Finns det någon preskeptionstid på svartbyggen. Har hört att i vssa fall gäller 10 år. Det kanske endast gäller straffansvar, men skyldigheten att flytta eller riva ett svartbygge kvarstår för alltid.

Någon som kan lagreglerna om preskeption.
 
stenene skrev:
Det kanske endast gäller straffansvar, men skyldigheten att flytta eller riva ett svartbygge kvarstår för alltid.
Man behöver nog inte riva heller. Kolla den här tråden.
 
no komment.......:confused:
 
basshunter skrev:
Har en i grannskapet som byggt en gäststuga på 40 m2 precis vid vattnet, utan strandskyddsdispens. Vad gäller i detta fall? Hur och till vem överklagar man?

(Det är f ö byggt utan bygglov för ca 1 år sedan)
Om du (eller ni i grannskapet) har haft kontakt med byggnadsnämnden (eftersom ni vet att det inte finns ett bygglov) så borde ni väl kunna fråga dom vad som gäller?
 
Basshunter undrade vad som gäller ifråga om anonym anmälan. SVAR: Varje svensk myndighet är skyldig att diarieföra all inkommande post, oavsett vem som är avsändare, eller om det ö.h.t. finns någon avsändare angiven. Enda undantaget är inkommen reklam. Gudskelov!

Den diarieförda akten blir därefter öppen handling, som vem som helst kan begära att få läsa. Ifall myndigheten är osäker på sanningshalten kan man tänka sig att myndigheten väljer att belägga den med sekretess, för att skydda en utpekad. Men det avgör myndigheten på eget ansvar, och även en sekretesstämpel kan överklagas.

I princip gäller samma ordning för inkommande e-post, som för snigelbrev. Men om man väljer att ringa in sitt tips (med eller utan näsduk över telefonluren) är läget ett annat. Då blir ärendet inte offentlig handling innan myndigheten fattar någon sorts beslut. Dessförinnan är det ett (ickeoffentligt) tjänsteärende.
 
Redigerat:
För att kunna sända ett mail men ändå vara anonym kan man skapa en ny e-postadress på t.ex. Hotmail.com. På så sätt kan man skriva av sig, bifoga bilder och all nödvändig information och samtidigt vara skyddad.

Var bara noga med att inte ange korrekt personinformation när du skapar kontot.
 
Bara för att klarlägga länsstyrelsen har hand om strandskyddet, komunen om byggloven. Du kan alltså anmäla till båda.

Råkar veta detta eftersom vi i släkten har ett par pensionärer som byggt till sin lilla stuga med bygglov från kommunen men som fick problem med Länsstyrelsen.
De senare har nu hotat med vite på 200' för nått som de har bygglov på...
 
@basshunter
Vad blev resultatet av din anmälan?
 
Jag förstår inte riktigt varför man vill anmäla anonymt. För det första får man aldrig reda på vad som hände, eller någon respons på sin anmälan. Sedan är det upp till myndigheten att avgöra om det finns något i skrivelsen som verkligen leder någon vart. Då är det bättre att skriva, och undra om kommunen har ändrat detaljplanen, då grannen p....son har satt upp ett 2.2 meter plank i tomtgränsen, och det ser trevligt ut, därför undras om det nu är tillåtet, då jag ämnar sätta upp ett plank längs min gräns i söder. En skrivelse av detta slag, kommer att handläggas och besvaras, och så är karusellen igång. Vill man vara anonym, och veta att detta verkligen leder någon vart, kan man placera en gammal koffert med tegelstenar i, nära busstationen, och sedan ringa eller mejla till polisen, att det står en koffert där med 25 kilo trotyl i, som kommer att detoner kl 14.00.
 
Man kan inte känna sig helt säker på att ett svartbygge tillåts stå kvar efter 10 år. Är bygget till fara för andra, eller det skymmer utsikten för grannen, så kan man driva ärendet i kommunen eller domstol, och på så sätt få rätt. Tror de 10 åren kommit till för att myndigheten inte skall behöva arkivera handlingar i evighet, men det hindrar inte att någon enskild tar upp ärendet i domstol.
 
saturnus skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man vill anmäla anonymt. För det första får man aldrig reda på vad som hände, eller någon respons på sin anmälan.
Det är väl bara att ringa (lika) anonymt 6 mnd senare och fråga?

Brott mot Strandskyddslagen preskriberas, vad jag vet, aldrig.
 
Nej, och om stugan befinner sig på grannfastigheten så märker man väl om den försvinner...

Har också för mig att byggnationer inom strandskyddat område aldrig blir "vita".
 
haavard skrev:
Det är väl bara att ringa (lika) anonymt 6 mnd senare och fråga?

Jo, men vad skall du fråga efter.....efter ditt anonyma brev du skickade för 6 månader sedan.

Skall man klaga på att en byggnad står på annans mark, vill det nog till att man är sakägare och berörs av byggnadens felplacering, om man nu vill det skall bli ett ärende som leder nån vart.
Men visst går det att skoja. Grannen kanske gnäller över att dennes granne på andra sidan har byggt garage olovligt, men vill inte bråka med att anmäla. Då kan man skriva till kommunen och anmäla detta, och underteckna med grannens namn. Då har man säkert fått igång ett bråk mellan dessa båda grannar:wow:
 
saturnus skrev:
haavard skrev:
Det är väl bara att ringa (lika) anonymt 6 mnd senare och fråga?

Jo, men vad skall du fråga efter.....efter ditt anonyma brev du skickade för 6 månader sedan.
/QUOTE]

Du frågar rimligen efter "bygglov, förelägganden och andra handlingar och beslut som berör fastigheten A-stad, X:Y". Värre än så är det inte.
 
Bra billy_bäver...........och om handläggaren säger, vart skall jag skicka beslutet...................
Eftersom jag varit med i den beslutande församlingen i många år, tror jag inte inkommande samtal går till som Du skriver. För det första tar det mycket lång tid, om nu en anonym anmälan kommer in i ett ärende som angår en felplacerad byggnad, Det innebär en del jobb med att plocka fram undelag för en granskning, kolla själva bygget/platsen, och skicka en skrivelse till ägaren med frågor, och sedan författa en skrivelse till någon anonym, som anser sig störd av byggnaden......nej, detta tror jag inte på.
Men om svartbygget är placerat i hörnet av Storgalan och Järnvägsgatan i Centrum, då tror jag att även en anonym anmälan kommer att leda till en akut utryckning.....och då även bli en artikel i den lokala morgon-
tidningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.