5-år gammal tråd, och jag som ville veta vad som hände....
 
Vad det gäller svartbyggen så har Lantmäteriet idag full koll på alla svartbyggen i hela landet, i städerna, skärgården såväl som skogen och fjällen. ALLT är inmätt som en biprodukt av den laserskanning av hela landet som gjorts för att beräkna en ny markmodell. Här syns allt ner till en lekstugas storlek utan problem, även om det står stora träd över. Dessa data används tex till att kartera kolbottnar (rester av kolmilor) i skogen och det är mycket effektivare än att leta efter dem på marken.

Det låter som science fiction men vartenda ord är helt sant. Problemet nu är antagligen att bestämma hur många av dessa tusentals svartbyggen som ska dras till tinget...

http://lantmateriet.se/Kartor-och-geografisk-information/Hojddata/Fakta-om-laserskanning/
 
Fel!
Lantmäteriet har kanske (ganska) bra koll på Sveriges byggnader. Vad de inte har en aning om är vilka som är lagliga och vilka som är svartbyggda.
 
lars_stefan_axelsson;6 . Det går alldeles utmärkt att göra en anonym anmälan; om du gör den via e-mail så diarieförs den dessutom enligt konstens alla regler. Det är naturligtvis bra om anmälan är så komplett som möjligt skrev:
Och hur anonymt tror du att det är att skicka ett e-mejl?? :D
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
haavard skrev:
Fel!
Lantmäteriet har kanske (ganska) bra koll på Sveriges byggnader. Vad de inte har en aning om är vilka som är lagliga och vilka som är svartbyggda.
Åkej! Det visste jag inte. Varför vet de inte vilka som är lagliga?
 
roland53 skrev:
Och hur anonymt tror du att det är att skicka ett e-mejl?? :D
Från min blablabla@hotmail.com är jag ganska anonym...
 
haavard skrev:
Från min blablabla@hotmail.com är jag ganska anonym...
Hört talas om IP-adresser?
Hört talas om Edvard Snowdon? :(
Ja, ganska anonym men inte helt anonym.....
 
JPW skrev:
Åkej! Det visste jag inte. Varför vet de inte vilka som är lagliga?
Lantmäteriet vet inget om bygglov, det är det kommunerna som gör.
Kommunerna kanske kan utnyttja det däremot. Men är det inte problem att se vad som är husbil och vad som är gäststuga?
 
roland53 skrev:
Hört talas om IP-adresser?
Hört talas om Edvard Snowdon? :(
Ja, ganska anonym men inte helt anonym.....
Iofs...
Men tror du någon kommun bryr sig om att ta fram det där? Det ingår nog inte i det där med allmänna handlingar att lämna ut IP-adresser.
 
Kretsen av sakägare är mycket begränsad när det gäller strandskydd. Finns många rättsfall från MMÖD och HD på det. Nära granne kan vara det och någon som äger en väg som går till fastigheten. Granne utan gemensam gräns är inte sakägare.

Sakägare är dessutom diverse föreningar, numera även rätt små föreningar efter det att EU-domstolen uttalat att Miljöbalkens begränsning vad gäller varaktighet och medlemsavtal stred mot EU-lag (googla på Jan Darpö och Hjorthagen). Så hoppar t ex föreningen Strandskyddarna på västkusten in i ärenden i hela landet och överklagar.
 
haavard skrev:
Lantmäteriet vet inget om bygglov, det är det kommunerna som gör.
Kommunerna kanske kan utnyttja det däremot. Men är det inte problem att se vad som är husbil och vad som är gäststuga?
Jaha, men kanske att kommuner och Lantmäteri kan samverka lite myndigheter emellan?

Jag tror inte det är några stora problem att skilja mellan hus och husbilar, tex så är taklutning och konstruktion nog oftast helt olika.
 
Därför att dom inte har uppgifter om bygglov. Dessa finns enbart hos kommunerna.
 
magnificus skrev:
Att anonymt angiveri förekommer hos en myndighet kan tyda på att myndigheten inte har tillräckligt med medel avsatt för kontroller.
Denna uppmaning till anonymt angiveri hittade jag på gbg webbsida men oskicket finns troligen spritt i landet:
[länk]
Om man tycker att detta är ett felaktigt myndighetsutövande som hör kalla kriget till så går det utmärkt att bomba myndigheten med anonyma angiverier och få just denna osympatiska grenen av dess verksamhet att "knäa".
Varje anonymt angivet svartbygge måste naturligtvis följas upp och och utredas samt kontrolleras på plats.
Ju fler "fejkade" anmälningar som görs, desto fler resultatlösa och kostnadskrävande handläggningar blir det från myndighetens sida.
Då läggs angiveriverksamheten ner. Den blir helt enkelt så dyr att dom måste välja mellan "kärnverksamhet" eller att jaga folk som byggt på sig några extra kvadratmeter.
Välj ut en fastighetsbeteckning (som existerar) på måfå i din kommun, gärna strandtomt.
Hitta på ett svartbygge, t.ex en bastu, brygga eller friggebod, fabulera ihop på vilket sätt du tror att det är svartbygge
Skicka ett brev utan avsändare, adressen finns i länken ovan. Vill du maila, skaffa en hotmailadress, använd inte din egen email,då hamnar din avsändaradress i diariet. SMS från kontantkort funkar också bra
Lycka till, sätt igång och bomba.
Själv håller jag på att ange ett gäng ute i yttersta havsbandet så får vederbörande inspektör en skön båtresa också.
Magnus
Vill du beröva mig min grundläggande rätt att anonymt anmäla brott? :thumbdown:
Gör inte det, är du snäll.
 
Redigerat av moderator:
magnificus skrev:
Ja, men du, hallå? Ärligt talat.
Vi svenskar är så vana vid myndigheters maktmissbruk att vi lydigt viker ner oss för allt godtycke och pekpinnar från överheten.
Har du köpt en tomt, som bevars inte ligger inom detalj/stadsplanerat område, så är det väl ändå upp till dig vad du gör på DIN tomt för DINA pengar. Det skall inte vara upp till någon tjänstemans enskilda åsikter och tyckande som avgör hur stort hus du bygger!
Åtgärder som skall säkra miljön och skydda våra efterlevande från gifter o övergödning av vattendrag är en sak, men...
Visst kan vi med all rätt tycka illa om en del klåfingriga beslut som våra bygglovsmyndigheter tar.

Men det håller inte att hävda att vi skall ha rätt att bygga vad som helst på en markbit bara för att vi äger den. Väljer du att bygga en skyskrapa på din tomt så påverkar det människor långt bort, eller om du väljer att bygga en större industri.

Någonstans måste vi ha en gräns för vad man fritt får göra på sin tomt. Och helt klart är den gränsen idag, i många fall onödigt snäv, men att av den anledningen begära helt fritt byggande håller inte.
 
OpiMaza
magnificus skrev:
Att anonymt angiveri förekommer hos en myndighet kan tyda på att myndigheten inte har tillräckligt med medel avsatt för kontroller.
Denna uppmaning till anonymt angiveri hittade jag på gbg webbsida men oskicket finns troligen spritt i landet:
[länk]
Om man tycker att detta är ett felaktigt myndighetsutövande som hör kalla kriget till så går det utmärkt att bomba myndigheten med anonyma angiverier och få just denna osympatiska grenen av dess verksamhet att "knäa".
Varje anonymt angivet svartbygge måste naturligtvis följas upp och och utredas samt kontrolleras på plats.
Ju fler "fejkade" anmälningar som görs, desto fler resultatlösa och kostnadskrävande handläggningar blir det från myndighetens sida.
Då läggs angiveriverksamheten ner. Den blir helt enkelt så dyr att dom måste välja mellan "kärnverksamhet" eller att jaga folk som byggt på sig några extra kvadratmeter.
Välj ut en fastighetsbeteckning (som existerar) på måfå i din kommun, gärna strandtomt.
Hitta på ett svartbygge, t.ex en bastu, brygga eller friggebod, fabulera ihop på vilket sätt du tror att det är svartbygge
Skicka ett brev utan avsändare, adressen finns i länken ovan. Vill du maila, skaffa en hotmailadress, använd inte din egen email,då hamnar din avsändaradress i diariet. SMS från kontantkort funkar också bra
Lycka till, sätt igång och bomba.
Själv håller jag på att ange ett gäng ute i yttersta havsbandet så får vederbörande inspektör en skön båtresa också.
Magnus
Ibland kan det vara "lite" för lätt att överklaga osv. Jag vet att det pratas lite om att man ska införa en avgift på ett överklagande, det kan väl eventuellt vara befogat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.