J
Någon mer här som lider av för lite sömn? Jag skulle verkligen behöva något som får mig att varva ner och sluta tänka på allt runtomkring när jag ska gå och lägga mig. Har hört att Valerina Forte ska vara bra, någon som har erfarenheter kring den produkten? http://www.halsorutan.se/halsa-2/somn-avkoppling/valerina-forte.html
 
Nja, jag löser det på motsatt sätt.

Är jag sömnig går jag och lägger mig och sover.
Är jag inte sömnig är jag igång och aktiv tills jag blir trött.

Har haft "svårt att somna" i hela mitt liv, och därför också varit morgontrött och alltid försent ute när de stora besluten tas.
Men hellre det än att knapra piller.

Du kanske behöver mer motion?
Långa raska kvällspromenader + en lite stänkare kan golva den piggaste :)
 
Om jag har svårt att sova plockar jag fram den absolut tråkigaste boken från min gamla kurslitteratur ( i mitt fall är det boken i makroekonomi). Jag somnar ofta efter mindre än en sidas läsning...;)
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
En rejäl whiskey brukar hjälpa.

Rekommenderas INTE under längre perioder.
 
Du kan få köpa min gamla mattebok om diskret matematik, du får pengarna tillbaka om du inte somnar efter 5 minuter.
Skämt åsido.

Har du provat med fysisk aktivitet för att koppla av, en löprunda eller en promenad tex.
 
Det finns många olika och det är ganska individuellt vad son fungerar. Du får nog prova lite olika. L-thenine dvs grönt te funkar för mig. Se på TV är bra också, passiviserar hjärnan...
 
hantverkare1 skrev:
En rejäl whiskey brukar hjälpa.

Rekommenderas INTE under längre perioder.
Varför inte?

Regelbundna vanor lär vara bra för en god nattsömn :)
 
KnockOnWood skrev:
Varför inte?

Regelbundna vanor lär vara bra för en god nattsömn :)
:)
 
Jag har, under olika perioder i mitt liv, också haft mycket svårt att somna.
Ofta kunde jag ligga 2-3 timmar utan att somna, trots bara 5-6 timmars sömn/natt under längre perioder (runt 7-8 verkar vara vad jag behöver vanligtvis)
Vissa perioder har det däremot inte varit några problem alls.
Det var faktiskt inte förrän för ett par år sedan som jag fick en riktig aha-upplevelse (är 32 nu).
Under de perioder jag sovit dåligt har jag inte rört på mig mer än nödvändigt.
När jag tränat som mest, 2-3 dagar/veckan har jag somnat så fort jag slagit i kudden.
Nu tränar jag ca 1gång/vecka och sommar ganska snabbt och sover bra.
 
Lägger min röst på en whisky. Lasse
 
Brukar somna gott efter en kopp kaffe. Iaf på eftermiddagen.
 
Jag brukar knappa lite med något kul och lugnt spel på mobilen när jag gått och lagt mig, funkar för mig iaf.
Annars blir det bara att jag ligger och klurar på något av alla femtioelva projekt jag har.
 
Ha papper och penna bredvid sängen så att du kan skriva saker du funderar på....ta en promenad innan du lägger dej...försöka lägg dig samma tid varje kväll...
 
  • Gilla
Dalkarlens
  • Laddar…
Jag praktiserar lite olika metoder beroende på stressnivå och annat
Valeriana är en bra grej, tar jag alltid på söndagskvällen, då jag behöver somna lite tidigare. Tar det inte gärna flera kvällar i rad, då blir jag för mosig på dagarna. Jag började egentligen att ta det för att jag är lättväkt och vi hade ett heltokigt tidningsbud som tyckte det var kul att testa både gaspedalen och sina gnisslande bromsar vid varje brevlåda. Jag blev så arg så jag inte kunde somna om, och telefonsamtal till tidningstjänst hjälpte inte, så det fick bli Valeriana.
Vissa kvällar blir det lite alkohol istället, särskilt om jag har värk, och/eller är ledig dagen efter. Bara en liten mängd, ca 3 cl starksprit kanske. En ruta mörk choklad till förstärker effekten.
Dessutom är det viktigt med en nedvarvningsrutin: själv lägger jag mig gärna i sängen med en kopp te och lite lugn musik och läser en stund innan jag somnar.
 
JohannesT skrev:
Någon mer här som lider av för lite sömn? Jag skulle verkligen behöva något som får mig att varva ner och sluta tänka på allt runtomkring när jag ska gå och lägga mig. Har hört att Valerina Forte ska vara bra, någon som har erfarenheter kring den produkten? [länk]
Jag har testat grönt te och det fungerar bra. Jag tar även Valerina forte ibland och det fungerar också väldigt bra, kan rekommendera dig att testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.