Har en i grannskapet som byggt en gäststuga på 40 m2 precis vid vattnet, utan strandskyddsdispens. Vad gäller i detta fall? Hur och till vem överklagar man?

(Det är f ö byggt utan bygglov för ca 1 år sedan)
 
  • Gilla
johanbens
  • Laddar…
J
Den lokala byggnadsnämnden samt länsstyrelsen bör fungera :)
 
Med risk för att framstå som konflikträdd, men stör stugan din utsikt, eller är det mer principen? Om den inte stör nämnvärt skulle jag ligga lågt och låta saken bero, allt för grannsämjan. En anmälan innebär med all sannolikhet att han vackert får riva sitt bygge (eller i bästa fall flytta om det går).

Har själv en granne som byggt takkupa (inom planlagt område) utan att söka bygglov, själv är jag emellertid mer neurotiskt lagd, sökte således bygglov för att sätta in ett par takfönster (som inte syns från framsidan). Visst hade jag gladeligen sluppit lämna in ritningar och betala avgiften och med all sannolikhet kommit undan med det, men det skulle påvrka nattsömnen i negativ riktning.

Men till själva poängen, jag skulle ej heller drömma om att påpeka min grannes förehavanden för kommunen, det skulle helt enkelt inte vara värt konsekvenserna, dvs en sur granne på obestämd tid. (Kanske en dålig liknelse, en takkupa går inte riktigt att jämföra med en superdopad friggebod...)
 
Ok, nej ingen direkt granne. Det är inte heller första gången han gör som han vill och struntar i lag och rätt. Därför är det många som med glädje skulle "sätta dit" honom.
 
John J skrev:
Den lokala byggnadsnämnden samt länsstyrelsen bör fungera :)
Säkert att det inte är bara byggnadsnämnden? Annars, i vilket av fallen är det Länsstyrelsen som man anmäler till?
 
J
basshunter skrev:
Säkert att det inte är bara byggnadsnämnden? Annars, i vilket av fallen är det Länsstyrelsen som man anmäler till?
Om man väcker upp även Länsstyrelsen så lär det hända något direkt, det kan jag lova ;)
 
W
Du kan väll lämna ett anonymt tips till komunen eller om de vägrar ta emot det be någon kompis eller dylikt som bor långt bort att skicka in anmälan så slipper du få grannen på dig direkt om du är rädd för det.
Hade jag haft en granne som jag inte gillade han jag självklart tipsat byggnadsnämnden. Om jag däremot hade gillat honom så hade det fått bero.
 
Ja, hur är det med anonyma anmälningar, kan man göra det?
 
Tur att man inte är granne med dig basshunter ;)
Vad har du för vinning av att sätta dit din granne? Låter som Svenska Avundsjukan som talar :eek:
// Kim
 
Det kan ju finnas flera rationella förklaringar på varför man inte vill ha grannens hus där. Om det är ett markområde som ligger så till att man kan vistas där med stöd i allemansrätten och det är risk att den nya byggnaden gör att marken betraktas som tomtmark.

Men jag håller med, är det "bara" en fråga om avundsjuka, eller irritation över att någon "tar sig rätt" så måste det väl finnas viktigare sysselsättningar än att ge sig på det.
 
Ja, och även om jag är trött på den kungliga svenska avundsjukan så är jag lika trött på alla översittare, psykopater och andra fähundar som litar kallt till "men vi skall väl inte bråka"-mentaliteten för att ta sig vilka friheter som helst. Så utan att vara det minsta insatt i frågan säger jag tvärtemot "sätt dit den djäveln så det ryker om det" :)

I vilket fall, enligt min fru som jobbar på just länstyrelsen (men inte med sådant här) så är länstyrelsen visst rätt instans. Dock är det lite olika enheter på de olika länstyrelserna som handlägger strandskyddsfrågan (här i Västra götaland så är det vattenvårdsenheten, men den finns bara här, annars är naturvårdsenheten ett stalltips). Dock är det bara att ringa växeln på din lokala länsstyrelse så kopplar de dig mer än gärna till rätt enhet. Det går alldeles utmärkt att göra en anonym anmälan; om du gör den via e-mail så diarieförs den dessutom enligt konstens alla regler. Det är naturligtvis bra om anmälan är så komplett som möjligt, med läge (fastighetsbeteckning), ritning/skiss, foto eller dylikt.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och även om jag är trött på den kungliga svenska avundsjukan så är jag lika trött på alla översittare, psykopater och andra fähundar som litar kallt till "men vi skall väl inte bråka"-mentaliteten för att ta sig vilka friheter som helst. Så utan att vara det minsta insatt i frågan säger jag tvärtemot "sätt dit den djäveln så det ryker om det" :)
Tack för svar. När man gör en sådan här sak så finns det rätt starka skäl till det, och det handlar inte om någon avundsjuka. Ber därför att få slippa kommentarer om varför man gör det, utan efterlyste som sagt fakta. Ok? :)
 
A
Nja, startar du en tråd med detta innehåll lär du få räkna med kommentarer och synpunkter.

För egen del tycker jag att du gott kan anmäla...

Jag själv följer regler, söker och betalar de tillstånd som behövs när jag ska göra något, varför ska inte andra behöva göra det?

Jag ser inte riktigt vad avundsjuka har med saken att göra. Är det avundsjuka att bli förbannad när någon annan bryter mot reglar och förordningar? Är jag kanske avundsjuk på de som vågar ta risken att skita i tillstånd och att jag skulle egentligen vilja vara lika fräck och orädd som de är? För att hårddra det, tycker någon att det ok att råna en bank så länge som man själv inte "blir störd"? Är det ok för andra att köra rattfulla så länge man själv inte blir störd? Ska man vara avundsjuk på de som kör rattfulla för att de sparar så mycket pengar på att slippa åka taxi hem från krogen eller ska man bli förbannad och ringa polisen så fort man ser att de aspackade går ut och sätter sig i bilen?

Jag är också trött på kommentarer som "stör stugan din utsikt". Svaret kanske är, nej den stör inte, just nu. Men vem vet konsekvenserna av att låta stugan vara kvar? Andra kanske ser att det går bra att sätt upp stugor utan att något händer och börjar göra detsamma och *de* stugorna kanske kommer störa mig? Om 10 år kanske det blir automatiskt bygglov på stugan och då kommer den stå i all framtid, vad kommer det innebära, det är det ingen som vet idag.

Varför är det den som anmäler som skapar osämja har jag också svårt att förstå. Det är väl den som sätter upp en stuga utan tillstånd som skapar osämjan, eller?
 
Bra-byggare; som du själv skriver så hårddrar du det, lite väl mycket dock kan jag tycka ;-) Bankrån skadar alltid en tredje part, rattfylleri gör det inte alltid men när det väl gör det så resulterar det i katastrof av varierande grad. Det gör i regel inte ett svartbygge.

Men i övrigt håller jag med dig bra-byggare (och Basshunter m fl), det är absolut en konflikt värd att ta mot bakgrund av vad konsekvenserna kan bli. Men min åsikt att alla konflikter inte är det står jag fast vid med dårens envishet.. (Eller kanske den dåre jag är..? :)
 
basshunter skrev:
Tack för svar. När man gör en sådan här sak så finns det rätt starka skäl till det, och det handlar inte om någon avundsjuka.
Ja, det skall sägas att jag inte pekade ut just dig som avundsjuk. Det var bara som respons på att det utpekats som allmänt motiv i tråden. Mina förutfattade meningar lutade ju dessutom helt åt andra hållet... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.