eaton går väl handla på conrad.se

men Morgan trollar antar jag varför man kanske inte ska gå i polemik
 
tommib tommib skrev:
Please.....
Hornbach har Hager på hyllan. Jag behöver inte köpa varenda liten konstig pinal, det räcker med det som normalt sitter i en villa. ABB finns på Clas Ohlson. Eaton kan jag beställa via näthandlare.

Kabelstegar monteras väldigt sällan i en vanlig villa men skulle jag önska finns även kabelkorgar på Hornbach. Hidealight finns hos näthandlarna. Fagerhult armaturer känner jag inte till men det skulle förvåna mig om inte näthandlarna har det också.

Det du får hos grossisten är att du kan gå runt i deras "butik" med en kundkorg, eller någon som plockar fram grejerna åt dig och håller dig i handen.

Att du behöver känna till alla andras byggsätt.... De andra behöver känna till ditt också. Med tanke på hur många gånger det skiter med både det ena och det andra så är jag inte så imponerad.

Detta med garantier har avhandlats tidigare. Om grejerna du monterar går sönder efter fem år kanske du skulle byta leverantör. Hur ofta gör du garantijobb egentligen? Det är lite som att köpa garanti på TVn man köper på elgiganten.
NU VAR DET JU BYGGVARUHUSEN VI SNACKA OM; INTE INTERNET WEBSHOPPARNA!!!!
 
M Morgan Jacobsson skrev:
NU VAR DET JU BYGGVARUHUSEN VI SNACKA OM; INTE INTERNET WEBSHOPPARNA!!!!
Spela roll, är du trikare eller rörkrökare på en mindre ort som inte har nån gross så är det ju samma levtid från grossarnas centrallager som från nätbutik typ rinkaby, elbutik, conrad, farnell o.s.v.

Men visst, är man verksam på en ort som har 1 eller fler grossar så har ju de till 99% de frekventa prylarna på hyllan så man inte behöva planera sina jobb eller tänka framåt utan kan fara dit på studs och hämta det man inte har. Dessutom kan man ju ta en frukostmacka eller fredagskorv när det ändå slumpade sig att man behövde åka dit just då.
 
  • Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
B
Har man jobbat som produktkostnadskontroller eller kostingenjör i industrin så skulle detta aldrig gå hem, där snackar vi vinst på insatt kapital, och det enda de ska få för material de köper in är den tid de lägger ner och ev ränta på 12% på den tiden de ligger ute med pengarna, dvs, betalar kund material innan hantverkarens faktura förfaller är det noll... sen får de ju ha ett timpris som är rimligt istället. De tror de är någon form av gammalt handelshus som ska göra stora vinster på att köpa o sälja, men det är lite förlegat...

Den nya generationens hantverkare som kör med öppenhet kommer vinna. Det är ju helt galet att de inte kör med noll påslag på deras priser och har högre timpriser.

Men börjar man fråga om m-pris o á pris lista innan tycker de man är jobbig, men om alla kort ligger på bordet kan jag ju ändå tycka det är ok att de får ta dubbelt för sin kabel bara jag är medveten om det innan.

det är ju "överraskningen" att likt som mjölken skulle kosta 150 kr/l när fakturan kommer som chocken är...
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
M Morgan Jacobsson skrev:
NU VAR DET JU BYGGVARUHUSEN VI SNACKA OM; INTE INTERNET WEBSHOPPARNA!!!!
Och vad är din poäng? Allt går att få tag på enkelt för privatpersoner och personligen tycker jag av många anledningar det är smidigare att beställa från webbutiker med snabb leverans jämfört med att ränna runt i fysiska butiker.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Morgan Jacobsson skrev:
Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr?
Här tycker jag faktiskt du har helt rätt. Det är ju fullständigt vansinne att jag ska betala påslag på flera 100% PLUS att jag betalar för deras tid! Eller vänta nu, jag betalar kanske bara flera 100% påslag, inte tid utöver det hos vare sig bilhandlaren, H&M eller Arla...

Bara för att förtydliga. Jag säljer själv tjänster och kör det öppet och snyggt och är tydlig med prissättningen. Jag har sålt produkter och där lägger jag vinsten på varan, inte på min tid. Jag har också köpt hantverkartjänster där jag har betalat 4000 kr för 15-20 minuter på plats (ingen material i arbetet) och jag har varit nöjd med det för hantverkaren försökte inte lura mig, utan sa redan från början att det var priset. Felet ligger i att jag kan gå och köpa ett vägguttag från Schneider Electric på Clas Ohlson för 129:- och via elektrikern för 500 kr. Höj timpriset istället för att lura mig (jag går inte på tramset att det är olika varor). Jag betalar med glädje det högre timpriset och rekommenderar dig till mina vänner. Eller också så kör du med lägre timpris och låter mig betala 500 kr för uttaget och så kommer jag varna alla i bekantskapskretsen för dig och din firma.

Sen kan jag förstå att det är ett problem om många företag i branschen arbetar med låg timpenning och höga materialpåslag. Firman som kör högre timpenning kommer förlora några kunder i början, men kan man stå ut en stund så har man istället en säker inkomst i form av kunder som uppskattar ens tjänster och rekommenderar en vidare.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
L L-E skrev:
eaton går väl handla på conrad.se

men Morgan trollar antar jag varför man kanske inte ska gå i polemik
Ja..nu ja men det har det inte gått o göra tidigare...Inte inne o söker runt på Webshopparna så mycket....håller mig till elgrossarna... försök o hitta Kraus & Naimer brytare någon annanstans än på elgrossen...Brytare med nycklar o nödstop, styrskåp för fläkt o ventilationsanläggning...vilket finns i de flesta hus... Byggvaruhusen har bara små sortiment av vad som verkligen finns...specialgrejer eller reservdelar finner man inte så lätt...men det går hos grossisterna eftersom de har kontakt med tillverkarna....
 
Fairlane
M Morgan Jacobsson skrev:
NU VAR DET JU BYGGVARUHUSEN VI SNACKA OM; INTE INTERNET WEBSHOPPARNA!!!!
Fast tommib hänvisade bland annat till Clas Ohlson för ABB. Ja, de har en webshop, men också mängder av butiker.
Även Hornback som han hänvisade till är ju butiker. De kan väl till och med klassas som byggvaruhus, så varför inte helt enkelt erkänna att du hade fel på de punkterna, liksom att det är olika artiklar på Hornbach och Ahlsell när det är samma E-nummer?
 
M Morgan Jacobsson skrev:
Ja..nu ja men det har det inte gått o göra tidigare...Inte inne o söker runt på Webshopparna så mycket....håller mig till elgrossarna... försök o hitta Kraus & Naimer brytare någon annanstans än på elgrossen...Brytare med nycklar o nödstop, styrskåp för fläkt o ventilationsanläggning...vilket finns i de flesta hus... Byggvaruhusen har bara små sortiment av vad som verkligen finns...specialgrejer eller reservdelar finner man inte så lätt...men det går hos grossisterna eftersom de har kontakt med tillverkarna....
måste nog hänvisa till conrad igen:D

läste denna krönika i DN kan det månne vara så att de som försvarar systemet lider av detta syndrom (alltså vara äldre)

https://www.dn.se/kultur-noje/krist...enerationer-att-lyssna-pa-larmen-om-klimatet/ :oops:
 
Den stora bekväma latmasken har talat!
 
M Morgan Jacobsson skrev:
Ja..nu ja men det har det inte gått o göra tidigare...Inte inne o söker runt på Webshopparna så mycket....håller mig till elgrossarna... försök o hitta Kraus & Naimer brytare någon annanstans än på elgrossen...Brytare med nycklar o nödstop, styrskåp för fläkt o ventilationsanläggning...vilket finns i de flesta hus... Byggvaruhusen har bara små sortiment av vad som verkligen finns...specialgrejer eller reservdelar finner man inte så lätt...men det går hos grossisterna eftersom de har kontakt med tillverkarna....
Storel.se har 625 artiklar från Kraus & Naimer.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
försök o hitta Kraus & Naimer brytare någon annanstans än på elgrossen
https://www.conrad.se/p/stroembryta...212-621-ft2-20-a-2-x-60-gra-svart-1-st-704464

Ok, den var på andra sidan på googlesökningen men lite får man väl jobba för att slippa handla till överpris. Det finns säkert fler, jag har ingen lust att leta eftersom en enda motbevisar ditt påstående.

M Morgan Jacobsson skrev:
NU VAR DET JU BYGGVARUHUSEN VI SNACKA OM; INTE INTERNET WEBSHOPPARNA!!!!
Du behöver inte skrika, det är bara jobbigt.
Varför skulle vi bara prata om byggvaruhusen? Det handlar väl om vad man som privatperson kan få tag på.

M Morgan Jacobsson skrev:
Ja..nu ja men det har det inte gått o göra tidigare...
Då kanske det är dags att uppdatera sin affärsmodell då, istället för att leva kvar i det förgångna.
 
D Daniel 109 skrev:
Storel.se har 625 artiklar från Kraus & Naimer.
Ja..inget konstigt med det...Storel är ju en elgrossist!...
 
tommib
D Daniel 109 skrev:
Storel.se har 625 artiklar från Kraus & Naimer.
Storel är väl iofs en grossist så det räknas kanske inte riktigt.
 
Du tar till extrema fall. Webbutikerna har ca 24h längre leveranstider än dina grossar så med planering är det sak samma. Jobbar man med jour och behöver ha en sak på studs så är det såklart bra att dina dyra butiker har det på hyllan. Men sker det 16.01 så får du snällt vänta.

Här pratar vi normala installationer i normala villor.

Finns inga problem att få tag i en erfaren snickare som spikar upp ett hus med saker jag själv köpt på Bauhaus och det för 500kr/h. En elektriker lägger såfall på 25k. Även om materialet är exakt samma som om han själv hade köpt. Att du inte ser problematiken i det är för mig helt absurt. Och då är jag i samma bransch som dig!
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.