AnneFi
KnockOnWood skrev:
Du menar som att gentlemannen vid din sida serverar dig morgonkaffe på sängen och liknande.
Det är ingen fara, så'nt tål vi. Det gjorde min mamma också :) Fast kaffet var alltid kallt när jag vaknade.
Ja just det. Precis vad jag menade! :)
 
PAF skrev:
Vi har ingen TV i sovrummet, har däremot fem barn :)
Och har aldrig haft svårt att somna sen :surprised:
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
SBH skrev:
till och systemet tycker har texten "sängfösaren stör sömnen" :)
[länk]
Det beror på att de menar att även små mängder på sikt blir stora mängder om det blir en vana. Men LITE alkohol (alltså max 2-3 cl eller ett väldigt litet glas vin, ungefär som en normal dos hostmedicin) är avslappnande och lugnande och stör normalt sett inte sömnen.

Ser förresten ut att vara fullmåne ikväll....
 
Redigerat:
S
Anna_H skrev:
Det beror på att de menar att även små mängder på sikt blir stora mängder om det blir en vana. Men LITE alkohol (alltså max 2-3 cl eller ett väldigt litet glas vin, ungefär som en normal dos hostmedicin) är avslappnande och lugnande och stör normalt sett inte sömnen.
2-3cl är ju en liten mängd alkohol. behöver man alkohol för att kunna slappna av. så tycker jag att man ska av stå all sprit eller vin
 
SBH skrev:
2-3cl är ju en liten mängd alkohol. behöver man alkohol för att kunna slappna av. så tycker jag att man ska av stå all sprit eller vin
Ja, behöver man större mängder alkohol för att det ska ha så pass effekt att man somnar bättre så är det helt rätt att avstå. För jag förmodaar att du missade ett "mycket" nånstans i den andra meningen?
 
S
Anna_H skrev:
Ja, behöver man större mängder alkohol för att det ska ha så pass effekt att man somnar bättre så är det helt rätt att avstå. För jag förmodaar att du missade ett "mycket" nånstans i den andra meningen?
skall inte va något mycket.
 
D09
Under min barndom kunde jag vara vaken i dygn utan problem :)

Ganska långtråkigt tills tvn kom :)
men i vuxen ålder somnar jag på 5 min om jag vill.

Mitt Recept:

Ha alltid för mycket att göra men stressa inte. Släpp det helt när du inte producerar längre.

Lev med Konstant brist på sömn ;)
( =fler Tim på dygnet )

När du lägger dig så gå igenom morgondagen i huvet ( positiv planering ) = sövande

Lös/ fundera inte på bekymmer / problem när det är dags o sova.
själv så retar jag bara upp mig eller blir uppåt för jag tror mig vara inne på något svar = oftast fel svar :)

Sov ut rejält med jämna mellanrum, typ 1 gång i veckan, Max.

Om inte detta funkar, bygg ett hus 😇

Sov gott 👍
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 skrev:
..
Sov ut rejält med jämna mellanrum, typ 1 gång i veckan, Max.

Om inte detta funkar, bygg ett hus 

Sov gott 
Kanonråd D09 (y)

Jag har haft svårt med dygnsrytmen sedan jag var lite grabb.
Så när jag bodde ensam under studietiden försköts dygnet några timmar för varje dag som gick under veckan.
Så på fredagen gick jag inte och kojade, för jag var rädd att inte hinna till bolaget innan de stängde kl 12 på lördagen :p
Se'n kunde jag sova ut på söndagen :)

Nu bygger jag så mycket jag orkar!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Kanonråd D09 (y)

Jag har haft svårt med dygnsrytmen sedan jag var lite grabb.
Så när jag bodde ensam under studietiden försköts dygnet några timmar för varje dag som gick under veckan.
Så på fredagen gick jag inte och kojade, för jag var rädd att inte hinna till bolaget innan de stängde kl 12 på lördagen :p
Se'n kunde jag sova ut på söndagen :)

Nu bygger jag så mycket jag orkar!
Kvällsarbete är kanon om man har lätt för att vända på dygnet och svårt o sova

Jobbade kväll i flera år och guld värt att alltid kunna sova ut, använda den pigga tiden hemma och sedan jobba :)

Helgen blir längre med :)

Men har man familj så kan det bli tufft om man vill hinna träffa ungarna eller träna 👍
 
Många huskurer för att somna här men är det ingen som tycker det är en bra ide att styra upp orsaken till att hela livet snurrar i huvudet när man ska sova? Det måste vara den bästa medicinen.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Tänk att jag misstänkte att en sådan här kommentar skulle komma.
Ja du lämnade i princip målet vidöppet... ;)

Men till saken. Jag håller med om att ett sovrum passar bäst utan TV. Sovrummet ska enligt min mening i huvudsak användas för att sova. Jag har lite svårt att förstå hur ett par får det att funka om man har TV i sovrummet och en vill titta och en sova. För min del är det i princip kört att sova om "den andra" så bara vill läsa.

Att jag sen ibland tvärsomnar på soffan framför TVn är kanske inte helt logiskt,,, :eek:
 
MathiasS skrev:
Många huskurer för att somna här men är det ingen som tycker det är en bra ide att styra upp orsaken till att hela livet snurrar i huvudet när man ska sova? Det måste vara den bästa medicinen.
Många kanske har sömnproblem pga större problem men för egen del så är mitt problem att jag alltid klurar på något projekt.

Om jag börjar tänka på någon motor jag har stående när jag gått och lagt mig så är det kört att sova.

För då börjar tankarna att "om man tar vevaxeln från den motorn och toppen från den sedan i med ventiler från en sån och bygger ett insug för en fyrportare och sen......."

Då kan inte jag sova sen. :confused: :)
 
Redigerat:
AnneFi
Alfredo skrev:
Ja du lämnade i princip målet vidöppet...
Bara på ett forum där medlemmarna ständigt har något annat än sina renoveringar i tankarna.
 
Kanske dags för det gamla knepet att räkna får?

Får är trevliga djur, men det är rätt knepigt att räkna dem nu i lamningstider.
Antalet blir olika varje gång :)
 
MathiasS skrev:
Många huskurer för att somna här men är det ingen som tycker det är en bra ide att styra upp orsaken till att hela livet snurrar i huvudet när man ska sova? Det måste vara den bästa medicinen.
Självklart är det så.
Därför ringde jag säkert 5-6 samtal till tidningstjänst utan att de löste mina sömnproblem. Nu var det några år sedan just det problemet gick över ändå, men i höstas bytte kommunen till superstarka ledlampor utanför mitt sovrumsfönster. Tyvärr vägrar de byta dem mot en avskärmad armatur och jag har verkligen inte lust att hålla på och tejpa fast en mörkläggningsgardin med silvertejp varje kväll för att kunna sova lugnt.
Att jag har svårt att somna varje söndagskväll av vissa orsaker löser sig troligen efter nyår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.