Ett ämne som berör, onekligen. Jag kör V90 CC - precis som polisen.

Fördelarna överväger helt klart nackdelarna, man sitter lite högre, vilket även gäller i och urstigning, markfrigången, tror volvon har 21 cm - betydlig mer än vissa tyska SUV:ar. Fyrhjulsdrift är ett måste för mig med landställe, jaktmarker, båtupptagningar mm.

Soppadförbrukning kanske någon pekar på - ja, där kan jag hålla med, tyvärr så fanns varken hybrid eller elversion att tillgå när jag beställde, förhoppningsvis blir det ändring på det tills nästa bil. Bilarna innan Volvon har varit BMW X5, Volkswagen Touareg, Audi Q5 och innan dess (typ 2009) så var det barnfritt och Audi A4 3.2 FSI cab som gällde.

Nästa bil? Skulle gärna ha en Audi E-tron med 500 km räckvidd och bra dragmöjligheter.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Bästa är att följa en erfaren trafikpolis som Ruben Börjesson, han uttala sig redan 2010 i vi bilägare :)) Audi och BMW går väl lite fortare än andra bilar, säger Ruben Börjesson

[länk]
Det säger han väl för att han åkte BMW i skogen på 70-talet när man själv var aktiv och träffade på honom i helgerna:cool:
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
I got a new SUV. My hippie friend says to me, "What about the Rainforests? What about the glaciers?"

.. I'm like "Man, it's got 4 wheel drive... We can go anywhere you want!"
:rofl:
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
F
T Takläggare skrev:
Har ägt Bmw M bil, en 2010 sålde 2016, varav jag brukar följa dom, se uppgraderingar, men dyra i försäkring, men kör nu en ny X3 SUV , DNA med det myntade begreppet körglädje finns även i den.(testa då både Audi o övriga märken innan köp)

Men självklart är Porschen snabbare om det vore en tävling lättas o se är på Nurburgring , tar man Porsche gt3 rs mot snabbaste SUV så skiljer det bara ca 40 sek per varv , då ska man tänka på att Porschen är uppvuxen och uppfostrad på Nurburgring, så tiden för SUV är ändå ganska bra då med tanke på att den väger nästan 1 ton mer.
Ok, vad exakt svarar du på? Jag har inte frågat vare sig vad du ägt eller äger för bilar.
 
T
F fsn skrev:
Ok, vad exakt svarar du på? Jag har inte frågat vare sig vad du ägt eller äger för bilar.
Dom flesta som äger en ny relativt prestandabil har oftast testat fler liknande bilar, både på bana och ute på vägen.
Men aldrig har en Volvo eller liknade på under 200 hk ens varit nära på köra om en , spelar ingen roll om dom försöker ta kurvor eller liknande i högre fart, den har helt enkelt inte prestanda att haka på, samt inte bromsar som klarar fler än ett två varv , så man kan till och med bromsa förbi dom i i varje kurva. om det var det du mena.
 
F fsn skrev:
Det finns inte en chans att en tung SUV kan bromsa i närheten av vad en GT3RS kan, det finns inte en chans att den kan hålla samma hastighet i snabba kurvor och det är helt uteslutet att en SUV kan byta riktning på samma sätt som en GT3 i långsamma kurvor.

Det enkla svaret är att föraren i X5:an helt enkelt är överlägsen.
Sabine Schmitz säger jag bara, tyvärr bortgången nyligen och som piskade skiten ur de flesta på Ringen oavsett vad hon själv körde, klippet från TopGear där hon kör en Ford Transit på ett närmast otroligt sätt runt banan är legendariskt.

Det är i princip alltid föraren som gör tiden, inte bilen.
 
F
mikethebik mikethebik skrev:
Sabine Schmitz säger jag bara, tyvärr bortgången nyligen och som piskade skiten ur de flesta på Ringen oavsett vad hon själv körde, klippet från TopGear där hon kör en Ford Transit på ett närmast otroligt sätt runt banan är legendariskt.

Det är i princip alltid föraren som gör tiden, inte bilen.
Ja, upp till en viss nivå är det absolut så. En superspecialist på ringen som Sabine var är väl ett ypperligt exempel på det. Ringen är ju en skapligt obehaglig upplevelse där överlevnadsinstinkten tar ut sin rätt och där det lätt kommer en tesked brunt om man inte kan banan så där blir kontrasterna extrema.
 
F
T Takläggare skrev:
Dom flesta som äger en ny relativt prestandabil har oftast testat fler liknande bilar, både på bana och ute på vägen.
Men aldrig har en Volvo eller liknade på under 200 hk ens varit nära på köra om en , spelar ingen roll om dom försöker ta kurvor eller liknande i högre fart, den har helt enkelt inte prestanda att haka på, samt inte bromsar som klarar fler än ett två varv , så man kan till och med bromsa förbi dom i i varje kurva. om det var det du mena.
Nej, det gör du ju inte. Men jag läser mellan raderna och tolkar det som att du inte har nån banerfarenhet utöver hyrkart? Det är helt ok, det mest underhållande är att du rör dig i ytterkanten av ämnet och navigerar dig fram utan att säga nåt. Nu blandar du in en Volvo med och att de inte kör ifrån dig.... med rätt chaffis på bana skulle Volvon göra köttfärs av dig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, upp till en viss nivå är det absolut så. En superspecialist på ringen som Sabine var är väl ett ypperligt exempel på det. Ringen är ju en skapligt obehaglig upplevelse där överlevnadsinstinkten tar ut sin rätt och där det lätt kommer en tesked brunt om man inte kan banan så där blir kontrasterna extrema.
Nu blev jag nyfiken, har du kört eller åkt med på Ringen i en "riktig" bil?
 
T
mikethebik mikethebik skrev:
Sabine Schmitz säger jag bara, tyvärr bortgången nyligen och som piskade skiten ur de flesta på Ringen oavsett vad hon själv körde, klippet från TopGear där hon kör en Ford Transit på ett närmast otroligt sätt runt banan är legendariskt.

Det är i princip alltid föraren som gör tiden, inte bilen.
Fast tar man och jämför med en glad amatör som Mikael Persbrandt , han tog sin GTR drog runt på 7,42 , tar du då Sabine hon tog 10,08 runt med Forden , Mikael låg bara 40 sec efter rekordet mot en proffs förare från Nissan i samma bil. Mycket i denna med Sabine är för god reklam.
 
"Bara 40" sekunder. Det är ju en evighet även när varvet är så långt. Oceaner av tid.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
"Bara 40" sekunder. Det är ju en evighet även när varvet är så långt. Oceaner av tid.
Hur lång tid tog det inte då med Forden o Sabine? Persbrandt hade säkert hunnit med ett toa besök och ändå kört om henne på redan på nästa varv. igen.
 
T Takläggare skrev:
Hur lång tid tog det inte då med Forden o Sabine? Persbrandt hade säkert hunnit med ett toa besök och ändå kört om henne på redan på nästa varv. igen.
Fattar du inte ens skillnaden mellan en GTR och en standard Ford Transit skåpbil?
Även jag tar mig runt en bana betydligt snabbare med en performance bil gentemot en god förare i en transportbil.
Mamma mia...
 
F
mikethebik mikethebik skrev:
Nu blev jag nyfiken, har du kört eller åkt med på Ringen i en "riktig" bil?

Jag har åkt ett par varv som passagerare i en bananpassad luftkyld Porsche med en förare som körde ca 20-25 sekunder långsammare än när han körde ensam. Otroligt obehaglig upplevelse tycker jag men jag är relativt lättskrämd.

Har faktiskt åkt ett varv i en buss också, det borde vara förbjudet.

Känner inget sug alls att köra där alls faktiskt. Svår att lära sig, rätt tuffa konsekvenser om det går på tok och generellt så går det för fort där för att köra fullt om man inte har koll på vad man gör och det har jag inte.
 
T
mikethebik mikethebik skrev:
Fattar du inte ens skillnaden mellan en GTR och en standard Ford Transit skåpbil?
Även jag tar mig runt en bana betydligt snabbare med en performance bil gentemot en god förare i en transportbil.
Mamma mia...
Bara det jag försöker säga, en bil under 200 hk har inte chans, inte ens hur bra föraren än är , varav jag tog upp Persbrandt , då en vanlig medelmåtta med tung högerfot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.