Anna_H skrev:
Att jag har svårt att somna varje söndagskväll av vissa orsaker löser sig troligen efter nyår.
Sunday evening anxiety?

Jag kan lova att det går över, helt utan medikamenter :)
 
KnockOnWood skrev:
Sunday evening anxiety?

Jag kan lova att det går över, helt utan medikamenter :)
Ja, om 20 år ;-)
 
J
Jag har länge tänkt att prova på Yoga faktiskt, det verkar väldigt avslappnande. Sen så skulle jag behöva lära mig mer om hur man stressar ner, tror att mycket av mina sömnproblem kan bero på jobb och hur mycket tid jag tillbringar med telefon och datorn. Nu har jag börjar testa dessa http://www.halsorutan.se/halsa-2/somn-avkoppling/valerina-forte.html under några dagar och de funkar rätt bra, nu vet jag inte om det är en placebo-effekt eller om de verkligen fungerar men så länge jag sover bättre så funkar det för mig! :)

ChristinaH skrev:
Hej på dig!

Usch så jobbigt för dig hoppas att du vid det här laget sover bättre!

Jag är en stor förespråkare av motion och träning . Om man utövar det regelbundet är kroppen naturligt trött men den är också i större behov utav vila. Det är på natten som våra system återhämtar sig och fyller på .
Dock, man bör inte ägna sig åt konditionsträning som får pulsen att gå upp för sent på kvällen då det kan göra en pigg.
Det finns studier som visar att lungn träning tex yoga och pilates hjälper oss att koppla av samt får oss att bättre hantera stressande tankar.

Alkohol kan upplevas som något som förbättrar sömnen... men i själva verket så räcker det med lite för mkt av det goda och sömnen störs.
Det är nog bara så att man somnar in lättare men man får inte bättre, mer kvalitativ sömn. Sorry 

Det finns även flera olika avslappningsövningar som du kan tillämpa tex "Spänn/slappna av" som hjälper dig att hitta/identifiera ett avslappnat läge, andningsövningar, kroppsmedvetandeövningar mfl. Sök på youtube, tror även att det finns någon på 1177.
Ja och som så många andra redan har skrivit, rutiner är alltid av godo .

Lycka till!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tyvärr får jag själv inte till att leva som jag lär, med tre små, alla under två år!
Jag får förvisso motion på annat vis 😜.

Men under den period som jag har praktiserat yoga och tex ki balans har jag ffa upplevt en bättre inre/mental hälsa och balans i tillvaron.
Jag tror det är viktigt för oss alla att avsätta tid till både kropp och själ, dessa två går ju hand i hand med varandra! De kan samarbeta så väl men tyvärr även bråka rejält med varandra 😝.

Fint att du har hittat något som funkar! Ibland kan man behöva en Quick fix för att bryta ett negativt mönster!
Dock tror jag att du är inne på rätt spår som funderar på din livssituation!
Det du beskriver, för mkt stress, dator etc är ju något som många har problem med och rent krasst, långsiktigt tror jag inte att piller will do it for you 😉.

Det är samma sak med massage egentligen, många vill få hjälp med ömma och stela muskler och vist brukar det snabbt kännas mkt bättre efteråt. Men om du inte går till botten med varför du blir så öm och stel i rygg och nacke kommer ju problemet åter ganska fort...

Och så där är det ju med det mesta här i livet, man måste aktivt gå in med egen insats för att långsiktigt bli bra 😃.

Fortsatt lycka till med sömnen 💤👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.