Mikael_L
Några glas rött vin gör mig alltid så sömnig att jag inte klarar av att hålla mig vaken.
Helt OK som sömnpiller om det är oroligt i kroppen/knoppen, men mindre lämpligt på partyt. :surprised:

Sen kan det säkert vara farligt att hålla på och söva sig med alkohol, jag ser självklart en del risker med det.

En bok brukar annars funka bra för mig, den behöver inte ens vara tråkig, men bara inte superspännande. Bokläsandet får ju bort hjärnan från de andra spåren som snurrar på.

Fysiskt arbete under dagen har alltid varit bra för min sömn, men det är ju inte alla dagar det blir så, eller ens hinns med en liten promenad.

Känner jag efter läggningen att det verkar börja gå åt skogen med insomnandet så avbryter jag. Annars går jag som regel helt i baklås och somnar inte förrän 4 på morgonen.
Då är det bättre att ta upp en bok eller surfa lite på BH, eller skjuta ihjäl några i något online-spel eller kolla något från kunskapskanalen på SVT-play.

Eller ta två glas rött och en liten bit brie-ost och lyssna på lite musik. :)
 
Drick inte kaffe på eftermiddagen/kvällen.
 
Rutiner är nog bra och bäst är väl om man alltid lägger sig samma tid.
Själv jobbar jag skift så jag byter "läggningstid" kors och tvärs. Funkade när man var ung men ju äldre jag blir ju jobbigare blir det, just att lyckas somna är ett aber. I morse blev jag väckt av en grävmaskin strax utanför fönstret så det blev inte många timmars sömn, likväl vet jag redan nu att när jag kommer hem i natt så lär det vara stört omöjligt att somna ändå. :(
 
Ljudböcker!

Gärna med en uppläsare som har en monoton och sövande röst (t.ex. Håkan Nesser)
 
eviljava skrev:
Ljudböcker!

Gärna med en uppläsare som har en monoton och sövande röst (t.ex. Håkan Nesser)
Helena Bergström som uppläsare och du somnar omg.....
 
eviljava skrev:
Ljudböcker!

Gärna med en uppläsare som har en monoton och sövande röst (t.ex. Håkan Nesser)
Ljudbok är ett sömnpiller för mig! Sätter timern i tfn på 30 min och får ofta hoppa tillbaka 10-20 min dagen efter. Största problemet är att man lyssnar för kort och tappar tråden... Ngn enstaka gång får jag starta om timern. Vaknar också på natten ofta, då är det bara att backa och lyssna vidare.

A-Jays hörlurar funkar bra att somna med i öronen :)
 
Spikmatta funkar kanonbra, tar ca 20 min sen kan jag inte hålla ögonen öppna, men sen vaknar man efter ca 1 h och då sitter spikmattan som ett kardborre i ryggen :)

Eller ljudbok, för mig kvittar det om det är en spännande jag somnar direkt...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om man vill få klart för sig (i alla fall lite mer) hur man sover, så kan jag rekomendera en sömn-app. Där kan man knappa in vad man gjort, typ druckit kaffe sent och se konsekvensen. Har använt den själv i bara två månader, men fortfarande har jag problem med omställningen till sommartid, genom sämre sömnkvalitet.

En anm om alkokol. Det går lättare att somna in, men du vaknar ännu tidigare och har en sämre sömn på sennatten, så alkohol är egentligen ingen bra sömnhjälp. Detta syns väldigt tydligt i sömnappen.

Har man svårt att somna så gäller det att ha disciplin att inte stöka med en massa sent på kvällen. Det är bara att leva med det.
 
trähandtag skrev:
...
Har man svårt att somna så gäller det att ha disciplin att inte stöka med en massa sent på kvällen. Det är bara att leva med det.
Vet inte om jag håller med riktigt.

I stället för att ligga och vrida sig och försöka somna tycker jag det är bättre att gå upp, dra på sig morgonrocken och göra något vettigt (till exempel diska :p eller vad som helst).

Så är man kanske lite tröttare dagen efter, men somnar då lättare när kvällen kommer.

S.k. "appar" finns av många slag, men innehåller nog inte svaret på alla problem.
De är ju bara små enkla program, och är väl knappast värda någon övertro.
Människor är trots allt, och har alltid varit, olika.
Det som funkar för den ena kan vara helt fel för den andra.


//Gammal applikationsutvecklare.
 
trähandtag skrev:
En anm om alkokol. Det går lättare att somna in, men du vaknar ännu tidigare och har en sämre sömn på sennatten, så alkohol är egentligen ingen bra sömnhjälp. Detta syns väldigt tydligt i sömnappen.
Enligt min erfarenhet gäller det bara om man dricker sig onykter. De mängder jag talar om är så små att du fortfarande kan köra bil lagligt efter bara nån timme.
 
Tydligen ska det vara bättre att se på tv än att använda dator/i-pad/platta el.dyl innan sänggående. Har nåt med frekvens att göra. Kan inte ange källa på det för jag kommer inte ihåg var jag läste det:confused:
 
Vi dricker kamomillte på kvällen innan vi lägger oss. Det fungerar väldigt avslappnande och skapar en lugn sömn. Är man trött känns det ibland som hjärnan stannar...

Vi köper vårt te på www. houseoftea.se har upplevt att de pås-teer som finns i affären inte smakar eller fungerar lika bra.

Edit, Kamomillte smakar lite hö, men det är det värt och man vänjer sig. Är gott med ett litet hårdbrö med ost till.
 
Jag somnar garanterat om jag gör den här guidade djupavslappningen: http://www.yoga.se/Butik/CD-skivor/Yoga-Nidra-CD-tape (den djupa yoga nidra på 45 min). Det är en typ av meditation, mycket kraftfull. Jag har gått kursen 3 ggr, det var en sådan positiv upplevelse.

Numera kan jag den utantill så jag gör den engelska varianten som finns tillgänglig via Spotify. Sök på yoga nidra och swami yanakananda. Det kan dock vara lite svårt att hänga med kan jag tänka, om du kör den på engelska första gången.

Grejen är den att man får inte somna när man gör den, det går ut på att du bara ska sätta hjärnan i viloläge. Men behöver kroppen sova så somnar man även om man försöker hålla sig vaken. En positiv bieffekt om man mediterar regelbundet är att man blir mer stresstålig i vaket tillstånd.

Samma på iTunes http://www.yoga.se/Butik/CD-skivor/Yoga-Nidra-CD-tape
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
S
absolut ingen sprit i någon form om man ska ha en god natts sömn!!!
 
  • Gilla
JohannesT
  • Laddar…
Jag tror TS har somnat.

En tråkig tråd gör nog susen.
 
  • Gilla
JohannesT och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.