heimlaga skrev:
Jag vet av egen erfarenhet från Finland att när konjunkturerna planar ut eller vänder nedåt (och det gör de garanterat i Sverige också) blir de inhemska dyrare arbetstagarna ofta uppsagda medan de utländska billiga får arbeta kvar.
!
Sedär, sedär, var gränsen går för 3:e världen var lite diffus för mig.

Nu visar det sig tydligen vara närmare än jag trodde.... :eek:
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag har en "släkting" som har haft som märklig hobby i över 40 års tid att köpa olika slags ruckel "med potential" och lyft upp skicket på.
Det har varit små skärgårdsnära fiskarehus, en otroligt vacker nationalromantisk villa uppfört som otroligt lyxigt sommarhus till en rik familj för drygt 100 år sedan, det har varit en mindre herrgård, ja jag har faktiskt inte koll på alla hus han haft.

Han har således en otroligt lång erfarenhet av hantverkare, och absolut endast Svenska hantverkare de första 20-30 åren av denna långa tid.

Men numera anlitar han uteslutande Polska hantverkare.

Och skälet är att han är otroligt less den vanliga Svenska hantverkaren, som inte gör som man kommit överens om, som inte jobbar på och försöker vara effektiv, som inte kommer när man bestämt.
Timpriset tycker han är rätt sekundärt, förutom att ifall man vill ha hög timpenning, så förväntar han sig någon form av kvalitet på levererad tjänst i gengäld.

Nä han har varit väldigt tydlig med att Svenska hantverkare har förbrukat allt hans förtroende.
Han vet att det finns några bra, som blir ihopbuntade i samma generalisering, men man kan inte hålla på och leta nålar i höstacken hela tiden.
Det låter nästan som du och jag är "släkt" 😉
 
Mikael_L skrev:
Regn var absolut inget problem här, då det gjöts inne i en befintlig (stor) ekonomibyggnad.

Och bara en mindre platta, inte hela byggnadens golv, så det gick att gå runt gjutningen på alla sidor, en sida anslöt mot yttervägg, precis vid porten.

Så det var ett lätt jobb ur den synvinkeln. Nä misslyckandet är nog helt att skylla på att Polackerna inte hade tillräcklig erfarenhet.
Men trots allt skulle jag tro att man också kan råka ut för samma misslyckande med en svensk firma.

Men hade det varit det dubbla priset så hade kanske ett fix av det hela blivit ett garantijobb. Kan man ju åtminstone hoppas.
Trodde det var en svensk firma som klantat sig och det kan dom säkert göra vissa firmor låter ju snikarna gjuta på egen hand och då kan det bli lite tok. Såg en bra text på en tröja en gång (om du tycker det är dyrt leja en bra hantverkare prova en dålig) ☺
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Man kan inte påstå att det är speciellt svårt att gjuta en platta till en vanlig villa för en yrkesman är det nog ett av de enklare jobben man utför.
Med "gjuta" inkluderar jag att bygga rätt fall i badrum, tvättstuga, garage och ev. andra golvbrunnar. Att lägga ut betongen i samma nivå på hela ytan (med hjälp av laser) samt även att plattan ska ha rätt ytstruktur.

Om detta skulle vara ett av de enklare jobben att utföra för en yrkesman så kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är ytterst få yrkesmän som gjuter villaplattor i det här landet. Bakfall, behov av efterspackling i tex badrummets dusch, vågig yta (det bildas lokala vattenpölar när plattan vattnas) samt mindre trevlig yta på garagegolven tillhör mer regel än undantag på de byggen jag sett. Ett skräckexempel var några bekanta som fick flytspackla hela bottenvåningen för att få en yta som de kunde lägga parkettgolv på, deras platta var f.ö. gjuten av en svensk firma.
 
Redigerat:
Det kan säkert stämma att det är få yrkesmän som gjuter villa plattor dom som är lite mera kunniga håller nog till på industri eller tex brobyggen där även lönen är högre. Att det bildas lokala vattenpölar när plattan vattnas är helt ofrånkomligt om man gjuter med tex en laser så blir det inte 100% plant och det är väldigt sällan det behöver vara det heller och det är inte så enkelt att gjuta fall med hjälp av laser heller även om det finns laser som fixar sånt numera. Lägger man ut banor blir det bra men då kostar det extra och det vill ingen villa ägare betala även om det kanske blir både billigare och bättre än att spackla upp ytan efteråt.
 
Mikael_L
Oj, nu har läst genom heimlagas inlägg.
Å tusan, jag tycker jag själv brukar skriva långa inlägg ... :x :rolleyes:

Jadu, om allt du skriver är sant så är det verkligen en havererad arbetsmarknad med riktigt ful lönedumpning. Och det är knappast det minsta bättre i Bangladesh, där vi svenskar får våra kläder sydda. :confused:


Det måste finnas någon medelväg, mellan att man ska sluta landets gränser och att kapitalismen ska få 100% spelrum.
Det är dags att vi jobbar på att hitta den vägen här i landet innan det börjar bli riktigt illa.
 
Ursäkta ett långt inlägg....men jag tänkte att det är bättre att förklara hela historien än att bli anklagad för att skriva på ideologisk grund.
Den som tvivlar på sanningshalten är välkommen att ta kontakt per personligt meddelande för ytterligare detaljer med namns nämnande så de kan kontrollera sanningshalten med Österbottens tingsrätt och Byggnadsförbundets kontor i Vasa.
 
Mikael_L
Du behöver inte be om ursäkt, inte till mig iaf ... ;)


Jag passar väl på och klargör att jag själv skriver bara utifrån ideologisk grund.
Nu är det väl för mig såsom många andra en del livserfarenheter invävt i den ideologi man sen har.

Men bara så ni vet, när jag låter såhär så för jag fram mina ideologier, det är dock inte riktigt samma som politik, jag är nog lite apolitisk av mig.

Jag tycker nog mest att det är tråkigt att som det just nu ser ut i världen så verkar medkänsla och medmänsklighet ta slut fortare än oljetillgångarna. :|


edit:
Sorry för offtopic.
 
Och angående behovet av att spackla gjutna golv är och har det varit mycket vanligt att man grovgjuter plattor och sedan flytspacklat dem.
 
Det gör man ju endast om golvet ska beläggas inom tex industrin där golvet lämnas som det är vill man inte ha en spacklad ömtåligare yta och där finns byggare som klarar gjuta till rätt resultat direkt men det är en viss skillnad om man gjuter 600 m2 per dag med ursparingar och fall än att gjuta en platta till en villa.
 
Mikael_L
Förr (jag gissar för mer än 20 år sedan) så var det vanligt att grovgjuta alla möjliga slags plattor, även villaplattor och garageplattor, för att några dagar senare jämna av med en s.k slipsats.

Men idag är det ju lite annorlunda.
 
Jag tror en anledning till att svenska hantverkare är skeptiska till tex polsk arbetskraft är att man får ta hand om skiten när kunden ringer.
Visst har man fått åka på jobb som svensk arbetskraft ställt till med skit men det är kanske 1 på 10.
Och tyvärr så har man åkt på många saker som utländsk arbetskraft gjort som är rent livsfarligt.
 
Själv väntar jag alltjämt på min första erfarenhet av en svensk hantverkare som uppfyller ens de mest grundläggande förväntningar på planering, koordination och kommunikation. Jag kan inte påstå att de utländska hantverkare jag anlitat generellt är så vansinnigt mycket vassare på de områdena, men när de gör ett i många fall bättre jobb till halva kostnaden är valet givet.

Bland inläggen i den här tråden finner jag påfallande många exempel på brist på insikt om hur en välfungerande marknadsekonomi arbetar: prisnivån på en produkt eller tjänst tenderar att anpassa sig till vad konsumenterna är villiga att betala. Ju högre köparens upplevda värde desto högre pris kan säljaren ta ut.

Den svenska privatmarknaden torde vara ett rätt bra exempel på en välfungerande marknadsekonomi. Den stora kommersiella marknaden för motsvarande tjänster torde vara ett rätt bra exempel på motsatsen - en ohelig allians av stora företag (och deras hangarounds) och fackförbund där kvalitet och kundnöjdhet spelar en mycket liten roll i valet av leverantör till ett visst uppdrag. Det är på den senare de flesta entreprenörer vill vara eftersom det är där man kan verka med minimal översyn. Så det är där alla springer runt och jagar samma flugor.

Tyvärr räcker inte flugorna till alla så för att överleva måste vissa ta uppdrag på privatmarknaden och där konfronteras med obehagligheter som prismedvetenhet, direkt kontakt med slutkund, krav på respekt för andras tid, etc. Hu! :(

Eftersom jag är rörelsehindrad är jag hänvisad till att anlita hantverkshjälp för i princip allting. För att överhuvud taget få någonting utfört med kvalitet har jag infört nolltolerans mot de olater som tyvärr förekommit hos samtliga de svenska hantverkare jag anlitat.

Jag har ett standardavtal som reglerar några enkla grundförutsättningar. Dessa är mycket rimliga - t ex att arbetet skall påbörjas på utsatt tid - och är inte förhandlingsbara.

Nu senast handlade det om ett ca 3-dagars ventilationsjobb. Jag hittade 5 firmor som var sugna på jobbet. Ingen kunde tänka sig att signera avtalet. Vad tror ni att det är för nationalitet på killarna som fick jobbet?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det är ju bara synd att deras "skattepengar" hamnar utomlands, inte minst när man tänker på dom handikappade som så väl behöver varje skattekrona dom kan få.
 
  • Gilla
åk-lagarn och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Ursäkta ett långt inlägg....men jag tänkte att det är bättre att förklara hela historien än att bli anklagad för att skriva på ideologisk grund.
Den som tvivlar på sanningshalten är välkommen att ta kontakt per personligt meddelande för ytterligare detaljer med namns nämnande så de kan kontrollera sanningshalten med Österbottens tingsrätt och Byggnadsförbundets kontor i Vasa.
Hur långt tillbaka i tiden ligger detta ?
Nästa fråga, hur vanligt är det att man slår ihjäl sin arbetsgivare i Finland? Det verkar vara befogat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.