saturnus skrev:
Bra billy_bäver...........och om handläggaren säger, vart skall jag skicka beslutet...................
Eftersom jag varit med i den beslutande församlingen i många år, tror jag inte inkommande samtal går till som Du skriver. För det första tar det mycket lång tid, om nu en anonym anmälan kommer in i ett ärende som angår en felplacerad byggnad, Det innebär en del jobb med att plocka fram undelag för en granskning, kolla själva bygget/platsen, och skicka en skrivelse till ägaren med frågor, och sedan författa en skrivelse till någon anonym, som anser sig störd av byggnaden......nej, detta tror jag inte på.
Men om svartbygget är placerat i hörnet av Storgalan och Järnvägsgatan i Centrum, då tror jag att även en anonym anmälan kommer att leda till en akut utryckning.....och då även bli en artikel i den lokala morgon-
tidningen.

1. Om handläggaren frågar vart han skickar det så uppger man sin postadress, alternativt ber att själv få se det vid personligt besök.

2. Handläggningen i övrigt varierar säkert. Men jag är ganska övertygad om att anmälan blir diarieförd. Och för de flesta tjänstemän vid en så pass genomlyst myndighet som en byggnadsnämnd blir inte ett dugg förvånade av offentlighetsprincipen.

3. Pressen är ingen "myndighet", vars korrekta ingripanden du ALDRIG kan eller bör räkna med...
 
1. Om handläggaren frågar vart han skickar det så uppger man sin postadress, alternativt ber att själv få se det vid personligt besök.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OK, billy, men det vi talade om, var att vara anonym, = inte bli igenkänd.................

Jo det är riktigt att all inkommande post skall diarieföras, och posten blir instämplad innan någon läst den..

Nej pressen är ingen myndighet, men väl en maktfaktor vi får räkna med.
 
Att du blir igenkänd som "någon som önskar se allmän handling" innebär inte att du automatiskt blir identifierad som "den som postade en handling anonymnt".

Eller hur?

Och vad gäller pressens makt är det i Sverige på det viset att tidningsutgivarna faktiskt underutnyttjar sin verkliga kapacitet. Man kallar det "självcensur", men det är en annan femma, som inte har med ämnet omdelbart att göra.
 
saturnus skrev:
Skall man klaga på att en byggnad står på annans mark, vill det nog till att man är sakägare och berörs av byggnadens felplacering, om man nu vill det skall bli ett ärende som leder nån vart.
Men visst går det att skoja. Grannen kanske gnäller över att dennes granne på andra sidan har byggt garage olovligt, men vill inte bråka med att anmäla. Då kan man skriva till kommunen och anmäla detta, och underteckna med grannens namn. Då har man säkert fått igång ett bråk mellan dessa båda grannar:wow:
Spelar ingen roll om man är sakägare eller inte. En anmälan om svartbygge handläggs på samma sätt oavsett. (Sen kan det vara om tex friggebod som står för nära tomtgräns. Då kan grannen ge sitt tillstånd och så avskrivs ärendet.)

Vill man vara anonym ringer man såklart med jämna mellanrum helt till ett beslut har tagits. Då får man det uppläst för sig i telefonen.

En annan metod är såklart att skapa en mail, typ blablabla@hotmail.com och köra kommunikationen den vägen... ;)
 
Tror inte att man behöver vara närmsta granne för att räknas som sakägare när det handlar om överträdelse av strandskyddet. Strandskyddet är ju till för allmänhetens skull, och både kommun och lst brukar vara mycket aggressiva gällande dessa ting.
 
Sakägarbegreppet är inte exakt angivet i PBL. Man håller öppet för alla sorts intressen, som kan tänkas bli påverkade av ärendet.
 
Berörda sakägare talar man om. Och du kan ju överklaga ett beslut om du inte blivit hörd med motiveringen att du anser dig vara berörd sakägare.

Sen om du får rätt är en annan femma.
 
Sen får man ju förutsätta att kommun och lst vidtar åtgärder mot lagöverträdelser, oavsett om den som uppmärksammar dem om överträdelsen är närmsta granne eller enbart någon som tycker om att promenera i området.
 
Det gör dom garanterat, LST är skyldiga enligt lag att polisanmäla allt som upptäcks.
 
Fråga om sakägare kan uppkomma om man vill klaga över en given strandskyddsdispens. Ett svartbygge kan självklart anmälas anonymt - eller av en naturskyddsförening som strandskyddarna.se. De överklagade enligt tidningsuppgift en bastu i trakten av Trosa trots att de har sitt huvudskliga intresseområde på Västkusten. Inget hindrar att anmälan inges både till kommun och länsstyrelse. Först bör man nog kolla med kommunen om det finns ett pågående ärende.

Brott mot strandskydd preskriberas inte eftersom det otillåtna inspråktagandet pågår. Svartbyggen av hela hus i strandskyddsområde var sånt folk höll på med för flera decennier sedan. Finns inget skäl att acceptera sådant beteende i omgivningen nuförtiden. Vem som helst kan använda time line på Google earth och se hur det sett ut tidigare. Vidare är allt noggrant flygfotograferat.

Däremot kan det hända att den mark grannen byggt på räknas som ianspråktagen för tomtplats och att han skulle kunna få dispens i efterhand. Därvid ska också de 2009 införda reglera om passageremsa på ca 25 meter utmed stranden beaktas så dispens förefaller osannolik om huset lagts invid strandkanten.

Kommunerna har sedan 2009 generell befogenhet att pröva fråga om strandskyddsdispens. Länsstyresen har tillsyn och överprövar. Därigenom ska inte länge missförstånd behöva uppstå där någon byggt enligt bygglov men bommat att söka dispens.
 
Redigerat:
Att anonymt angiveri förekommer hos en myndighet kan tyda på att myndigheten inte har tillräckligt med medel avsatt för kontroller.
Denna uppmaning till anonymt angiveri hittade jag på gbg webbsida men oskicket finns troligen spritt i landet:
http://goteborg.se/wps/portal/invan...9XOjciwAong8-g!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Om man tycker att detta är ett felaktigt myndighetsutövande som hör kalla kriget till så går det utmärkt att bomba myndigheten med anonyma angiverier och få just denna osympatiska grenen av dess verksamhet att "knäa".
Varje anonymt angivet svartbygge måste naturligtvis följas upp och och utredas samt kontrolleras på plats.
Ju fler "fejkade" anmälningar som görs, desto fler resultatlösa och kostnadskrävande handläggningar blir det från myndighetens sida.
Då läggs angiveriverksamheten ner. Den blir helt enkelt så dyr att dom måste välja mellan "kärnverksamhet" eller att jaga folk som byggt på sig några extra kvadratmeter.
Välj ut en fastighetsbeteckning (som existerar) på måfå i din kommun, gärna strandtomt.
Hitta på ett svartbygge, t.ex en bastu, brygga eller friggebod, fabulera ihop på vilket sätt du tror att det är svartbygge
Skicka ett brev utan avsändare, adressen finns i länken ovan. Vill du maila, skaffa en hotmailadress, använd inte din egen email,då hamnar din avsändaradress i diariet. SMS från kontantkort funkar också bra
Lycka till, sätt igång och bomba.
Själv håller jag på att ange ett gäng ute i yttersta havsbandet så får vederbörande inspektör en skön båtresa också.
Magnus
 
Ja det är ju himla schysst att ge oskyldiga fastighetsägare massa bekymmer och oro för att någon vill ge myndigheterna en knäpp på näsan... :what:
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kanske är han inte ens oskyldig... Då har man verkligen ställt till med jävulskap.
 
Magnificus: Jag antar att det var fel av mig att anmäla till polisen när det varit inbrott i vår bil? Det blir ju rena angiverisamhället om folk ska hålla på och anmäla lagbrott till myndigheterna. Jag har hört om folk som anmält miljöbrott, våldtäkter och då t o m talat om för myndigheterna vem som våldtagit dem. Rena Sovjetstaten!

Om du tycker det är OK att anmäla en tjuv men inte OK att anmäla en svartbyggare så kan du få problem med gränsdragningen om vad som bör anmälas; Rattfylleri, skattebrott, miljöförstöring, djurplågeri, lindrig barnmisshandel? Vad är OK?

Men visst, det är inte enkelt att avgöra om man ska anmäla sin polare för skattebrott, svartbygge eller rattfylleri.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Ja, men du, hallå? Ärligt talat.
Vi svenskar är så vana vid myndigheters maktmissbruk att vi lydigt viker ner oss för allt godtycke och pekpinnar från överheten.
Har du köpt en tomt, som bevars inte ligger inom detalj/stadsplanerat område, så är det väl ändå upp till dig vad du gör på DIN tomt för DINA pengar. Det skall inte vara upp till någon tjänstemans enskilda åsikter och tyckande som avgör hur stort hus du bygger!
Åtgärder som skall säkra miljön och skydda våra efterlevande från gifter o övergödning av vattendrag är en sak, men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.