container kanske, säg 3000:-. Låt mig veta vad saknar jag? Bilen, brukar vara en kostnad också, framför allt här i Stockholm, säg 2000:- .Då kommer vi fram till att 172000:- - 35000:- - 10000:- - 3000:- - 2000:- = 122000:-
Detta är ett par år sedan (2012) så timpriserna var inte riktigt desamma som idag, får jag för enkelhetens skull säga 500:- ink. moms/h? Det innebär i så fall att du har en gubbe som står och går på mitt tak i 244h, d.v.s. 8 h per dag, 5 dagar i veckan i 6,1 veckor,. Nu kommer du ju inte ensam, så säg att ni är 3 gubbar. så avrundar vi neråt och därmed har du tre gubbar som klampar på mitt tak 8h/dag fem dagar i veckan i två veckor. Hallå vad gör ni där upp???!!! :x

Mina Bulgarer, med svensk firma, F-skatt, pratar svenska u name it, spenderade, högt räknat, 8 gubbar 10/h första dagen, två gubbar 4h andra dagen = 88h. Ok, jag vet jag är ledsen jag bad dem inte sätta upp en byggställning, det var klumpigt av mig. Nästa gång ska jag göra det, och återigen, jag lovar er, det kommer inte ta dem vare sig 156h eller 72000:- att få dit ställningen.

Snälla slå hål på mina siffror, om ni kan.... finns det kostnader jag missar?
Min uppfattning är fortfarande att det som skiljer är att de "polska" hantverkarna är mer arbetsbenägna än de "svenska" hantverkarna. Kvaliteten mellan en "icke svensk" seriös hantverkare och en "svensk" seriös hantverkare är attityden, arbetsviljan och slutligen därmed priset.

Notera att ovan resonemang gör att offert 2 kan anses som ganska seriös. När jag stod och valde mellan dem så tyckte jag att den var några tior för dyr. Dels grundade jag det på att grannen använt sig av den firman några månader tidigare för typ 110000:-, och då har de en tvåplans funkiskåk. Sen är det faktiskt så att Bulgarerna, vare sig ni vill tro på det eller ej, kommer med ett mycket gott rykte från alla de jobb som de utför. Och jag hade ett par referenser ( än fler idag) Så då var valet inte så svårt, när den synliga kostnaden är 40000:- lägre.
Det kan säkert vara så att de entreprenörer som lämnade höga priser till dig hade fullt med jobb och skulle dom klämma in ett till så blev det tex övertid och lite högre kostnad och dom kanske inte ens ville ha jobbet men allt är ju intressant till rätt pris. Det är inte du som ska be dom sätta upp byggställning en sån sak är självklart hos en seriös firma och inget kunden väljer att ha eller inte ha. En seriös firma har vissa regler dom måste följa dels ekonomiska med skatter och dylikt och dels skydds biten med tex godkänd byggställning vid vissa arbeten.
 
Nja, jag är fortfarande långt ifrån övertygad..

roland53 skrev:
..... och Stockholmstillägget är väl minst 35% ....:rolleyes:
och min mening är att just det att de 40000 är ganska precis 35%... och det är dem jag blir så frustrerad på :mad:

roland53 skrev:
Nu vet jag inte varken mått eller höjd på ditt hus...
12x8m där ena långsidan är 5m hög och andra långsidan 3 meter hög, båda kortsidorna är typ 5 meter höga.
Blev tvungen att googla lite priser och fann en sida där man kunde hämta ställning själv, hyra i 2 veckor för 9000:- ink. moms. Om de skulle frakta, montera och demontera så ville de ha 23000:- för det, innebär en gubbe på heltid i e vecka för att montera och demontera den ställningen. Det kanske tar så mycket tid, Återigen låter det dyrt, kanske missförstod deras priser.
 
smurfen72 skrev:
Det kan säkert vara så att de entreprenörer som lämnade höga priser till dig hade fullt med jobb ...
...och då hade det varit mycket mer sympatiskt om de hade sagt att de hade fullt upp. Lämnat förslag till när de kunde göra jobbet. Mycket bättre än att debitera övertid till en kund utan att fråga. :mad:

smurfen72 skrev:
Det är inte du som ska be dom sätta upp byggställning en sån sak är självklart hos en seriös firma ...
... och ändå ser man folk utan adekvat säkerhetsutrustning på byggen som tillhör NCC, Skanska, PEAB m.fl. och det är väl ändå seriösa firmor, eller? :p
 
Ncc och peab är nog dom mest oseriösa på marknaden. Och utbildad ställnings montör är inget man kan välja bort det finns regler att följa.
 
Redigerat:
Finndjävel skrev:
Du brukar inte koka ägg så ofta?
Ägg finnes i olika storlek samt kan nedsänkas i kastrullen antingen efter eller innan vattnet börjat koka.
Men ovan nämnda brukar inte anses relevant, utan oftast tillskrivs magi som huvudorsak till hårdkokta ägg under 10 minuter.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.