B Boan skrev:
Men det är ju för fasen samma produkt ! EXAKT!
O hur VET du det då? Det finns gigantiska Kinafabriker o Indiska fabriker o Polska fabriker där det jobbar underbetalda barn/slavar. Svensk kvalitetsprodukt på elsidan har blivit ömsom sämre o ömsom bättre....Franska jätten Scneider Electrics har under flera års tid köpt upp Svenska/Norska kvalitétsmärken som Eljo, Elko, Thorsman o Tyska Merten (som du förövrigt inte hittar så mycket av på Elbutik.se t ex). Så Produkten kanske ser likadan ut men kommer från olika tillverkningsländer o processer. Sneider
D Dub361 skrev:
Men den ”dyrare” affären är ju inte dyrare egentligen. Den bara hittar på ett hopplöst fantasipris, ger hantverkaren en löjligt hög rabattsats och hantverkaren debiterar kunden fantasipriset minus en mindre rabatt.

Jag har en ELKO RS 630 GLE dimmer som (idag) kostar ca 700-800kr på nätet, när jag jobbade på ventilationsfirma kunde jag köpa den på Ahlsell för strax under 500kr (listpris ca 1200kr då runt 2008). En kompis som jobbade som elektriker köpte den åt mig eftersom han fick ännu mer rabatt då hans firma var inriktad mot el och köpte den åt mig för 375kr inkl moms så han hade 75% rabatt på den. Vi hade mellan 60-90% rabatt på ventilationsdetaljer....
Men det är ju så Grossisterna gör också med sina Indexpriser.....Kan ge ett exempel från firman jag började min karriär hos. Chefen ringde sin inköpare på Ahlsells o frågade efter pris på en större kabel. Inköparen knappade lite på sin skärm o kom fram till ett pris på 600 kr/metern... OJ OJ vad dyrt skrek chefen..."men om du går lite till vänster på din skärm vilket pris har du där då?"....Inköparen blev tyst i några sek...o sedan sa hen att då kostar den 485 kr/m...".Uja mig", tyckte chefen...-om du går ytterligare lite till vänster på skärmen då? Etc etc....till sist blev inköparen nästan förbaskad o skrek i luren: -Va fan vill du betala då??...", - tja 50 kr/m ungefär...", - OKEJ DÅ!...sa Inköparen.... så så kan det se ut när företag ska göra inköp.
 
O
C cdx873v skrev:
Det räcker med ett litet misstag för att någon ska dö, och därför kommer det förhoppningsvis aldrig bli lagligt att pula med el själv.
Jag förstår inte var för du så självklart likställer "pula med el själv" med "pula med el utan tillräckliga kunskaper". Det är inte självklart att man saknar tillräckliga kunskaper bara för att man inte ha någon auktorisation. Majoriteten av alla elektriker saknar trots allt auktorisation men det betyder inte att de kan göra lika säkra installationer på sin fritid som på arbetstid.

Dagens system har två stora problem.

Det första problemet är att jag som har tillräckliga kunskaper om elinstallationer för att både utföra arbetet under säkra former och göra en säker installation trots detta inte kan få en behörighet. Detta eftersom man istället för att göra en kunskapskontroll för att säkerställa en tillräcklig kompetensnivå valt utgå från ett fem år långt praktikkrav och hoppas att det räcker.

Det andra problemet är att nivån och kraven för att få en auktorisation är så högt satta att myndigheterna anser att det är samhällsekonomiskt oförsvarbart att kräva att at alla yrkesverksamma elektriker skall tvingas skaffa sig en auktorisation. Istället för att angripa grundproblemet och dela upp behörigheten i fler nivåer, och på så sätt göra det möjligt att med en lägre kompetensnivå och till en lägre kostnad få en auktorisation som motsvarar det faktiska behovet snarare än den fullständiga auktorisation som finns idag, har man valt att införa ett undantag. Undantaget innebär att vem som helst, utan några som helst statliga kontroller, får arbeta med vilket installationsarbete som helst. Ansvaret för att se till att det fungerar har man lagt över på privata elinstallationsföretag.

Men nu skall vi inte göra det här till ännu en behörighetstråd. Här handlar det om den märkliga prissättningen från grossister till hantverkare till konsument.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kemisten och 3 till
  • Laddar…
tommib
Nej, det var jag som tog upp att el inte är särskilt komplicerat på montörsnivå och det vidhåller jag. Det är inte mycket svårare än andra komplexa saker man får göra. Bilkörning är ett bra exempel. Anledningen till att det är relevant är att el är förbjudet att göra själv vilket gör det möjligt för elektrikerna att vägra arbeta om de inte får leverera materielen också. Detta leder till ockerpåslag. VVS har inte samma lagskydd men man har lyckats få folk rädda för det också.
 
tommib
C cdx873v skrev:
Det är lätt med el om man håller på med det. Men många fattar inte hur man kollar om det finns jord med en spänningsprovare tex. Inte ens om man förklarar ordagrant. Det är för abstrakt för många. Det räcker med ett litet misstag för att någon ska dö, och därför kommer det förhoppningsvis aldrig bli lagligt att pula med el själv. El kan bete sig på olika sätt också. El kan gå bakvägen via apparater eller vattenrör, då krävs det lite mer kompetens än man generellt har som hemmapulare. Men fattar man inte det och drar igång prylarna, så kan det I värsta fall gå riktigt illa. Förstå om alla fick hålla på som de ville. Jag hade haft mycket jobb iofs, fast jag tycker inte att folk ska behöva dö för att jag ska ha jobb.
Det mesta är lätt när man kan det. Om du inte kan få någon att förstå hur man kontrollerar att jorden är ansluten med en spänningsprovare så är du en dålig pedagog. Ja, det finns människor som har svårare att greppa koncepten men de flesta kan lära sig att mekaniskt göra vissa moment.

Det är riktigt att det kan räcka med ett litet misstag för att dö. Det operativa ordet här är kan. På precis samma sätt kan ett litet misstag i trafiken räcka för att man ska dö. Oftast leder misstag varken med el eller trafik till död. El kan till och med vara mer förlåtande om man vidtar vissa säkerhetsåtgärder. Det är inte magi, det är förutsägbart i de flesta fall som en normal person kommer i kontakt med.

Ingen förespråkar att alla ska få hålla på som de vill. Det som förespråkas är att man med erforderliga kunskaper ska få koppla själv.
 
tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
O hur VET du det då? Det finns gigantiska Kinafabriker o Indiska fabriker o Polska fabriker där det jobbar underbetalda barn/slavar. Svensk kvalitetsprodukt på elsidan har blivit ömsom sämre o ömsom bättre....Franska jätten Scneider Electrics har under flera års tid köpt upp Svenska/Norska kvalitétsmärken som Eljo, Elko, Thorsman o Tyska Merten (som du förövrigt inte hittar så mycket av på Elbutik.se t ex). Så Produkten kanske ser likadan ut men kommer från olika tillverkningsländer o processer. Sneider

Men det är ju så Grossisterna gör också med sina Indexpriser.....Kan ge ett exempel från firman jag började min karriär hos. Chefen ringde sin inköpare på Ahlsells o frågade efter pris på en större kabel. Inköparen knappade lite på sin skärm o kom fram till ett pris på 600 kr/metern... OJ OJ vad dyrt skrek chefen..."men om du går lite till vänster på din skärm vilket pris har du där då?"....Inköparen blev tyst i några sek...o sedan sa hen att då kostar den 485 kr/m...".Uja mig", tyckte chefen...-om du går ytterligare lite till vänster på skärmen då? Etc etc....till sist blev inköparen nästan förbaskad o skrek i luren: -Va fan vill du betala då??...", - tja 50 kr/m ungefär...", - OKEJ DÅ!...sa Inköparen.... så så kan det se ut när företag ska göra inköp.
Det är du som påstår att det är olika produkter med samma E-nummer. Det har visats i tråden att det inte stämmer, med länk direkt till reglerna för E-nummer. Bevisbördan ligger på dig att visa att det är som du påstår.

Jag förstår inte alls vad ditt exempel med kabeln ska svara på. Är det så du vill att vi konsumenter ska bete oss mot hantverkare? Eller är det bara ni som får göra så mot grossen? Nej, de flesta vill inte hålla på och pruta och tjafsa. Se det tidigare exemplet om Paul U Bergström som nådde framgång genom att ha fasta priser och ingen kredit. Tydlighet är det som de flesta önskar sig.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Självfallet ska det finnas transparens i fakturorna där det framgår vilken kostnad företaget har för materielen. Men samtidigt ska det också finnas utrymme för ett påslag på materielen för bl.a. för själva anskaffande och kunskapen att få med rätt materiel från början samt att man har ett utlägg som man får betala innan man själv fakturerar kunden. Dessa påslag kan självfallet variera från företag till företag. Och jag är fullkomligt övertygad om att detta är ett framgångsrikt koncept som också sprider sig till andra kunder, och därmed genererar det ytterligare intäkter till företaget enbart på denna positiva och seriösa transparens.
Sedan att grossisterna har sitt bruttopris, beror på att företagen får rabatter beroende på vilken omsättning de har på inköpen Till försvar för den grossist jag har, (som har väldigt höga bruttopriser) är att de också säljer till privata kunder. Och där är det en helt annan kategori av kunnande och där ska säljaren hjälpa till med vilka produkter som kunden behöver. Och vilken tid tar inte det? Och då -Vem betalar för den tiden? Jo kunden som inte får den rabatten som företagen tar del av.
Vidare så kan man ju undra vilken seriös företagare lämnar en täckande garanti på installation och utförande, när den inte vet med säkerhet att det är samma tillverkare på produkterna. När nu kunden köpt in all, eller en del av materielen.
 
O
M Morgan Jacobsson skrev:
O hur VET du det då?
Jag vet det för att: jag har träffat Schneiders svenska försäljningschef på elmässan och rakt ut frågat honom om dina påståenden, eller snarare när någon annan med en dåres envishet gjorde samma påståenden några år tidigare. Han skrattade och skakade på huvudet innan han sa att det är skitsnack!

Edit: Jag kom precis på att jag har lite elmaterial liggande som vi kan titta närmare på. Låt oss börja med det här vägguttaget inköpt på Bauhaus:

Hand som håller ett Schneider Electric vägguttag i förpackning, med text "Tillverkat i Finland".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om dina påstående stämmer så skulle det alltså vara tillverkad i någon låglöneland och med sämre kvalité. Så låt oss vända på den och se om det stämmer:

Ett förpackat Schneider Electric vägguttag med texten "Made in Finland".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkat i Finland! Jag har dock som du ser inte öppnat den ännu så jag vet inte om den plötsligt faller i bitar pågrund av sin dåliga kvalité eller inte. De där finnarna är ju trots allt inget att lita på så du kan fortfarande ha rätt.

Låt oss istället titta på den sektionsströmställare jag köpte från Selga och som Bauhaus valt att inte ta in i sitt sortiment pågrund av för små försäljningsvolymer:

Bild på förpackningen till en Schneider Exxact tvättmaskinsbrytare, tillverkad i Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om dina påstående är stämmer skall den här alltså vara tillverkad här hemma i en fin svensk fabrik. Låt oss kolla:

Etikett som visar "Made in Latvia" på en produktförpackning med produktnummer och streckkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppsan! Den var visst tillverkad i Lettland!


:rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 16 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Självfallet ska det finnas transparens i fakturorna där det framgår vilken kostnad företaget har för materielen. Men samtidigt ska det också finnas utrymme för ett påslag på materielen för bl.a. för själva anskaffande och kunskapen att få med rätt materiel från början samt att man har ett utlägg som man får betala innan man själv fakturerar kunden. Dessa påslag kan självfallet variera från företag till företag. Och jag är fullkomligt övertygad om att detta är ett framgångsrikt koncept som också sprider sig till andra kunder, och därmed genererar det ytterligare intäkter till företaget enbart på denna positiva och seriösa transparens.
Sedan att grossisterna har sitt bruttopris, beror på att företagen får rabatter beroende på vilken omsättning de har på inköpen Till försvar för den grossist jag har, (som har väldigt höga bruttopriser) är att de också säljer till privata kunder. Och där är det en helt annan kategori av kunnande och där ska säljaren hjälpa till med vilka produkter som kunden behöver. Och vilken tid tar inte det? Och då -Vem betalar för den tiden? Jo kunden som inte får den rabatten som företagen tar del av.
Vidare så kan man ju undra vilken seriös företagare lämnar en täckande garanti på installation och utförande, när den inte vet med säkerhet att det är samma tillverkare på produkterna. När nu kunden köpt in all, eller en del av materielen.

Men om jag då väljer att anlita hantverkaren för att denne har ”så bra rabatter” hos grossisten för att säljaren inte behöver hjälpa hantverkaren, varför debiterar hantverkaren listpris minus kanske 20%? Vet inte om det är samma på alla Ahlsell men här får inte ens privatpersoner handla på Ahlsell men det är klart, alla gratisfrukostar måste ju finansieras på nåt sätt....

Omsättningen spelar viss roll ja men även nystartade företag som aldrig handlat innan får en saftig rabattsats som sen kan justeras upp ytterligare om företaget handlar i tillräcklig mängd.
 
L L-E skrev:
eaton går väl handla på conrad.se

men Morgan trollar antar jag varför man kanske inte ska gå i polemik
=Jätteskönt med funktionen ignorera användare, så jag slipper läsa Morgan Jacobssons tramsiga troll-inlägg.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
Men om jag då väljer att anlita hantverkaren för att denne har ”så bra rabatter” hos grossisten för att säljaren inte behöver hjälpa hantverkaren, varför debiterar hantverkaren listpris minus kanske 20%? Vet inte om det är samma på alla Ahlsell men här får inte ens privatpersoner handla på Ahlsell men det är klart, alla gratisfrukostar måste ju finansieras på nåt sätt....

Omsättningen spelar viss roll ja men även nystartade företag som aldrig handlat innan får en saftig rabattsats som sen kan justeras upp ytterligare om företaget handlar i tillräcklig mängd.
D Dub361 skrev:
Men om jag då väljer att anlita hantverkaren för att denne har ”så bra rabatter” hos grossisten för att säljaren inte behöver hjälpa hantverkaren, varför debiterar hantverkaren listpris minus kanske 20%? Vet inte om det är samma på alla Ahlsell men här får inte ens privatpersoner handla på Ahlsell men det är klart, alla gratisfrukostar måste ju finansieras på nåt sätt....

Nu kanske det fungerar att svara eller kommentera!
Varje företag har sin egen metod att redovisa diverse rabatter och påslag, men jag menar att det också då ska framgå av fakturan eller underlaget för uppgörelsen.
Jag har inte en aning om hur Ahlsell har sitt upplägg, (men det kanske kommer att förändras då de precis börjat med försäljning av plåtprodukter (men med en avsevärt sämre kvalité än de två som, är dominerande nu på svenska marknaden)) då jag är plåtslagare och har affär med Bevego, men själva idén med rabattsystem mot företag/privat är kanske likvärdiga.
Sedan så är ju inget gratis någonstans. Så länge det finns en kostnad så måste ju den finansieras på något sätt, men då kanske från något annat håll. Alternativt egen fritid.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det var jag som tog upp att el inte är särskilt komplicerat på montörsnivå och det vidhåller jag. Det är inte mycket svårare än andra komplexa saker man får göra. Bilkörning är ett bra exempel.
Bilkörning är tvärt om ett utmärkt exempel på vad man inte får ägna sig åt utan rätt behörighet.
Det kallas körkort, och finns i olika klasser beroende på typ av fordon och arbete.
Dessutom måste bilföraren vara nykter, till skillnad mot elektrikern.
 
@Noramasen redigera ditt senaste inlägg (#146) så att man ser vad du skriver och vad du citerar. Just nu ser det ut som om att du inte har skrivit något själv utan bara citerat samma inlägg två gånger.
 
tommib tommib skrev:
Det är du som påstår att det är olika produkter med samma E-nummer. Det har visats i tråden att det inte stämmer, med länk direkt till reglerna för E-nummer. Bevisbördan ligger på dig att visa att det är som du påstår.

Jag förstår inte alls vad ditt exempel med kabeln ska svara på. Är det så du vill att vi konsumenter ska bete oss mot hantverkare? Eller är det bara ni som får göra så mot grossen? Nej, de flesta vill inte hålla på och pruta och tjafsa. Se det tidigare exemplet om Paul U Bergström som nådde framgång genom att ha fasta priser och ingen kredit. Tydlighet är det som de flesta önskar sig.
Min bror jobbade på en fabrik i Sverige som gjorde möbler åt Ikea.
Jag handlade tre stycken paket på Ikea i Stockholm och när jag kom hem och skulle montera ihop så var det sämre grejer i ett av paket.
Dom hade bytt vissa detaljer till billigare.
Jag pratade med min bror som hade god insyn i tillverkningen av produkten och han sa att jag fått ett paket som tillverkats i polen eller Lettland.
Paketen var exakt samma produkt samma nummer men denna möbel tillverkat i polen/ Lettland var sämre.
 
Mikael_L
M Morgan Jacobsson skrev:
Den stora bekväma latmasken har talat!
Ja, tack för dina inlägg ... :crysmile:
 
Ytterst märkligt, men jag ser inte var jag skriver ibland!! Versionskonflikt kan jag tro. Men även tämligen ny på detta forum, men det har gått att svara på tidigare inlägg utan problem. Jag får väl se om detta svar kommer dit det ska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.