tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
Brytare med nycklar o nödstop, styrskåp för fläkt o ventilationsanläggning...vilket finns i de flesta hus... Byggvaruhusen har bara små sortiment av vad som verkligen finns...specialgrejer eller reservdelar finner man inte så lätt...men det går hos grossisterna eftersom de har kontakt med tillverkarna....
Allt detta finns, och mer därtill. När ska du förstå att elbutik.se och de andra har exakt samma sortiment som grossarna eftersom de handlar där. Det grossisten tillför är att de, kanske, vet vilken pinal du är ute efter när du inte vet det själv. Just den kunskapen kan möjligen vara värd att betala för men det är inte riktat mot privatpersoner.

Jag är inte intresserad av att betala för din frukost, lunch eller fika hos grossen.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Allt detta finns, och mer därtill. När ska du förstå att elbutik.se och de andra har exakt samma sortiment som grossarna eftersom de handlar där. Det grossisten tillför är att de, kanske, vet vilken pinal du är ute efter när du inte vet det själv. Just den kunskapen kan möjligen vara värd att betala för men det är inte riktat mot privatpersoner.

Jag är inte intresserad av att betala för din frukost, lunch eller fika hos grossen.
Privatpersoner är de jobbigaste kunder att ha o göra med, så påslagen kanske är befogade för att lindra allt tjafs med envetna kunder som tycker att de vet bäst! Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc....men inte ta en krona extra för materialet....då kanske man börjar kunna leva igen...
 
M Morgan Jacobsson skrev:
Privatpersoner är de jobbigaste kunder att ha o göra med, så påslagen kanske är befogade för att lindra allt tjafs med envetna kunder som tycker att de vet bäst! Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc....men inte ta en krona extra för materialet....då kanske man börjar kunna leva igen...
Sedär det är en affärsmodell som jag köper alla dagar i veckan
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är inte i el- eller vvs-branschen, men vissa påslag är absurda.
Jag är i IT branschen och en kund som ringde mig och undrade om jag kunde närvara på ett 2-timmarsmöte. Jag sa att det kan jag, men det blir väldigt dyrt för er. Kunden låg så till att jag behövde resa dagen innan för att hinna i tid. Efter mötet fanns inget flyg hem samma dag, utan hemresan fick påbörjas dagen efter mötet och hela den arbetsdagen skulle gått åt för resa. Således hade de fått betala för 24 timmar (3 arbetsdagar) + 2 hotellnätter + resa. Jag kunde valt att säga "visst jag kommer och min timpenning är 1200 kr". Kunden hade kanske då trott att de skulle betala 2400 kronor ungefär, kanske lite mer, men i verkligheten skulle fakturan bli runt 40000 kr. Om kunden skulle klaga på att jag var otydlig kunde jag gnällt om "vadå ska vi inte få tjäna pengar?" eller liknande. Istället var jag tydlig med vad de skulle fått betala och resan blev inte av. Däremot fick vi fler andra affärer därifrån, kanske för att jag var ärlig?

OBS, jag sågar inte elektriker eller VVS-are. Jag sågar det ohemula påslaget på material.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Tror nog att du skall lägga dig, ev sova ut ruset, och återkomma imorgon med en klar syn. Kan tyvärr vara så att med dina 20år i branchen har gjort skada på ditt sätt att se en sund affärsmodell.

M Morgan Jacobsson skrev:
Privatpersoner är de jobbigaste kunder att ha o göra med, så påslagen kanske är befogade för att lindra allt tjafs med envetna kunder som tycker att de vet bäst! Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc....men inte ta en krona extra för materialet....då kanske man börjar kunna leva igen...
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Tror nog att du skall lägga dig, ev sova ut ruset, och återkomma imorgon med en klar syn. Kan tyvärr vara så att med dina 20år i branchen har gjort skada på ditt sätt att se en sund affärsmodell.
Morgans förslagna affärsmodell är ju helt transparant! Ett tydligt timpris. Morgans enda vettiga inlägg i hela tråden (även om han möjligen inte begrep eller avsåg det själv)
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
M Morgan Jacobsson skrev:
Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc
Men vet du vad, jag som kund tycker att det är PRECIS så du ska göra. Det timpris jag betalar för ditt arbete byggs upp av precis de delarna. Det är just det som är poängen, Morgan. Jag och uppenbarligen många andra i tråden anser att det är DET som ligger till grund för vilken timpenning du tar! ...och det är just i din timpenning som du ska ta betalt för dina färdigheter. Du ska inte göra det genom att bluffa om materialkostnader.
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Morgans förslagna affärsmodell är ju helt transparant! Ett tydligt timpris. Morgans enda vettiga inlägg i hela tråden (även om han möjligen inte begrep eller avsåg det själv)
Det har du iof rätt i. Såg tyvärr hellre flosket i inlägget än ett hygligt upplägg på en rättvis prissättning.
 
tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning
Alla tre åren på gymnasiet?

M Morgan Jacobsson skrev:
plus tålamod
Det som gör att du börjar skrika om ämnet för diskussionen när du inte kan ge vettiga exempel på det du sagt?

M Morgan Jacobsson skrev:
plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper
Kan jag inte uttala mig om mer än att det inte är det smidigaste att envetet hävda att en affärsmodell som bokstavligt talat alla icke-hantverkare sågar är bra.

M Morgan Jacobsson skrev:
då kanske man börjar kunna leva igen...
Var det inte så att du fakturerade massor?

Nej, prissätt din arbetstid på det sättet du tycker är rimligt. Då går det nämligen att jämföra dig med andra hantverkare. Priset är inte allt men det är en inte oväsentlig del.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B
Kan någon visa på fakta som styrker påståendet att samma E-nummer är olika artiklar hos en grossist och i handeln?

Dummaste jag hört..
 
B Boan skrev:
Kan någon visa på fakta som styrker påståendet att samma E-nummer är olika artiklar hos en grossist och i handeln?

Dummaste jag hört..
det är ren och skär lögn se regel 1.7 http://www.seg.se/e-nummerbanken/regler/

lite O.T
Undrar om Morgan är vassare än jag (vi många) tror här. Genom att komma med lögner och halvsanningar kommer forumet att komma med massor av rättningar och korrektioner och frågan kommer att då belysas än mer. Detta är ju f.ö ett trick som en viss president använder sig av när han vill ha uppmärksamhet kring en viss fråga.
Bra gjort Morgan!
 
Redigerat:
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
M Morgan Jacobsson skrev:
Privatpersoner är de jobbigaste kunder att ha o göra med, så påslagen kanske är befogade för att lindra allt tjafs med envetna kunder som tycker att de vet bäst! Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc....men inte ta en krona extra för materialet....då kanske man börjar kunna leva igen...
Det låter som en lysande plan. Fokusera på att baka in alla ovanstående delar i din timpenning och så kan du hålla ner påslaget på material. Är du en duktig hantverkare så kommer du garanterat få nöjda kunder så länge du är tydlig med timkostnaden!
 
harry73 harry73 skrev:
Det är intressant, så du menar att man i produktionsprocessen har en kontrollmoment, där det bästa grejer sorteras ut och levereras till Ahsell och de sämre (men fortfarande godkända) grejer till Jula, Bauhaus och Biltema? Och att det är anledningen till Ahlsells höga listpriser?
Nej det finns olika fabriker/maskiner etc etc.
När tex man gjuter plastdelar så blir formarna dåliga efter ett tag och då kan det vara så att man skickar dom till en annan fabrik som tillverkar sämre delar.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är ju bara gonattsagor. Tror du på riktigt att fabriken har en produktionskontroll där man sorterar ut andrasortering?

Du tänker att tillverkaren gärna skyltar med sin låga kvalitet genom att sälja sämre varianter i byggladorna i stället för att fixa till brister i produktionsledet? Och då har man ett hemligt system där man separerar första- och andrahandssortering under samma artikelnummer? :crysmile:
Finns olika fabriker.
Och detta har jag faktisk fått bekräftat från en som jobbar på bauhaus.
Hornbach kör inte med detta.
 
  • Gilla
Morgan Jacobsson
  • Laddar…
M Morgan Jacobsson skrev:
Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter?
Givetvis. Men skillnaden är att hos HM eller Arla är det tröjan eller mjölken som är själva produkten som säljs. Företaget tar betalt för förädlingen av tyg till tröja och kon till mjölk. Hos hantverkaren är det själva hantverket som säljs. Materialet tillförs ingen förädling i storleksordningen 300% för att det köps genom hantverkaren. Förädlingsvärdet hos hantverkaren ligger i att omvandla en virkeshög till ett uterum.

Det är som om HMs produkter skulle finnas i två affärer. Dels hos HM och sedan bredvid en affär som har exakt samma sortiment fast till dubbla priset. Ingen skulle handla i den dyra affären när man konstaterat att inget ytterligare värde tillförts.
 
  • Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.